یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

در «بر فراز دشت»؛

آثار هنرمندان تراز اول ایرانی و پیشتازان هنر نوگرا و طبیعت‌گرای بین‌المللی بر دیوار موزه نقش بسته شد

موزه هنرهای معاصر تهران

سینماپرس: نمایشگاه «بر فراز دشت» با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و هنرمندان افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، افتتاحه نمایشگاه بر فراز دشت با حضور محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران)، شعیب حسینی مقدم (قائم مقام موزه هنرهای معاصر تهران)، جعفر واحدی (رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر)، محسن شریفی (مشاور اجرایی معاونت هنری) و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این مراسم محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: امروز نمایشگاه پایانی سال ۱۴۰۲ و نمایشگاه آغازین سال ۱۴۰۳ مهم‌ترین موزه غرب آسیاست. اتفاق مبارکی که این روزها شاهدش خواهیم بود همزمانی بهار طبیعت با بهار قرآن و ماه رمضان است. ماه رمضان همزمان با گشوده شدن آغوش طبیعت شده است که بر همین اساس برای انسان‌های اهل فکر بهار دلنشین‌تری رقم خواهد خورد.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ادامه داد: «برفراز دشت» عنوان نمایشگاهی است که آن را با هم خواهیم گشود و آثاری کم‌نظیر از هنرمندان تراز اول ایرانی و پیشتازان هنر نوگرا و طبیعت‌گرای بین‌المللی را خواهیم دید. شگفت‌زده خواهید شد از آثاری که اینچنین بر دیوار موزه نقش بسته است.

خراسانی‌زاده افزود: در روزهایی که کمتر فرصتی برای اندیشیدن داریم، مهم‌ترین هدیه موزه هنرهای معاصر تهران، فرصتی برای اندیشیدن در طبیعت است و چه ارزشمند است که از دریچه نگاه هنرمندانی به طبیعت بنگریم که از فلسفه و اندیشه‌ای خاص برخوردار بودند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در پایان سخنان خود از مسیحا ربیعی نمایشگاه‌گردان (کیوریتور) این نمایشگاه و همکاران موزه قدردانی کرد.

در ادامه این مراسم مسیحا ربیعی نمایشگاه گردان (کیوریتور) نمایشگاه برفراز دشت گفت: این شعر از نیما یوشیج است و عنوان نمایشگاه را از شعر بسیار زیبای او وام گرفتیم. همانطور که در پوسترها مشاهده کردید اقلیم و طبیعت رویکرد هنری است. پیشتر کاری پژوهشی درباره رابطه و تاثیر اقلیم و طبیعت بر هنر و هنر معاصر انجام داده بودیم.

مسیحا ربیعی با بیان اینکه رویکردهای طبیعت‌گرایانه بخش مهمی از هنر معاصر است گفت: هنرمندان بسیاری در غرب به ترسیم طبیعت پرداختند. در ایران نیز بعد از کمال‌الملک و شاگردانش، پرداختن به طبیعت به صورت مستقل مطرح شد و از سال ۱۳۳۰ به بعد نیز به آن پرداخته شده است.

ربیعی با اشاره به نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران گفت: پروژه اصلی این هنرمندان نیز پرداختن به طبیعت بوده که گاه به صورت مستقیم و گاهی غیرمستقیم به آن پرداختند.

نمایشگاه گردان (کیوریتور) «بر فراز دشت» گفت: رویکرد نمایشگاه پرداختن به اقلیم است و تلاش کردیم هر گالری به یک اقلیم ایران اختصاص پیدا کند؛ بر همین اساس تا آنجا که گنجینه موزه اجازه می‌داد چیدمانی با رویکرد اقلیم داشته‌ایم.

او درباره فعالیت‌های دیگر این نمایشگاه گفت: همچنین مستندی از حسین محجوبی و جلال شباهنگی از هنرمندان نقاش را در گالری‌های موزه داریم و همچنین بعداز تعطیلات نوروز نشست‌های تخصصی با حضور استادان و هنرمندان را برگزار خواهیم کرد.

ربیعی ادامه داد: در گالری پایانی نمایشگاه نیز با رویکرد اقلیم و فصول چهارگانه، نمایشگاهی از هنرمندان غرب به صورت نقاشی‌های متحرک‌سازی پخش می‌شود.

در پایان از کتاب برفراز دشت با حضور هنرمندان و مقامات فرهنگی هنری رونمایی شد.

در نمایشگاه برفرازدشت ۶۴ اثر از ۱۸ هنرمند ایرانی و ۸ اثر از ۷ هنرمند خارجی از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در آمده است. این نمایشگاه تا ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برقرار است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.