شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸

«حسن هدایت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مسئولان «رسانه ملی» اینقدر کانال زیاد کردند که در آن مانده‌اند/ «رسانه ملی» برای کارکنانش مانند اداره شده که در آن کار می‌کنند تا حقوق بگیرند!

حسن هدایت

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص جای خالی تولیدات مناسب مناسبتی در رسانه ملی گفت: مدیریت فرهنگی در کشور ما متأسفانه در اغلب مواقع کارآمد نیستند و این کارآمد نبودن باعث می شود تصمیم گیری ها خیلی سهل انگارانه باشد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «محاکمه» و «کارآگاه علوی۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکل عمده تولیدات رسانه ملی چه مناسبتی و چه غیر مناسبتی این است که تولیدکنندگان و مدیران سلیقه مخاطبان را در نظر نمی گیرند! برنامه جدی و جذاب تولید نمی شود و طبیعی است مردم هم به این برنامه ها توجهی نمی کنند.

وی ادامه داد: ظاهراً تلاش هایی برای به سامان رسیدن این قضیه هست اما آینده نشان می دهد که این تلاش ها مثمرثمر بوده یا از این کارهای دم دستی و فرمایشی بوده که هیچ عایدی نداشته است!

هدایت سپس با بیان اینکه معضل تولید آثار سردستی تنها به رسانه ملی ختم نمی شود تصریح کرد: متأسفانه در سینما هم همین معضل را داریم! در سینما هم مخاطب را درست تشخیص نمی دهند. ما حتی در جنبه های سرگرمی و عامه پسند هم ضعیف عمل می کنیم چون مسئولان و سیاست گذاران ما مقوله فرهنگی را جدی نمی گیرند.

این کارگردان تأکید کرد: وقتی به طور عام در جامعه احساس کنید همه چیز خیلی سرسری شده طبیعتاً در حوزه فرهنگ و تکنولوژی فرهنگی هم این اتفاق رخ می دهد. بخش عمده این معضل به سیستم مدیریت فرهنگی برمی گردد. مدیریت فرهنگی در کشور ما متأسفانه در اغلب مواقع کارآمد نیستند و این کارآمد نبودن باعث می شود تصمیم گیری ها خیلی سهل انگارانه باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «پیک جنگل» و «گراند سینما» در پاسخ به این پرسش که راهکار رفع این معضل چیست متذکر شد: باید به نخبگان میدان داد تا آن ها بتوانند بر اساس نیاز و ذائقه مخاطبان امروزی دست به تولید اثر بزنند.

او در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: مناسبت ها در همه دنیا جدی گرفته می شوند و معمولا کشورهای دنیا به مناسبت ها اهمیت ویژه می دهند و برنامه های خاص تلویزیونی تولید می کنند؛ ما مناسبت ملی و مذهبی و دینی زیادی در کشورمان داریم اما عیب کلی مان این است که از قبل برای آن ها برنامه ریزی نمی کنیم و در آخرین لحظه به فکر می افتیم که برنامه ای بسازیم و ماحصل آن کاری سرسری می شود. در واقع پول و انرژی و وقت گذاشته می شود اما فیدبک مناسب از این آثار دریافت نمی شود. صدا و سیما باید آنالیز کند چه چیزی را باید تولید کنیم که جذاب باشد و چه چیزهایی جذاب نیست و نباید دست به تولیدشان بزنیم!

هدایت متذکر شد: صدا و سیما باید همگام با مردم پیش برود؛ مثلا ما در سال تحویل ها مرتب سخنرانی می گذاریم. چرا واقعاً؟ این حرف زدن های کسل کننده و تکراری و بی رمق چه فایده ای دارد؟ طبیعتاً تماشاگر این ها را تماشا نمی کند و معلوم نیست ما برای چه این ها را می سازیم!

وی تصریح کرد: به نظر می رسد مسئولان رسانه ملی دنبال بهبود نیستند و برای همین هم تلاش نمی کنند مخاطب تلویزیون بیشتر شود. به نوعی احساس می شود که رسانه ملی برای کارکنانش مانند اداره شده که در آن کار می کنند تا حقوق بگیرند! شاید آن ها می گویند حالا هرچه کار کنیم یا نکنیم حقوق مان را می گیریم!

هدایت با بیان اینکه کاش به جای ده ها شبکه تلویزیونی ۴-۵ شبکه داشتیم اما آن ها برنامه های باکیفیت تولید می کردند اظهار داشت: من گاهی فکر می کنم مسئولان رسانه ملی اینقدر کانال زیاد کردند که در آن مانده اند. در واقع کمیت را زیاد کردیم و به کیفیت بی توجهیم! متأسفانه دلیل این اتفاق آن است که آمار برای مدیران مهم است.

وی در پایان این گفتگو افزود: از نظر من برنامه «عصر جدید» بد بود اما برای مردم جذاب بود و از این نظر امتیاز بزرگی است. اگر دستی سر و رویش می کشیدند و از ادا بازی غربی دور می کردند عالی می شد. شاید این برنامه ها برای فرهنگ غرب مناسب باشد اما ما نباید عین آن را تکرار کنیم که اثر سوء روی جوانان و جامعه مان بگذارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.