یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴

وزیر ارشاد:

حدود ۹۰۰ بانوی هنرمند در «سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر» حضور داشتنند/ تشکیل «سازمان هنر» در حال بررسی است

سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه هنرمندان، خبرنگاران و مخاطبان، جشنواره‌های فجر را نقد کنند با رویی‌گشاده استقبال می کنیم و به نقدهای برتر جایزه ویژه‌ای می‌دهیم.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه-۲۸ بهمن ماه- پس از برگزاری آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در جمع خبرنگاران ضمن عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان اظهارداشت: از همه اصحاب رسانه بابت پوش برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور در یک ماه اخیر در قالب جشنواره‌های مختلف فجر انقلاب اسلامی، مد و لباس، شعر، تئاتر، فیلم و موسیقی، تشکر می‌کنم.

«مرکز روابط عمومی وزارتخانه از یکشنبه ۲۹ بهمن بخشی را در پایگاه اطلاع رسانی برای جمع‌آوری نظرات نخبگان فعال می کند. همه هنرمندان، مخاطبان و خبرنگاران نقد خود را از جشنواره‌ها اعلام کنند به نقدهای برتر جایزه ویژه‌ای خواهیم داد تا ۱۰ اسفند همه می‌توانند نظرات خود را ارسال کنند و ما با روی گشاده و آغوش باز از همه نقدها و نکات دوستان استقبال می‌کنیم»

شب‌های با شکوه موسیقی در تهران و ۱۴ استان

اسماعیلی گفت: امسال جشنواره موسیقی هم شب‌های باشکوهی را در تهران و استان‌های مختلف کشور پشت سرگذاشت، امشب در اختتامیه اشاره کردم که چطور ما با اجرای راهبرد عدالت فرهنگی، در گوشه و کنار پایتخت در جنوب تهران، در فرهنگسرای بهمن، اجرایی کردیم با کاهش محسوس قیمت‌ها تلاشم کردیم همه اقشار با درآمدهای مختلف در این جشن ملی موسیقی، شرکت کنند؛ همکارانم تمهیداتی خواهند اندیشید که در فواصلی در سال این موضوع اجرایی شود تا بتوانیم برنامه‌های فاخر موسیقی را به صورت آسان‌تر در اختیار همه علاقه‌مندان قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تعداد حضور بانوان، در این جشنواره خیلی خوب بود از ۲۱۰۹ هنرمند، حدود ۹۰۰ بانوی هنرمند در جشنواره موسیقی حضور داشتنند که نشان می‌دهد هنرمندان در این عرصه فعال هستند، برایشان آرزوی موفقیت داریم و از دبیر و دست‌اندرکاران برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر قدردانی می‌کنم.

اختصاص بخش مستقل پاپ در جشنواره ۴۰

اسماعیلی با اشاره به برگزاری بخش پاپ به صورت رقابتی در جشنواره موسیقی فجر اظهارداشت: برای سال آینده همکارانم پیش‌بینی کردند که بخش‌های مستقلی به جشنواره اضافه شود، مانند بخش پاپ که امیدوارم بتوانیم سال آینده شاهد این بخش باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بهبود وضعیت صدای سالن‌های موسیقی تهران گفت: به معاون امور هنری و همکارانشان اعلام می‌کنم نواقصی که در این زمینه وجود دارد را اعلام کنند تا در اسرع وقت رسیدگی کنیم و مشکلات رفع شود.

جای سند ملی موسیقی خالی بود

اسماعیلی درباره سند ملی موسیقی افزود: ۴۵ سال بود که در حوزه تقنینی جمهوری اسلامی سند روشن و قانون بالادستی در موضوع موسیقی نداشتیم که این امر موجب اختلاف دیدگاه‌ها، ابهاماتی در این حوزه شده بود. گاهی اتفاقاتی می‌افتاد که خوشایند هنرمندان نبود یا اتفاقاتی می‌افتاد که با عموم باورهای جامعه دینی ما ناسازگار بود. اینها باید حل می‌شد، با دیدن همه اقتضائات جدید، آرای فقهی رهبر انقلاب و توجه به ذائقه جوانان این سند تدوین شده است.

وزیر فرهنگ گفت: سند ملی موسیقی حاصل یک کار جمعی است. صنوف، خانه موسیقی همکاری خوبی داشتند، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی که عضو شورای هنر، به پیشنهاد من، جزو سه نفری بودند که وزیر می‌توانست معرفی کند، یکی از این سه نفر را مدیرعامل خانه موسیقی معرفی کردم و اکنون عضو شورای هنر است، سند ملی موسیقی با مشارکت خوب حوزه صنف، با ترانه‌سراهای برجسته، روحانیت فقیه و حکیم در حوزه موسیقی و بررسی‌های همه جانبه آماده شده است تا کسی دیگر دغدغه‌ای در زمینه اجرای برنامه‌های فاخر موسیقی نداشته باشد.

وی گفت: به ابتکار همکاران، چهارمین همایش فقه و هنر را در مشهد برگزار کردیم، مقالات بسیاری در این همایش ارائه شد، مجموعه مقالاتی که ارائه شد و پاسخی که از منظر فقهی به بسیاری از سوالات و مسائل در این همایش یک گام بزرگ بود؛ در آن همایش به محدودیت‌هایی که در حوزه فعالیت‌های هنری به دلیل برخی ابهامات که ممکن است وجود داشته باشد، اشاره کردم و از موضوع نشان دادن چهره معصومین (ع) تا بحث‌هایی مانند برخی محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد مثال‌هایی را مطرح کردم.

صدور ۴۰۰ مجوز آموزشگاه موسیقی

اسماعیلی گفت: در همین دو سال اخیر ۴۰۰ آموزشگاه جدید موسیقی مجوز فعالیت گرفته‌اند که این امر سیاست ما در موسیقی را نشان می‌دهد. حرف‌م این بود که محدودیت‌هایی وجود دارد و در گسترش موسیقی دچار مشکل بوده‌ایم، ادامه بحث این بود که با ابلاغ سند موسیقی دیگر این ابهامات را نخواهیم داشت. عملکرد مثبت دولت مردمی را در رفع مشکلات تاریخی در حوزه هنر بیان می‌کردم.

اسماعیلی درباره ارتقای دفتر موسیقی وزارت فرهنگ به سازمانی مانند سازمان سینمایی اظهارداشت: همکاران پیشنهاد تشکیل سازمان هنر اعم از موسیقی و تئاتر را در اصلاح تشکیلاتی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی ارایه داده‌اند که در حال بررسی است و اگر این موضوع فرصت‌های جدیدی ایجاد کند قطعا عمل می‌کنیم.

فروش ۳۰۰ هزار بلیت در جشنواره فیلم فجر

اسماعیلی درباره اعلام آمار فروش ۳۰۰هزار بلیت در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم که ۲۸۵ هزار بلیت به فروش می‌رسد، اما ۳۰۰ هزار بلیت فروخته شد. در همه استان‌ها از جشنواره استقبال کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سه فیلم پرفروش جشنواره فیلم فجر امسال بیان کرد: این فهرست را اعلام نمی‌کنم چون نمی‌خواهم تبلیغ شود به هر حال همه ما می‌دانیم از کدام فیلم‌ها استقبال شد. با توجه به استقبالی که امسال از جشنواره‌ها صورت گرفت امیدواریم این استقبال در سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی با حضور ۲۱۰۹ هنرمند همزمان در تهران و استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، سمنان، فارس، گلستان، مرکزی، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کرمان و هرمزگان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.