سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳

مرتضی سرهنگی:

باید بتوانیم ساده‌نویسی را در ادبیات جنگ بیاوریم

مرتضی سرهنگی

سینماپرس: نویسنده کتاب نامزد گلوله‌ها با اشاره به تفاوت نوشتن قالب روایی و ساده با سطحی نویسی گفت: قالب روایی و ساده نویسی بهترین قالب برای نوشتن کتاب در مورد جنگ و خاطرات آن است.

به گزارش سینماپرس، مرتضی سرهنگی در جشن چاپ چهلم کتاب نامزد گلوله‌ها که از سوی انتشارات خط مقدم با حضور اساتید ادبیات انقلاب اسلامی در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد، درخصوص کتاب نامزد گلوله‌ها اظهار داشت: این کتاب سفری است از سفر ما به قنات ملک که در پایان دوباره به قنات ملک برمی‌گردیم. در این کتاب با زحمات دوستان، قالب خوبی برای کار انتخاب شده و آن قالب روایی و ساده است.

وی بیان داشت: باید بتوانیم ساده نویسی را در ادبیات جنگ بیاوریم. البته بدانیم که ساده نویسی با سطحی نویسی فرق دارد و ما با کمک خانم عزیزی و آقای آقامیرزایی زحمات بسیاری برای کتاب کشیدیم.

نویسنده کتاب نامزد گلوله‌ها در خصوص این کتاب ابراز کرد: کتاب ۴۸ قطعه دارد و ما تیترهای خوبی برای آن انتخاب کردیم و در این ۴۸ با زندگی حاج قاسم آشنا می‌شویم.

وی ادامه داد: در این کتاب زندگی حاج قاسم که در قنات ملک دارد و سپس به کرمان می‌آید و به انقلابیون می‌پیوندد و سپس روزهای انقلاب و جنگ را روایت کرده‌ایم. بعد از آن به نیروی قدس می‌رود و ما حضور او را شرق و شمال شرق کشور داریم. سپس حاج قاسم وارد داستان داعش و همچنین سوریه، عراق، لبنان و افغانستان می‌شود و ما چهره این مرد نازنین را آنجا هم می‌بینیم.

وی افزود: در کتاب، توضیح‌هایی را اضافه کردیم که برای فهم ماجرا لازم بود ضمن اینکه هر سه نفرمان اول کار، مبالغه‌ها را حذف کردیم و هر چه بود را عینا روایت کردیم و تقریباً الان مبالغه‌ای در کتاب نمی‌بینیم.

سرهنگی تصریح کرد: علت این که از مبالغه سخن می گوییم این است که مبالغه مخاطب را قانع نمی‌کند و ما شکست می‌خوریم. برای شکست خوردن به این میدان نیامده ایم ما آمده‌ایم موفق شویم و اصلاً حرف‌های قلنبه سلنبه در کتاب نزده‌ایم.

وی ادامه داد: ما آدم‌های فوق العاده ای نیستیم ما همانند مردمی هستیم که در کوچه و خیابان راه می‌روند و ما برای آن‌ها می‌نویسیم و باید به همین سادگی بنویسیم.

نویسنده کتاب نامزد گلوله‌ها عنوان کرد: شاید فکر می‌کنیم ادبیات جنگ، ادبیات عبوسی است اما این طور نیست و باید خنده و شوخی و لطافت داشته باشد.

حاج قاسم گفت من اگر جای شما بودم کل بودجه ارشاد را به ادبیات جنگ می‌دادم

وی اظهار کرد: سال ۷۴، ۷۵ جلسه‌ای در کرمان با حضور آقای جعفری مدیر ارشاد کرمان داشتیم که در پایان جلسه حاج قاسم به آقای جعفری گفتند من اگر جای شما بودم کل بودجه ارشاد را برای خاطرات جنگ قرار می‌دادم.

وی بیان کرد: الان میان لشگرها و مسئولین چنین نگاهی را نمی‌بینیم درحالی که رهبری حمایت‌های بسیاری از کتاب‌های جنگ می‌کنند من گاهی می گویم حمایتی که رهبری از کتاب‌های جنگ دارند از انرژی هسته‌ای ندارند. آن قدر در این کار ایستادگی دارند که می‌گویند بروید و برنامه ۲۰ ساله برای این کار داشته باشید و حتی رهبری نامه‌ای به ارتش دادند و گفتند با اسناد و مدارکی که دارید کتاب‌ها را منبع سازی کنید و منابع بسازید که تا ۲۰۰ سال قابل استفاده باشد.

وی ادامه داد: این به آن خاطر است که وقتی کتاب‌های جنگ درمی آید قیمت تمام شده جنگ را برای ملت درمی آورد. ولی این قیمت هنوز برای ما درنیامده است. چون هنوز درنیامده ما این گونه با مملکت خود رفتار می‌کنیم. رفتار ما با مملکتمان خوب نیست. انگار بعضی جاها عادت به کار ندارند.

وی ادامه داد: اگر ما این کتاب‌ها را بخوانیم آن وقت مدیران، مسئولان و خودمان و اطرافیان متوجه می‌شویم چگونه باید از مملکت نگهداری کنیم.

نویسنده کتاب نامزد گلوله‌ها ابراز داشت: امیدوارم بتوانیم در یکی دو تا از کتاب‌های جنگ، چه در دفتر ادبیات و چه در انتشارات خط مقدم و ناشران دیگر که زحمت می‌کشند قیمت تمام شده جنگ را به مردم نشان بدهیم.

برای کتاب حاج قاسم یک سردار فرهنگی لازم بود

محمدعلی آقامیرزایی هم در این مراسم گفت: دقیقا روزی که با خط مقدم کار را شروع کردم، روز شهادت حاج قاسم بود. جلسه‌ای بود و من گفتم برای اینکار یک سردار فرهنگی مثل آقای سرهنگی لازم است.

وی افزود: درباره حاج قاسم کار دیگری هست که ما با هم شروع کردیم. ۶۰۰ صفحه است و یک روایت از خود حاج قاسم است با متکی به سخنرانی‌های ایشان. وسط کار پیشنهاد دادند کار نوجوانی بنویسید. آن کار را تعطیل کردیم و ۵۷ روز از صبح تا غروب نشستیم و نامزد گلوله‌ها را نوشتیم. آقای سرهنگی گفت فکر کنیدکربلای ۵ است. ما فیش برداری زیادی داشتیم. تحقیقات مختلف انجام داده بودیم. سخنرانی، منابع سپاه قدس بود. الان کار شکل جوانانه است؛ تقریبا همه چیز را در این کتاب داریم. روایت‌های نامستند را هم گذاشتیم کنار. سعی کردیم اغراق نشود. چون نیاز نبود اضافه کنیم چیزی؛ خود حاج قاسم خیلی بزرگ است.

نامزد گلوله‌ها کتابی‌ برای مردم همه دنیا است

حجت الاسلام علی شیرازی هم در این برنامه گفت:این کتاب هم به نام آقای سرهنگی و هم به نام حاج قاسم است. خداوند یک حوادثی را گاهی رقم می‌زند که بعدها متوجه می‌شویم این حوادث چه تاثیراتی در سرنوشت انسانها و گاهی سرنوشت یک ملت دارد. سال ۷۵ بود؛ آقای سرهنگی وصل شد به کنگره شهدای کرمان. بنا است در آینده یک اتفاقی بیفتد؛ که کسی نمی‌داند؛ اما بنا است یک ارتباط عمیق اتفاق بفتد. این دور در کنار هم قرار بگیرند. ماه‌ها و سالها با هم زندگی کنند و زیربنای یک حرکت عظیم در کشور و دنیا باشد.

وی افزود: از سال ۷۰ ما شاگرد آقای سرهنگی شدیم. من از سال ۷۰ حداقل تلاش و دلسوزی آقای سرهنگی را در میدان ادبیات دفاع مقدس شاهد بودم. ۳۲ سال گذشته و در این مدت؛ من ندیدم ایشان نسبت به خودش و کتابش و سازمان کاری‌اش تعصب داشته باشد. از سال ۶۹ رهبر انقلاب تقریظ می‌زنند روی کتابها. در یک جلسه شاید ۲۵ سال قبل حضرت آقا در آن جلسه فرمودند اگر من شاعر بودم در وصف آقای سرهنگی شعر می‌سرودم. رهبر ایشان را پدر ادبیات دفاع مقدس می‌نامند.

شیرازی اظهار داشت: وقتی شهید سلیمانی شهید شد، آقای سرهنگی و بعض دوستانشان دست به دست هم دادند و خشت بنای جدیدی برای معرفی مکتب شهید سلیمانی بنا گذاشتند. ایشان دلسوز تر از همه بودند. اگر به سرهنگی بگویم استاد دانشگاه؛ به ایشان جسارت کردیم. ایشان لطف کردند و آمدند دو کتاب را برای شهید سلیمانی آغاز کردند برای تدوین. ایشان آشنایی نزدیک هم با شهید سلیمانی داشتند و نتیجه این تلاش شد نامزد گلوله‌ها. نامزد گلوله‌ها کتابی است که هم برای جوان، هم نوجوان و هم برای اقشار مختلف مناسب است.

وی افزود: من در کتابهای شهید سلیمانی، زیاد مطالعه کرده‌ام. من کتابی را به جاذبه نامزد گلوله‌ها ندیده‌ام. کتابی که همه پسند باشد ندیده‌ام. هر قشری این کتاب را دوست دارد. در مجموع کتاب بسیار خوبی است.

کتابی که آقای سرهنگی بنویسد و به چاپ ۴۰ برسد آن هم با تیراژ ۱۰۰۰ تا؛ این کتاب به چاپ یک میلیون هم برسد باز کم است. این کتاب نمایی از شهید سلیمانی از تولد و روستای قنات ملک، بعد کرمان و حوادث قبل از انقلاب، لشگر ثارالله، جنوب شرق؛ نیوری قدس و جنگ با داعش و... تا شهادت حاج قاسم نشان می‌دهد و نمایی کلی از شهید سلیمانی می‌دهد و این کتاب به چند زبان ترجمه شده. انشاالله بتوانیم این کتاب را به ۱۵، ۲۰ زبان دنیا ترجمه کنیم. این کتاب برای همه‌ی دنیا است. و ما باید این کتاب را به سراسر دنیا برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.