پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

آهنگساز «نوروز» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

فضای «نوروز» به شدت موسیقایی است/ طی سال‌های اخیر دلایل بسیار زیادی مانع از حضورم در «سینما» شده بود!

بهرام دهقانیار*

سینماپرس: بهرام دهقانیار آهنگساز شهیر سینما و تلویزیون که با فیلم «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: فضای «نوروز» به شدت موسیقایی است و به عنوان مثال ما اگر ۱۱۰ دقیقه فیلم را شاهد هستیم حدود ۹۰ دقیقه از آن به فضای موسیقایی اختصاص دارد که امیدوارم به خوبی توسط مخاطبان این فیلم در ایام جشنواره شنیده شده و مورد پسند آن ها قرار بگیرد.

آهنگساز فیلم های سینمایی «محیا» و «مقلد شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص دلایل دوری اش از سینما طی سال های اخیر اظهار داشت: طی سال های اخیر دلایل بسیار زیادی مانع از حضورم در سینما شده بود! اصولاً کار کردن در سینما شرایطی دارد که همواره مهیا نیست! اولویت هایی باید در نظر گرفته شود که گاهی این اولویت ها به شدت از فضای تولیدات سینمایی به دور هستند و همین اتفاق می تواند مانع پرکاری و حضور مستمر بسیاری از سینماگران شود.

وی ادامه داد: البته بنده در این سال ها بیشتر درگیر سریال ها بودم؛ البته پیشنهاد برای آهنگسازی فیلم های سینمایی مختلف داشتم اما یا وقتی فیلمنامه ها را می خواندم به قصه شان علاقه ای نداشتم یا به دلایل متعدد دیگر توافقی انجام نمی شد. علاوه بر همه این ها من در این سال ها تمایل داشتم اندکی بیش از قبل استراحت کنم و یا مشغول نوشتن باشم.

دهقانیار در خصوص چگونگی پذیرش آهنگسازی فیلم «نوروز» یادآور شد: سال گذشته آقای موفق کارگردان فیلم «نوروز» با من تماس گرفتند و اصرار کردند که در این پروژه با یکدیگر همکاری داشته باشیم. من از همان ابتدا به ایشان گفتم برای کار سینمایی شرایط خاصی دارم و ایشان فیلمنامه را به بنده دادند و وقتی آن را مطالعه کردم بسیار خوشم آمد و قرار شد این پروژه را با یکدیگر کار کنیم.

این آهنگساز تأکید کرد: من بسیار خوشحالم که استاد علی نصیریان افتخار حضور در این پروژه را دادند و پذیرفتند در این اثر سینمایی بازی کنند. حضور ایشان یک وزن زیادی به فیلم داد. ما با همکاری آقای نصیریان ترانه های فیلم را آماده کردیم که در جای جای فیلم از این ترانه ها استفاده می شود. پس از اتمام فیلمبرداری و تدوین ما مرحله به مرحله روی موسیقی فیلم کار کردیم و به لطف خدا توانستیم این اثر را به جشنواره فیلم فجر برسانیم.

آهنگساز فیلم های سینمایی «جهنم سبز» و «شهر در دست بچه ها» در خصوص آهنگسازی برای این فیلم سینمایی متذکر شد: «نوروز» یک فیلم خانوادگی است و فضای خانوادگی اسطوره ای و نبرد خیر و شر در آن وجود دارد. قصه به این صورت است که قرار است نوروز توسط اهریمن به خطر بیفتد و تیمی مصمم می شوند با اهریمن مبارزه کنند تا نوروز برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: موسیقی «نوروز» کاملاً ارکسترال است؛ تم فیلم در برخی مواقع حماسی است و در ذات خودش به نوعی اونجری محسوب می شود. وقتی کانسپت فیلمنامه به این گونه است که قرار است حرکت و مبارزه ای علیه اهریمن صورت بگیرد ما مجبوریم فضای موسیقایی فیلم را بر اساس این واقعه جلو ببریم و دائم بر بخش مبارزه خوبی بر بدی توجه ویژه ای داشته باشیم.

دهقانیار تأکید کرد: گاهی اوقات فضای موسیقایی فیلم دارک می شود چرا که ما وقتی اهریمن را می بینیم و مبارزه صورت می‌گیرد مجبوریم با تم های مبارزه با اهریمن کار را پیش ببریم. در بخش هایی از فیلم نیز موسیقی حماسی و جنگی دارای اهمیت بیشتری می شود و گاهی نیز موسیقی احساسی را می شنویم. موسیقی حتی در گاهی موارد فانتزی می شود چرا که ما با انرژی های خاصی روبرو هستیم که برای مبارزه با اهریمن از این انرژی ها استفاده می شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما در این فیلم کاراکترهای ننه سرما و عمو نوروز داریم و پارامترهای اسطوره ای موسیقایی نیز گاهی اواقت دست‌مایه کارمان قرار گرفته؛ به طور کلی فضای «نوروز» به شدت موسیقایی است و به عنوان مثال ما اگر ۱۱۰ دقیقه فیلم را شاهد هستیم حدود ۹۰ دقیقه از آن به فضای موسیقایی اختصاص دارد که امیدوارم به خوبی توسط مخاطبان این فیلم در ایام جشنواره شنیده شده و مورد پسند آن ها قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.