سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

کارگردان «معجزه پروین» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

جای تولیدات «بیوگرافی مفاخر» هم در «تلویزیون» و هم در «سینما» بسیار خالی است/ برخی نقدها همراه با خصومت و حب و بغض است!

محمدرضا ورزی

سینماپرس: محمدرضا ورزی کارگردان فیلم سینمایی «معجزه پروین» که در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد گفت: من معتقدم شخصیت پروین به گونه ای است که می تواند برای بانوان کشورمان نوعی الگو باشد. دیوان پروین به واسطه همین شخصیت و ویژگی های بی نظیرش جاودانه شد.

کارگردان فیلم های سینمایی «ابراهیم خلیل الله» و «قصه عشق پدرم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از آنجا که من از قدیم الایام به شخصیت پروین علاقه داشتم همواره دلم می خواست روزی یک اثر بیوگرافی در خصوص این شاعره بزرگ کشورمان بسازم.

وی سپس با بیان اینکه جای تولید بیوگرافی مفاخر هم در تلویزیون و هم در سینما بسیار خالی است ادامه داد: من متأسفم که ما کم کاری بسیار زیادی در این زمینه داریم و تعداد آثاری که در خصوص مفاخر و بزرگان کشورمان تولید شده بسیار اندک است.

ورزی تأکید کرد: شخصیت پروین اعتصامی به گونه ای است که از نظر محتوایی و دراماتیک جای کار بسیار زیادی دارد. من نگارش فیلمنامه «معجزه پروین» را از سال ۱۳۹۳ آغاز کردم و در نهایت امسال شرایط تولید این اثر فراهم شد. در این ۹ سال حدوداً هر ۲ سال یک بار فیلمنامه را بازنویسی و بهتر می کردم و تلاش داشتم از نظر برخی لحظه های خاص و دراماتیک فیلمنامه را بپرورانم.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که با توجه به سابقه شما مبنی بر تولید فیلم ها و سریال های بیگ پروداکشن آیا این اثر هم در آن دسته جای می گیرد یا خیر اظهار داشت: خیر؛ «معجزه پروین» به هیچ عنوان نه تنها بیگ پروداکشن نیست بلکه فیلمی لوباجت است. البته شرایط فیلمنامه نمی طلبید که ما بخواهیم اثری بیگ پروداکشن تولید کنیم چرا که ما در این اثر وارد فضای جامعه نمی شویم و تنها یک بخشی از زندگی پروین از حدود سال های ۱۳۱۳ تا ۱۳۲۰ را در این فیلمنامه لحاظ کردیم.

وی ادامه داد: این سال ها زمانی بود که پروین مواجهه جدی با مشکلات زندگی داشت و رقبا و منتقدانش او را رها نمی کردند؛ بدیهی است برای یک زن حضور در این شرایط سخت و محیط مردانه بسیار سخت است و او برای اینکه بتواند موقعیت خود را تثبیت کند باید تلاش مضاعفی می کرد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «معمای شاه» و «تبریز در مه» خاطرنشان کرد: من معتقدم شخصیت پروین به گونه ای است که می تواند برای بانوان کشورمان نوعی الگو باشد. دیوان پروین به واسطه همین شخصیت و ویژگی های بی نظیرش جاودانه شد.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص اهمیت جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: جشنواره فجر برای من بسیار مهم است. این رویداد یکی از جشنواره های معتبر سینمایی است و از دیرباز تاکنون سینماگران علاقه جدی برای حضور در این جشنواره و دیده شدن آثارشان توسط مخاطبان و منتقدان داشته اند. فیلمسازان دوست دارند در این جشنواره سهم و جایگه ویژه ای داشته باشند و یقیناً بنده هم دوست دارم در این جشنواره حضور داشته باشم و اثرم در این جشنواره دیده شود و مورد نقد و بررسی قرار گیرد و این رویداد این فرصت را به ما می دهد که با نظرات دیگران در خصوص کارمان آشنا شویم.

ورزی در پایان این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا از نقد منتقدان استقبال می کنید یا خیر گفت: برخی نقدها همراه با خصومت و حب و بغض است! بعضاً پیش آمده که برخی افراد فیلم ها را نقد نمی کنند و اهانت می کنند. نقد با اهانت قطعاً تفاوت زیادی دارد. من از نقد اصولی و درست قطعاً استقبال می کنم و آن را حرکتی سازنده می دانم و معتقدم یک منتقد باید نقاط ضعف و قوت را در کنار هم ببیند و سپس نظرش را در مورد هر اثری بیان کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.