جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

محسن علی‌اکبری:

فیلمسازهایی که در زمینه کمیک و طنز کار می‌کنند اصلا علاقه‌ای به آمدن به «جشنواره فیلم فجر» را ندارند!

محسن علی اکبری در مراسم رونمایی از کتاب‌های منشور سینما و ماهیت‌شناسی نخستین فتنه در قرن جدید

سینماپرس: تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با اشاره به ابراز رضایت داوران جشنواره فجر امسال برای آثار منتخب بخش مسابقه گفت: حضور آثار خوب از نسل جدید کارگردان‌ها در این دوره از جشنواره بسیار مسرت‌انگیز است.

به گزارش سینماپرس، محسن علی‌اکبری در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: امیدوارم در جشنواره فجر سال ۱۴۰۲ با رونمایی از یک سری خلاقیت‌های جوان که برای نخستین بار در سینمای حرفه‌ای فیلم ساخته‌اند، شاهد رشد و نمو فیلمسازی در عرصه‌های انقلابی و کارهای ارزشی و آثار دفاع مقدس باشیم.

وی افزود: داورانی که فیلم‌هایی را از بین ۲۲ فیلم انتخاب شده برای بخش مسابقه دیده‌اند، ابراز رضایت زیادی از سینمای بخش اولیه و کارگردان‌های کار اولی داشتند و این برای من به عنوان یک تهیه‌کننده خیلی مسرت‌انگیز است که روز به روز شاهد نسل جدیدی از کارگردان‌ها هستیم که به روز و با دغدغه جوانان آشنا هستند و می‌توانند معضلات را با تصویر و با بیان سینما به مخاطب منتقل کنند. آمدن این جوانان یک خبر بسیار خوب و امیدوارکننده برای کل سینما مخصوصا تهیه‌کننده‌هاست.

تهیه‌کننده مریم مقدس گفت: در مجموع احساس می‌کنم امسال یکی از بهترین جشنواره‌های فجر را برگزار خواهیم کرد. در ژانرهای مختلف فیلم در این دوره داریم. انسیه شاه‌حسینی دست ناپیدا را که برگرفته از رمان حوض خون است در این دوره دارد. امسال کارهای اقتباسی زیادی داریم که بحث امیدوارکننده‌ای بود و یک تعداد از کارگردان‌های ما کارهای اقتباسی انجام می‌دهند.

اثر شهید شیرودی از موفق‌ترین کارهای امسال در سینمای جنگ است

وی اظهار داشت: در ژانر دفاع مقدس، کاری که مربوط به شهید شیرودی است از موفق‌ترین کارهایی بود که تا به امروز در سینمای جنگ انجام شده و خیلی مشتاقم زودتر این فیلم را ببینم. از اثری هم که درباره شهید احمد کاظمی ساخته شده و به جشنواره امسال می‌آید خیلی تعریف شنیدم. حبیب‌الله والی‌نژاد تهیه کننده فیلم سینمایی احمد امسال دو اثر در بخش مسابقه دارد و مایه افتخار است و امیدواریم مانند فیلم‌های قبلی، بدرخشد. کار خانم انسیه شاه‌حسینی هم همینطور.

احمد شاید موفق‌تر عمل کند

علی‌اکبری افزود: هنوز این آثار را ندیده‌ام اما چون از قصه فیلم احمد مطلع هستم - فیلمی که درباره شهید احمد کاظمی ساخته شده - این اثر شاید مقداری موفق‌تر عمل کند. علت آن هم این است که به شهید احمد کاظمی نسبت به شهید شیرودی خیلی نزدیک‌تر هستیم.

وی ادامه داد: در مجموع آثاری که به بخش مسابقه آمده‌اند آثار امیدوار کننده‌ای است و امید می‌رود با استقبال خوب مخاطبان مواجه شود و شلوغی، شادی و رنگ و رویی که در دهه فجر انقلاب اسلامی را توقع داریم در جشنواره امسال شاهد باشیم.

علی‌اکبری همچنین در این باره که چرا فیلم‌های رامبد جوان و مهران مدیری به جشنواره امسال نرسید؟ گفت: فکر نمی‌کنم نرسیده باشند بلکه انتخاب نشده‌اند.

فیلمسازهایی که در زمینه طنز کار می‌کنند اصلا علاقه‌ای به آمدن به جشنواره ندارند

تهیه‌کننده مردان آنجلس در این باره که حضور نهادهای دولتی فیلمساز باعث نشده که سینمای مستقل مقداری زیر سایه این مساله قرار بگیرد؟ اظهار داشت: اگر منظور از سینمای مستقل، سینمای طنز و فیلم‌های کمدی است، این مساله، بحث جشنواره فیلم فجر از گذشته هم بوده است؛ یعنی فیلمسازهایی که در زمینه کمیک و طنز کار می‌کنند اصلا علاقه‌ای به آمدن به جشنواره فیلم فجر را ندارند و فیلم خود را برای مخاطب ساخته‌اند و آن را اکران می‌کنند. در خیلی از مواقع در بخش خصوصی اصلا امکان ساخت فیلم با موضوع دفاع مقدس نیست.

وی گفت: ۴، ۵ سال پیش، تعداد آثار دفاع مقدس ما در طول سال به یک یا دو فیلم می‌رسید؛ چون برگشت سرمایه سخت شده و هزینه‌ها خیلی بالا رفته است و بخش خصوصی در این زمینه اصلا ورود نمی‌کند. یا باید قید سینمای ارزشی را بزنیم و هدفمان را از هدفمندسازی برداریم که بخش خصوصی فعالیت کند و نهادهایی که هستند کمتر کار کنند. اما واقعیت این است که اگر این نهادها کار نکنند، بخش خصوصی چنین موضوعاتی را کار نمی‌کند.

تهیه‌کننده ایوب پیامبر اظهار داشت: ما ممنون نهادهایی هستیم که وارد این زمینه می شوند؛ از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که امسال در بخش مسابقه فیلم دارد گرفته تا بنیاد شهید و سازمان اوج که شاهد آثاری از این نهادها در جشنواره فجر امسال هستیم. بنیاد فارابی ۱۳ فیلم کار کرده که ۱۲ مورد آن به بخش مسابقه آمده است. یعنی با دقت کامل، لازم و جامع، فیلمسازی شده و حیف و میل نشده است.

داوران جشنواره فجر، داوران نهادی نیستند بلکه یک سری هنرمند مستقل هستند که فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند

وی خاطرنشان کرد: داوران جشنواره فجر، داوران نهادی نیستند بلکه یک سری هنرمند مستقل هستند که فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند و این که از ۴ فیلم بنیاد شهید، ۳ فیلم برای بخش مسابقه انتخاب می‌شود به مدیریت مجموعه برمی‌گردد که توانسته خوب عمل کند و دست داوران را برای انتخاب بیشتر باز گذاشته است.

علی‌اکبری درباره تنوع ژانرها در جشنواره امسال فجر و نیز حضور کارهای کمیک گفت: کار طنز هم در این دوره وجود دارد که البته سال‌های قبل هم این قبیل کارها را داشتیم منتها کمتر بود. امسال چند فیلم کمیک به جشنواره رسیده و بخش داوری، آنها را دیده‌اند اما بنا به دلایلی، این آثار را نپسندیدند.

وی تاکید کرد: باید استقلال را برای داوران خودمان قبول و سعی نکنیم چیزی را تحمیل کنیم. هفت داور تعدادی فیلم را دیده‌اند و نظر و سلیقه شخصی خود را اعمال کردند که اگر من بودم امکان دارد فیلم دیگری را انتخاب می‌کردم.

علی‌اکبری افزود: به احتمال خیلی زیاد، رقابت سنگین هم در میان آثار دفاع مقدس است و به زعم دوستانی که این فیلم‌ها را دیده‌اند بسیار خوش‌ساخت هستند که این مساله، کار داوران را برای انتخاب نهایی کمی سخت‌تر می‌کند.

تهیه‌کننده سینما و تلویزیون تصریح کرد: کارهای خیلی خوبی در جشنواره امسال حضور دارند و امیدواریم جشنواره خوبی را شاهد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.