یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

«حسن نجفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باید برای «سینما» به یک «بازتعریف» برسیم/اگر امروز «سینما» در قالب طنز و کمدی جلو می‌رود به دلیل رفتارها و تصمیمات غلط ما از گذشته است

حسن نجفی در نشست خبری فیلم سینمایی«شرفناز»

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان پیشکسوت سینما در خصوص ضعف مشهود فیلمنامه در سینمای کشور و عدم تنوع ژانر در تولیدات سینمایی گفت: متأسفانه مدیران فرهنگی، دستگاه های فرهنگی و رسانه ها فشل حرکت کرده اند؛ ما در جایی که باید با رسانه ها در خصوص فرهنگ حرف می زدیم، نزدیم! خیلی جاها باید فرهنگ پیش قراول می بود. من فرهنگی باید وارد میدان می شدم تا امروز شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. اگر امروز سینما در قالب طنز و کمدی جلو می رود به دلیل رفتارها و تصمیمات غلط ما از گذشته است.

کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان هشتم» و «شرفناز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شرایطی که امروز بر سینمای کشور به ویژه در حوزه فیلمنامه نویسی حاکم شده محصول یکی دو سال نیست و معضلی است که به دلیل مدیریت های گذشته بر سینما حاکم شده است.

وی ادامه داد: من اصلاً روی سخنم با هیچ یک از دولت ها نیست. من به منافع ملی فکر می کنم و ناراحتم از اینکه از سال ها قبل فکری به منافع ملی نشد. چرا زمانی که ۷-۸ سال قبل مجید مجیدی گفت صدای پای ابتذال می آید کسی به فکر چاره برای نجات سینما نیفتاد؟ اگر امروز وضعیت تولیدات سینمایی و فیلمنامه ها بحرانی شده به دلیل این است که آجرچینی نادرستی از سال ها قبل در این سینما وجود داشته.

نجفی خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران فرهنگی، دستگاه های فرهنگی و رسانه ها فشل حرکت کرده اند؛ ما در جایی که باید با رسانه ها در خصوص فرهنگ حرف می زدیم، نزدیم! خیلی جاها باید فرهنگ پیش قراول می بود. من فرهنگی باید وارد میدان می شدم تا امروز شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. اگر امروز سینما در قالب طنز و کمدی جلو می رود به دلیل رفتارها و تصمیمات غلط ما از گذشته است.

این سینماگر سپس با بیان اینکه باید نگران فرهنگ جامعه و بنیان خانواده باشیم تصریح کرد: مدیران باید روی جریان شناسی فرهنگی کار کنند. ما امروزه با یک سری واژه ها مانند «جنگ ترکیبی» و... روبرو هستیم که حتماً باید جدی شان بگیریم. ما نباید بگذاریم سینمای کشورمان بیش از این دچار بحران هویت شود. ما نیاز داریم که در سینما آشتی و آرامش و اتحاد ایجاد کنیم، بحث های جناحی را از پیکره هنرهفتم بزداییم، خودی و غیرخودی نکنیم تا فضا آرام شود و سپس همگی با وحدت تدبیری عاجل برای رفع ابتذال از سینما داشته باشیم.

وی تأکید کرد: باید مطالبه و گفتمان سازی ایجادکرد. اگر این اتفاق رخ دهد جامعه سینمایی خود به خود این فضای سخیف را پس می زند. امیدوارم سینمای کشورمان به زودی با اتحاد سینماگران و مدیران به دواران طلایی اش بازگردد.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو مقوله اقتصاد سینما را بسیار مهم ارزیابی کرد و در این باره اظهار داشت: ما تا یک دوره ای می توانستیم از سینمای حمایتی و ویترینی و گلخانه ای و دینی حمایت کنیم اما دیگر چنین چیزی امکان ندارد. ما باید پیش از این در بحث آموزش سینما به بحث اقتصاد سینما هم می پرداختیم که چطور با فیلم خوب اقتصاد سینما هم می تواند چرخه اش حرکت کند اما این کار را نکردیم.

نجفی ادامه داد: وقتی کیانوش عیاری می گوید فیلم می سازم که پول درآورم یعنی در سینما فاجعه به وجود آمده که این اتفاق ریشه اش به سال ها قبل باز می گردد. ما باید برای سینما به یک بازتعریف برسیم؛ باید ببینیم تعریف ما برای سینمای ملی چیست؟ در خارج از کشور بیزینس سینما در دانشگاه ها درس داده می شود اما ما اینجا این کار را نکرده و نمی کنیم. اینجا یا همه سینماگران به جیب دولت فکر می کنند یا اینکه چطور می توانند ذائقه تماشاگر را به صفر برسانند و با مبتذل سازی پول درآوردند. ما بینابینی حرکت نکردیم، ترکیبی کار نکردیم. در کار فرهنگی خوب مان باید شاخصه هایی را می آوردیم که کسی که می آید هم لذت ببرد و چرخه سینما بچرخد و هم نتیجه کار فاخر و عالی باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.