چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴

آیین اختتامیه «جشنواره موسیقی نواحی ایران» برگزار شد؛

به پنج هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی «نشان درجه یک هنری» اهدا شد/ «محمدعلی مرآتی» دبیر جشنواره هفدهم شد

اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران

سینماپرس: آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و نشان درجه یک هنری به پنج هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی اهدا شد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران سه‌شنبه شب ۱۹ دی ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، محمود سالاری معاون امور هنری، امیرحسین سمیعی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی، محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره، رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر، هادی آرزم هنرمند پیشکسوت و جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، با اجرای رسالت بوذری، با پخش کلیپی از شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای حادثه تروریستی کرمان، یاد این شهدا گرامی داشته شد.

حمایت از موسیقی نواحی
قائم مقام و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین اظهارداشت: بسیار خرسندم که در ایستگاه پایانی شانزدهمین جشنواره موسیی نواحی در خدمت شما هستم، از همه دست‌اندرکاران این جشنواره در بخش‌های استانی و ملی تشکر می‌کنم که تلاش زیادی برای اعتلای این رویداد داشتند.

سیدمحمد هاشمی گفت: موسیقی نواحی یکی از اضلاع مهم هویت ملی و هنری سرزمین ماست، موسیقی که در این عمر طولانی و دیرپای خود همواره و همیشه به مضامین دینی، آیینی و وطن‌پرستی ادای دین کرده‌ است؛ وطن پرستی، استحکام بافت اجتماعی و عاشقانه‌های پاک که سرتا سر این موسیقی همیشه ندای این مفاهیم را دارد.

وی با اشاره به حمایت از موسیقی نواحی افزود: تکلیف ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی حمایت، تمرکز بر موسیقی نواحی، تقویت و پرداختن به این نوع موسیقی بوده است، مدیرکل پیشین دفتر موسیقی چنین روندی را داشت و امیدوارم امیرحسین سمیعی مدیرکل جدید دفتر موسیقی نیز در برنامه‌های آینده خود با یک برنامه‌ریزی فشرده‌تری ادای دینی به این موسیقی اصیل داشته باشد که وظیفه ذاتی ماست.

در این آیین به نمایندگی از پنج منطقه برگزارکننده مرحله اول شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی، از پیام احمدی مدیرکل و شهرام فرجی معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، پوریا جلالی سرپرست و جمال برفی معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تجلیل شد.

اهدای ۵ نشان درجه یک هنری
در این آیین به پنج هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی شامل محمد قیوم امینی خلیلی‌ها هنرمند آواز مقامی خراسان، فرامرز رستمی ترانه‌خوان شمال خراسان، خداداد صحراروشن نوازنده قومشه شمال خراسان، مجتبی خان قیطاقی دوتارنواز شمال خراسان و علی پویانیا آوازخوان مقامی بویراحمدی نشان درجه یک هنری معادل دکترا اهدا شد.

حکم دبیری هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی
همچنین در این آیین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری وزیر و مدیرکل دفتر مویقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حکم دبیری هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به محمدعلی مرآتی اهدا شد.

مرآتی پس از دریافت این حکم ضمن قدردانی از معاونت هنری و مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: خداوند را شاکرم که بار دیگر این بزرگان به من اعتماد کردند و با سر و جان در خدمت هنرمندان، بزرگان و چراغ‌های هویت، انسانیت و خلوص موسیقی اقوام خواهم بود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد محمد شکارچی هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی خطه لرستان گفت: درگذشت این استاد را به جامعه هنر و موسیقی ایران و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم و برای خانواده‌شان آرزوی صبر و آرامش دارم.

سپس مجتبی خان قیطاقی دوتارنواز شمال خراسان حلقه گل خود را به مرآتی تقدیم کرد.

اجرای موسیقی منطقه سیستان و بلوچستان با هنرمندی عیسی بلوچ نوازنده دونلی و داود بامری نوازنده دهلک به یاد شهدای حادثه تروریستی کرمان و قوپوزنوازی عاشیق امیر محمدی هنرمند پیشکسوت آذربایجان شرقی از دیگر بخش‌های این آیین بود.

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایرا ن در دو بخش برگزار شد؛ بخش اول آن به‌ صورت منطقه‌ای طی روزهای ششم تا بیست و سوم تیر ماه امسال به دبیری محمدعلی مرآتی و به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور برگزار شد.

بخش منطقه‌ای جشنواره به میزبانی پنج استان شامل گلستان(۶ تا ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) و بخش ملی آن نیز از ۱۶ تا ۱۸ دی در تهران با مشارکت بنیاد رودکی به میزبانی تالار رودکی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.