چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴

وزیر ارشاد:

در حوزه حمایت از موسیقی نواحی کم کاری شده/ «قرارگاه شهیدآوینی» از همه انجمن‌های موسیقی و برگزاری جشنواره‌ها حمایت‌های مادی و معنوی خواهد کرد

اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سیاست قطعی وزارتخانه حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی است، افزود: باید ضمن حمایت از هنرمندان موسیقی نواحی، آنان را به عنوان الگو به جامعه معرفی کنیم.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی سه‌شنبه شب ۱۹ دی ماه در آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این جشنواره اظهارداشت: موسیقی نواحی، یک حوزه اصیل و هویتی در کشور است، موسیقی در حوزه تمدنی ایران زمین در جای جای کشور، از اجر و قرب بالایی برخوردار است.

وی گفت: بر این اساس اگر در هر منطقه‌ای از ایران پهناور بروید، این منطقه بیش از آنکه با مرزهای سیاسی شناخته شود با مرزهای فرهنگی به عنوان ایران بزرگ فرهنگی شناخته می‌شود، این کشور آکنده از زیبایی‌های منحصر به فرد و متنوع از موسیقی‌های نواحی همچون آذربایجان، کردستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان است.

اسماعیلی افزود: در شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی شاهد درخشش هنرمندان از نقاط مختلف کشور هستیم، تاکیدم به همکارانم در معاونت امور هنری ترویج جدی این موسیقی اصیل در مناطق مختلف است. نیاز داریم که به موسیقی نواحی بها بدهیم تا مخاطبان جوان با این نوع موسیقی بیشتر آشنا شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کمی ذائقه موسیقایی کشور و جوانان با این هنر اصیل، تنوع زیبا و دوست داشتنی فاصله گرفته است، مردم ایران هنردوست و هنرمند هستند، نباید این ذائقه امروز تداوم پیدا کند، با توجه به منابع غنی در موسیقی نواحی و مقامی نباید انقدر دچار تغییر ذائقه شویم و اگر قرار باشد مقصرانی برای آن معرفی شود، در گام اول خود ما، دستگاه‌های حاکمیتی هستیم.

وی اظهارداشت: همان طوری که در حوزه حمایت از موسیقی نواحی کم کاری شده و این بخش کمی از جایگاه واقعی خود دور شده است، باید همکارانم در دفتر موسیقی، بنیاد رودکی و ادارات کل استان‌ها حمایت‌های بیشتری از موسیقی اقوام داشته باشند، تعمدا در بسیاری از جشنواره‌های موسیقی اقوام و نواحی در کشور شرکت می‌کنم تا بر اهمیت این نوع موسیقی تاکید کنم.

اسماعیلی با اشاره به حمایت از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی گفت: در سفری که به سردشت داشتم، با یکی از اساتید پیشکسوت موسیقی کرُدی که ۱۰۷ سال داشت، آشنا شدم، ضمن تجلیل از این هنرمند، به همکاران اعلام کردم که در کمترین زمان ارزشیابی وی انجام شود و نشان درجه یک هنری به استاد موسیقی کُردی داده شد و امشب نیز از پنج هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی تجلیل و نشان درجه یک هنری به آنان اهدا شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از همکارانم در معاونت امور هنری و اداره‌های کل استان‌ها درخواست دارم که مقام هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی را ارج بنهند، آنان هنرمندانی اصیل، ‌پاک و مردمی با چهره‌های آفتاب سوخته هستند که باید از آنان تجلیل شود و به عنوان هنرمندان اصیل و الگو معرفی شوند.

وی بیان کرد: ارزشیابی‌های درجه یک هنری که معادل درجه دکتراست در گذشته به صورت معمول به اساتید تحویل داده می‌شود که اعلام کردم این نشان‌ها با مراسمی به اساتید و هنرمندان اهدا شود تا مخاطبان اساتید و هنرمندان بزرگ و اصیل کشور را بشناسند.

اسماعیلی افزود: باید هنرمندان پیشکسوت را معرفی کنیم تا جوانان بدانند قدردان هنرمندان هستیم، عدالت فرهنگی به همین معناست، باید این شخصیت‌های بزرگ، گنج‌های ارزشمند، متعالی، وطن دوست و محبوب را معرفی کنیم و مورد توجه قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سیاست قطعی ما در این نهاد این است که از هنرمندان موسیقی نواحی حمایت کنیم و بهترین سالن‌ها را در اختیار آنان قرار دهیم. ممکن است مانند موسیقی‌های جدید و هیجاناتی که دارد، آن طور مورد توجه نوجوانان و جوانان امروزی نباشد اما باید زمینه را برای این تغییر ذائقه فراهم کنیم که اقداماتی توسط معاونت امور هنری و دفتر موسیقی در این زمینه در حال انجام است.

اسماعیلی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای با نام «قرارگاه شهیدآوینی» گفت: این سامانه از همه انجمن‌های موسیقی و برگزاری جشنواره‌ها حمایت‌های مادی و معنوی خواهد کرد و در تلاش هستیم حمایت از هنرمندان موسیقی را با قوت بیشتری ادامه بدهیم و امیدواریم که جشنواره موسیقی نواحی سال‌های آینده پربارتر و با استقبال بیشتری ادامه پیدا کند.

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، محمود سالاری معاون امور هنری، امیرحسین سمیعی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی، محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره، رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر، هادی آرزم هنرمند پیشکسوت و جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد.

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در راستای تمرکززدایی و تحقق عدالت فرهنگی در دو بخش برگزار شد؛ بخش اول آن به‌ صورت منطقه‌ای طی روزهای ششم تا بیست و سوم تیر ماه امسال به دبیری محمدعلی مرآتی و به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور برگزار شد.

بخش منطقه‌ای جشنواره به میزبانی پنج استان شامل گلستان(۶ تا ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) و بخش ملی آن نیز از ۱۶ تا ۱۸ دی در تهران با مشارکت بنیاد رودکی به میزبانی تالار رودکی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.