پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹

«حاج قاسم» عمار ابدی انقلاب اسلامی؛

تدارک ویژه «جشنواره مردمی فیلم عمار» در چهارمین سالگرد شهادت «حاج قاسم»

سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: در جشنواره مردمی فیلم عمار، چهار سال همراه با یار رهبر و انقلاب اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم و این مسیر ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم عمار این ظرفیت را دارد که پایگاه و قرارگاه جریان‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی در داخل کشور، منطقه و جهان باشد. اکران و نمایش فیلم‌های فاخر جشنواره مردمی عمار در مراکز مختلف فرهنگی و هنری می‌تواند در ترویج این گفتمان بسیار مؤثر باشد که همکاری تمامی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و انقلابی برای اکران این مجموعه‌های فاخر امری اجتناب ناپذیر است. باید این گونه برنامه‌های فرهنگی مورد حمایت قرار گیرد و با برنامه‌ریزی و هدف گذاری دقیق به توسعه و تقویت آن پرداخته شود.
جشنواره عمار نردبان پیشرفت هنرمندان جوان و انقلابی است بنابراین باید زمینه ساز شکوفایی استعدادهای درخشان باشد، باید از ظرفیت‌های این جشنواره برای حل مسائل اجتماعی در جامعه استفاده کرد.
شهادت ناجوانمردانه شهید سپهبد سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا ضمن اینکه زخمی بر جان همه آزادیخواهان و هموطنان ما زد خشمی را علیه استکبار جهانی برانگیخت که قطعا، گوشه‌هایی از آن را در آثار هنری و واکنش هنرمندان و سینماگران دیده و در آینده خواهیم دید.
اگر چه ساخت فیلم مستند یا سینمایی در خصوص سمبل برجسته مقاومت منطقه کار ساده‌ای نیست و مستلزم پشتوانه‌ها و پروژه‌های مطالعاتی گسترده و جامع است، اما بسیاری از فیلمسازان جوان و مستندسازان کشور بعد از شهادت این شهید بزرگوار فیلم‌های کوتاه و مستند با موضوع رشادت‌های این شهید با اشاره به ابعاد معنوی، اخلاقی و حماسی ایشان ساختند.
فیلم‌ها و مستندهای گوناگونی با محوریت زندگی و شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی که توسط کارگردان‌های مختلف جلوی دوربین رفته در چندین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش گذاشته شده که می‌کوشد گوشه‌های گفته نشده از زندگی و سلوک این سردار بزرگ را به نمایش بگذارند.

در ادامه گزارش به بررسی برخی از آثار برگزیده و قابل تقدیر در دوره‌های پیشین جشنواره مردمی عمار می‌پردازیم:

پاییز پنجاه سالگی؛
فیلم مستند «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده و تهیه کنندگی مهدی نقویان توسط موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی و شبکه یک سیما تولید شد. لوح افتخار بهترین فیلم مستند در بخش نهضت جهانی مستضعفین را هم از سیزدهمین دوره جشنواره عمار گرفت.
این مستند روایتی جدید و متفاوت از ناگفته‌های زندگی شهید قاسم سلیمانی در دوران مسؤولیت ایشان در جنوب‌ شرق کشوراز زبان سردار محمد جمالی، همرزمش است. این مستند با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شروع می‌شود که نیروهای حاج قاسم و به خصوص محمّدجمالی که در منطقه بودند، قصد بازگشت نداشتند تا این که فرمانده سپاه پیام می‌دهد و نقل قول امام را به رزمندگان مخابره می‌کند. نقطه مهم در مستند جایی است که در حدود ۲۵ سال بعد محمّد جمالی به یاد روزهای جبهه به همراه شهید سلیمانی به سوریه می‌رود.
یکی از ویژگی‌های مستند «پاییز پنجاه سالگی» این است که میزان ارادت مردم منطقه به شهید سلیمانی را نشان می‌دهد. اسلام‌زاده در این مستند نگاهی به فعالیت‌های شهید سلیمانی در سامان‌بخشی به منطقه جنوب‌شرق کشور در قالب طرح احرار دارد و سراغ واکاوی ابعاد ناگفته و کمتر دیده‌شده زندگی و شخصیت حاج قاسم سلیمانی رفته است.


آورتین؛
فیلم مستند «آورتین» به کارگردانی حسن وزیرزاده روایتی متفاوت از شهید سلیمانی و نقش مهم او در قرارگاه ۴۱ ثارالله را به نمایش می‌گذارد. مستند «آورتین» درباره اتفاق مهمی است که در اوایل دهه هفتاد در منطقه جنوب و جنوب شرق ایران رخ داده و با اقدام ابتکاری شهید سلیمانی حل و فصل می‌شود. این اتفاق مربوط به ناامنی‌هایی است که توسط اشرار در منطقه کرمان و سیستان و بلوچستان ایجاد شده بود و شهید سلیمانی نقش مهمی در مبارزه با اشرار و اتمام فعالیت آنان دارد.
این فیلم مستند با استفاده از تصاویر آرشیوی و مصاحبه تلاش کرده تا نقش حاج قاسم در خاتمه دادن به فعالیت اشرار در این منطقه که سابقه‌ای چند ده ساله داشته است را به نمایش بگذارد. این مستند ۵۹ دقیقه‌ای در دوازدهمین دوره جشنواره عمار لوح افتخار بهترین فیلم مستند بخش تاریخ فرهنگی، اجتماعی در دفاع مقدس را به خود اختصاص داد.

محاصره ۳۶۰ درجه؛
مستند «محاصره ۳۶۰ درجه» ساخته حامد هادیان به روایت فرماندهی شجاعانه سردار دل‌ها در عملیات نجات مردم آمرلی از چنگال داعش می‌پردازد، مردمی که به مدت ۸۰ روز در محاصره کامل و ۳۶۰ درجه داعش قرار گرفت بودند و در جریان این محاصره، دسترسی آنها به آب، خوراک و خدمات مخابراتی قطع شده بود. در پی شکست داعش در آمرلی و مناطق شرقی استان صلاح‌الدین با فرماندهی مستقیم سرلشکر سلیمانی، تروریست‌های داعشی روحیه خود را از دست دادند و در موصل پایتخت خودخوانده خود نیز فرار را بر قرار ترجیح دادند.
مقام معظم رهبری پس از شهادت حاج قاسم در نماز جمعه مورخ ۲۷ دی ۱۳۹۸، به ماجرای محاصره ۳۶۰ درجه‌ای آمرلی و نقش شجاعانه و متهورانه حاج قاسم در شکستن این محاصره اشاره فرمودند. این مستند فانوس بهترین فیلم بخش مدافعان حرم در دوازدهمین جشنواره مردمی عمار را دریافت کرد.

ژنرال؛
مستند «ژنرال» به کارگردانی مهرداد یوسفی یکی از مستندهای پرتره درباره شهید سلیمانی است که در جشنواره عمار لوح افتخار بهترین فیلم مستند بخش مدافعان حرم را به خود اختصاص داد.
این فیلم روایتی متفاوت از حمله داعش به مرزهای اقلیم کردستان و نجات این منطقه از چنگ داعش توسط حاج قاسم است. در شبی که داعش به مرزهای اقلیم کردستان حمله کرده بود، «مسعود بارزانی»، مستأصل از بابت حمایت نکردن کشورها از جمله عربستان و آمریکا، در نهایت با سردار سلیمانی تماس می‌گیرد و سردار به او می‌گوید تا صبح صبر کند تا خود را برساند. در نهایت، شهید سلیمانی با ۷۰ نفر از نیروهای متخصص و با تجهیزات به اربیل رفته و آن‌جا را نجات می‌دهد.

مکتب سلیمانی در روستای قنات ملک؛
مستند «مکتب سلیمانی در روستای قنات ملک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن غلامزاده مهرآبادی، به معرفی روستا و ابعاد شخصیتی و فعالیت‌های حاج قاسم سلیمانی، از زبان اهالی زادگاه او می‌پردازد. این اثر در یازدهمین دوره از جشنواره، در بخش رقابتی قرارداشته است.

قائد الحشد-بغداد یک و بیست؛
مستند «قائد الحشد-بغداد یک و بیست» به تهیه‌کنندگی سید هاشم موسوی و کارگردانی مهدی لارویی، جوانی ابومهدی المهندس تا زمان ملاقات او با حاج قاسم سلیمانی را روایت می‌کند. براساس داستان این مستند، جمال ابراهیمی در جوانی از عراق به کویت می‌رود تا مخفیانه با رژیم صدام مبارزه کند. و بعد از سال‌ها با لقب ابومهدی المهندس به‌عنوان بزرگ‌ترین فرمانده‌ی جهادی عراق به خانه باز می‌گردد. با شروع شدن جنگ توسط داعش، عراق از ایران درخواست کمک می‌کند و کسی که به کمکشان می‌شتابد، دوست و برادر ابو مهدی در جنگ تحمیلی ایران و عراق حاج قاسم سلیمانی است، تا بار دیگر دوشادوش هم دشمن را زمین‌گیر کنند. این اثر در یازدهمین دوره از جشنواره، در بخش رقابتی قرارداشته است.

نگین سلیمانی؛
فیلم کوتاه «نگین سلیمان» به کارگردانی محمدامین امامی و تهیه کنندگی محمد حسین امامی داستانی برگرفته از تخیل نویسنده‌اش دارد اما دور از واقعیت نیست روزی که مسلمانان در فلسطین، طعم شیرین موفقیت را بچشند و پیروزی مقاومت با «سلیمانی» ‌هایی از نسل‌های مختلف را تجربه کنند. فانوس بهترین فیلم بخش داستانی کوتاه دوازدهمین دوره جشنواره عمار به این مستند اختصاص یافت.

امتحان نهایی؛
فیلم داستانی کوتاه «امتحان نهایی» به کارگردانی مهدی نجفی و تهیه‌کنندگی عمار خطی دیزآبادی، داستانی از نوجوانی سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی را روایت می‌کند. بچه‌ها سر کلاس درس نشسته‌اند و منتظر شروع امتحان نهایی املا هستند. ناگهان مداد یکی از دانش‌آموزان تمام شده و او از ادامه املاء، باز می‌ماند. یکی از دانش‌آموزان که این صحنه را دیده، مداد خود را به دو نیم تقسیم میکند. نیمی برای خود و نیمی برای هم‌کلاسی‌اش. نام آن دانش‌آموز، کسی نیست جز «قاسم سلیمانی». این اثر در سیزدهمین دوره از جشنواره، در بخش رقابتی قرارداشته است.



فقط برای خدا؛
پویانمایی «فقط برای خدا» به کارگردانی محمد فلاحیان، شامل داستان‌هایی کوتاه از اخلاق حسنه، خلوص و ازخودگذشتگی‌های حاج قاسم سلیمانی است. این پویانمایی در یایزدهمین دوره از جشنواره، در بخش رقابتی قرارداشته است.

حبیب نخلستان؛
ویژه برنامه تلویزیونی «حبیب نخلستان» مستندی به کارگردانی امید مدحج، تهیه‌کنندگی علی گلشاهی و محصول بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی است که با روایت حامد عسکری، حضور تاریخی حاج‌قاسم در بحران سیل خوزستان را به تصویر می‌کشد. این مستند لوح افتخار بهترین اثر بخش برنامه تلویزیونی ترکیبی دوازدهمین دوره جشنواره عمار را به خود اختصاص داد.

قاسم آباد؛
تیزر فرهنگی «قاسم آباد» به کارگردانی محمد گنجی و تهیه‌کنندگی آرش آقاجانی، خرده روایتی داستانی، از دلاوری‌های سردار دلها در سپاه ثارالله کرمان را به نمایش در می‌آورد. زمانی که گروهکی تروریستی در جنوب کرمان باعث ناامنی منطقه و رعب و وحشت مردم روستا شده‌بود، روستائیان امان‌نامه «حاج قاسم سلیمانی» را به دست آنها می‌رسانند. اعضای گروهک، متاثر از منش حاج قاسم که سعی در حل منازعه بدون درگیری داشت، خود را تسلیم می‌کنند و به کشاورزی مشغول می‌شوند. مردم آبادی به‌یمن این اتفاق نام روستای خود را «قاسم آباد» می‌گذارند. این تیزر در سیزدهمین دوره از جشنواره، در بخش رقابتی قرارداشته است.

هزار جان گرامی؛
تیزر فرهنگی «هزار جان گرامی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیرحسین نوروزی، شامل خرده‌روایت‌هایی داستانی از واکنش اقشار مختلف مردم به شهادت حاج قاسم است. در خرده‌روایت اول، خانواده‌ای مشهدی برای میزبانی از مسافرانی که برای تشییع حاج قاسم به مشهد آمده‌اند، مهیا می‌شوند و ...؛ در خرده‌روایت دوم، داستان خانواده‌ای اهوازی روایت می‌شود که دقیقا در روزی که قرار است برای دخترشان خواستگار بیاید، خبر شهادت حاج قاسم منتشر می‌شود. این اثر در سیزدهمین دوره از جشنواره، در بخش رقابتی قرارداشته است.

قول مردانه؛
نماهنگ «قول مردانه» به تهیه‌کنندگی محمد مهدی محمدیان و کارگردانی سجاد معارفی، روایتی از محبت مردم به حاج قاسم و علاقه به ادامه راه او دارد و با شعری از پیمان طالبی همراه می‌شود. براساس داستان این نماهنگ، سردار سلیمانی در فرودگاه سوار بر تاکسی می‌شود و راننده جوان که از حضور او غافگیر شده، از حاج قاسم دعوت می‌کند و قول می‌گیرد که برای مراسم عروسی‌ او بیاید. حاج قاسم هم انگشتری به او می‌دهد و دعایش می‌کند. شب قبل از عروسی، سردار به شهادت می‌رسد اما حضور گرم او در مراسم احساس می‌شود. بعدها آن جوان این محبت به حاج قاسم را به فرزندش هم منتقل می‌کند. «قول مردانه» در دوازدهمین دوره از جشنواره، در بخش رقابتی قرارداشته است.

راننده تاکسی؛
کلیپ «راننده تاکسی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس بهرامی، در مورد عشق و علاقه یک راننده تاکسی در شهر گرگان است که تاکسی اش مزین به عکس سردار سلیمانی و شهداست. این اثر در سیزدهمین دوره از جشنواره، در بخش رقابتی قرارداشته است.

ردالقاسم؛
«ردالقاسم» با داستانی کوتاه به موضوع نهضت جهانی مستضعفین مستندی می‌پردازد که در بخش «فیلم ما» (نهضت تولید محتوای مردمی) که به کارگردانی محمدامین عامری فلیحی و تهیه کنندگی محمد مجدم در دوره یازدهم جشنواره عمار شرکت داشت. داستان این فیلم به سه نوجوان عرب‌زبان خوزستانی می‌پردازد که تصمیم می‌گیرند انتقام حاج قاسم را بگیرند. آنها برای رسیدن به این هدف نقشه‌ای برای حمله به پایگاه نظامی آمریکا طراحی می‌کنند.
این فیلم در دوره یازدهم جشنواره مردمی عمار به عنوان بهترین فیلم بخش تجربه نو تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.