سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

«داود فتحعلی بیگی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

باندبازی در تمامی جشنواره‌ها وجود دارد/ برخی افراد پشت ماسک انسانیت یا دین داری قایم می‌شوند و هر کاری دلشان می‌خواهد می‌کنند!

داود فتحعلی‌بیگی

سینماپرس: داود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر و سینما در خصوص انتظار از مجموعه جشنواره های فرهنگی و هنری فجر انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه برخی افراد پشت ماسک انسانیت یا دین داری قایم می شوند و هر کاری دلشان می خواهد با هنرمندان می کنند! این در حالی است که اگر ذره ای وجدان کاری وجود داشته باشد شایسته سالاری به وجود می آید.

بازیگر فیلم های سینمایی «کتاب قانون» و «سگ کشی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: باندبازی و رفیق بازی در تمامی جشنواره ها وجود دارد؛ بنده در همین چند وقت اخیر بارها به گوشم رسیده که فلان کس چون رفیق فلانی بوده و جزو هیأت انتخاب یا داوری بوده فلان اثر را که شایسته نبوده برای حضور در فلان جشنواره پذیرفته!؛ این چیزها هست و هیچ کس هم نمی تواند چنین مسائلی را کتمان کند. در واقع به ندرت جشنواره ای پیدا می شود که شما در آن باندبازی و رفیق بازی نبینید!

وی تأکید کرد: بدیهی است کسانی که می خواهند در جشنواره ها آثار را انتخاب و قضاوت کنند اگر به اخلاقیات به مفهوم درست کلمه پایبند نباشند برعکس آنچه باید عمل می کنند؛ متأسفانه برخی افراد پشت ماسک انسانیت یا دین داری قایم می شوند و هر کاری دلشان می خواهد با هنرمندان می کنند! این در حالی است که اگر ذره ای وجدان کاری وجود داشته باشد شایسته سالاری به وجود می آید.

کارگردان نمایش های «میرزا عبدالطمع و جنگ جهانی» و «سلطان مبدل» یادآور شد: بنده شخصاً همین امسال در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی برای شورای سیاست گذاری دعوت شدم اما عملاً یکی دو جلسه بیشتر برگزار شد و فرمالیته بود؛ البته ممکن است اقایان بگویند فرمالیته نبود! به هر صورت در همین جشنواره تعدادی از دانشجویان از من مجوز گرفتند تا ۸-۹ نمایشنامه ام را کار کنند اما فقط یک نمایشنامه در بخش دانشجویی پذیرفته شد و بقیه اصلاً پذیرفته نشد. حالا در همین جشنواره من رفتم دو تا از نمایشنامه ها را که پذیرفته شده بود در کرج و سنگلج دیدم هر دوی این نمایش ها از نظر متن بسیار ایراد داشت و ضعیف بود. حال پرسش بنده از مسئولان جشنواره این است که آیا نمایشنامه های من در اندازه آن ها نبود؟

این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: بعداً شندیم یکی از آقایان در مراسم اختتامیه همین جشنواره پشت صحنه رفته بود و به شخصی گفته بود فلانی نری راجع به فتحعلی بیگی حرف بزنی ها! یکی نیست به این ها بگوید مگر ما خیانت کردیم به این آب و خاک؟ مگر برای بیگانه کار کردیم؟ شما می خواهید چرخ را از نو اختراع کنید؟ شما ناشیانه جشنواره را تکه تکه کردید. یک سمینار در تبریز در یک اتاق برگزار کردید. حداقل نتوانستید این سمینار را در یک دانشگاه برگزار کنید. تعزیه را بردید تفرش؛ جشنواره را تکه پاره کردید و حتی یک برنامه ریزی و زمان بندی مناسب برای برگزاری جشنواره نداشتید.

فتحعلی بیگی در همین راستا متذکر شد: بی تردید عقل سالم حکم می کند که تمامی سیاست گذاران و مسئولان جشنواره های مختلف به ویژه در جشنواره های فرهنگی و هنری فجر با کسانی که در این زمینه ها تجربه دارند صحبت کنند، از نظر گرفتن هراسی نداشته باشند و سعی نکنند که خودشان از نو چرخ را اختراع کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: انتظار بنده از یکایک برگزارکنندگان جشنواره های فرهنگی و هنری این است که هیأت های انتخاب و داوری مغبون یک سری مسائل و توصیه ها نشوند، با زاویه آثار را نبینند؛ بارها دیدیم و شنیدیم که اصلاً برخی کارها را نمی بینند و همینطور رد می کنند در واقع هنرمندان را سنگ قلاب می کنند؛ من در این گفتگو سعی ندارم کسی را متهم کنم اما می خواهم بگویم چنین مسائلی هست و ما نمی توانیم کتمان کنیم که در جشنواره های مان چنین معضلاتی وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.