سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶

«دبیرکل اسبق انجمن روزنامه نگاران مسلمان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

نباید معضلات را روی پرده سینما بزرگنمایی کنیم/ سیاه نمایی و زیر سوأل بردن ارزش‌ها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست!

حسن اختری

سینماپرس: حسن اختری دبیرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان در خصوص انتظار از مجموعه جشنواره های فرهنگی و هنری فجر انقلاب اسلامی گفت: آثاری که ارزش ها و دستاوردهای کشور را زیر سوأل می برند قاعدتاً در جشنواره فجر انقلاب هیچ جایگاهی نباید داشته باشند.

نویسنده کتاب «اعاده حیثیت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره هایی که در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شوند فرصتی مغتنم هستند برای یکایک اهالی فرهنگ و هنر و عموم مردم هنردوست تا تولیدات یک سال حوزه فرهنگی و هنری کشور را به تماشا بنشینند. بی تردید با توجه به مناسبتی بودن این رویداد جشنواره هایی که در ایام الله دهه فجر برگزار می شوند اقتضا می کند که توجه به ارزش ها و عواملی که در پیروزی انقلاب و ابقا و ادامه و تداوم این مسیر بوده را مورد توجه ویژه قرار دهند.

وی ادامه داد: البته این منافاتی ندارد که اصحاب هنر اگر تلاشی کردند و کاری تولید کردند آن را ارائه ندهند اما محوریت جشنواره های فرهنگی و هنری فجر انقلاب اسلامی باید این بحث باشد.

اختری با بیان اینکه این جمله در زبان اهل علم شایع است که «تعرف الاشیاء باضدادها» یعنی اشیاء از راه نقطه ی مخالف و نقطه مقابلشان شناخته می شوند و به وجود آنها پی برده می شود اظهار داشت: طرح مسأله در حوزه عدالت اجتماعی و اقتصادی و امثال آن در آثار هنری اشکالی ندارد اما سیاه نمایی و زیر سوأل بردن ارزش ها به هیچ وجه پذیرفتنی نیست!

این کارشناس فرهنگی در همین راستا متذکر شد: آثاری که ارزش ها و دستاوردهای کشور را زیر سوأل می برند قاعدتاً در جشنواره فجر انقلاب هیچ جایگاهی نباید داشته باشند. ما نباید معضلات را روی پرده سینما بزرگنمایی کنیم. هنرمند می تواند ناملایمات و مشکلات را نشان دهد؛ می تواند اگر در بحث آرمان ها مشکلی داشتیم و نقصان هایی می بینیم آن ها را در آثار هنری مان طرح مسأله کنیم. به هر صورت این سیاست گذاران و مدیران هستند که باید تدبیری جدی در این حوزه داشته باشند و به نحوی برنامه ریزی کنند تا جشنواره های فرهنگی و هنری فجر در مسیر درستی حرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.