سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

وزیر ارشاد:

وضعیت موجود «نمایش خانگی» مورد رضایت ما نیست/ به دنبال ساز و کارهای جدیدی هستیم تا «سازمان سینمایی» نظارت داشته باشد

آئین معرفی ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران

سینماپرس:وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از وضعیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی بیان داشت: به دنبال ساز و کارهای جدیدی هستیم تا بتوانیم در حوزه نمایش خانگی و سریال‌های خارجی شرایطی را فراهم کنیم تا سازمان سینمایی نظارت داشته باشد چرا که وضعیت موجود مورد رضایت ما نیست

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد توضیح داد: بسیار خوشحالم که امروز شاهد برگزاری مراسمی با موضوع پژوهش در سینمای ایران هستیم که در آن قرار است که از استاد احمدضابطی جهرمی قدردانی شود. چرا که به اعتقاد من همین آیین پاسداشت می‌تواند بهانه خوبی برای برگزاری مراسمی باشد که دربرگیرنده اهمیت فراوانی است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع پژوهش در سینمای ایران گفت: امروزه با وجود تحلیل‌های بسیار متفاوتی که با گسترش فضای مجازی وجود دارد، عده‌ای بر این باورند که صنعت سینما رو به افول و ضعف است؛ شرایطی که موضوع کرونا این بحث را جدی‌تر و به نوعی موجب تعطیلی بخش اعظمی از سینما شد. اما امروز واقعیت نشان داده که صنعت سینما زنده است و ما شاهد این هستیم که هر سال بر تعداد سینماها افزوده می‌شود. به همت همه همکاران من در بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که کار را با ۵۷۰ سینما آغاز کردند، امروز شاهد میزبانی ۹۰۰ سالن سینما هستیم که نشان‌دهنده رونق این حوزه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز سینمای ایران، چه کسی دوست داشته باشد یا نداشته باشد، به شدت مورد توجه قرار گرفته است و ما شاهد هزار میلیاردی‌شدن و ۳۰ میلیونی‌شدن تعداد بینندگان هستیم. پس لازم است تا در چنین جمعی سوالات اصلی را مطرح کنیم و در عرصه پژوهش به این موضوعات مهم بپردازیم. چرا که ارتباط بین دانشگاه، پژوهش در حوزه‌های مرتبط با هنر امری لازم و ضروری است که می‌بایست هرچه مستحکم تر تقویب شود. این نگاه نیازمند تقویت است چون باید به پرسش‌های مهمی در حوزه آینده سینمای ایران پاسخ داد. شرایطی که چنین نشست‌هایی باید نظر بر رفع مسایل باشد.

اسماعیلی تصریح کرد: من سالها است از برخی از دوستان می‌شنونم که وضعیت سینمای ایران خوب نیست. شرایطی که موجب بیان انتقاداتی شده که چرا به طور مثال اقبال مردم از سینمای کمدی بیشتر شده است. موضوعات مهمی که می‌تواند در همین حوزه پژوهش به آن‌ها پاسخ داده شود. اما به این نکته هم باید توجه کرد که امروز یک فیلم پویانمایی که نه طنز است و نه سیاه‌نمایی کرده به فروشی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان دست پیدا کرده است؛ موضوعی که می‌بایست در حوزه پژوهش سینما مورد توجه باشد.

وی افزود: درباره حقوق مخاطبان هم قرار بود که در جلسه شورای عالی سینما روی این موضوع که مخاطبان چه حقوقی در سینمای ایران دارند بررسی‌هایی صورت گیرد. بررسی‌هایی که متاثر از آخرین دستاوردهای علمی و شرایطی که امروزه با شبکه نمایش خانگی مواجه هستیم، منجر به تغییرات در نظام تنظیم‌گری سینما شود. امروز نمایش خانگی بخش مهمی از سینما است که در حوزه مرکز تنظیم‌گری ما نسبت به آن انتقاد و اختلاف دیدگاه داریم. شرایطی که از آن حواشی هم بروز می‌کند. در این حوزه اکنون انتقاداتی برای برخی از سریال‌ها و فلیم‌های به نمایش درآمده وجود دارند که موضوعاتی چون تزلزل ارزش‌های خانواده و خشونت را مطرح می‌کند. موضوعاتی که باید توسط همین پژوهشگران عرصه سینما روی آن تمرکز بیشتری شود تا بتوانیم درباره آن به جمع‌بندی برسیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: ما امروز در حوزه توزیع فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی خارجی در سکوهای عرضه، عدد و رقم دقیقی نداریم. شرایطی که موجب شده بسیاری از محصولات این عرصه با دوبله و دیگر موارد به راحتی در دسترس مخاطبان کودک و نوجوان قرار گرفته و آن‌ها را در معرض خطرات فرهنگی زیادی قرار دهد. حال این سوال پیش می‌آید؛ آیا نظارت پسینی جواب می‌دهد؟ ما قطعا در سازمان سینمایی به دنبال ساز و کارهای جدیدی هستیم تا بتوانیم در حوزه نمایش خانگی و سریال‌های خارجی شرایطی را فراهم کنیم تا سازمان سینمایی نظارت داشته باشد چرا که وضعیت موجود مورد رضایت ما نیست. ما موظفیم همان‌طور که در رونق سینما تلاش کنیم به ضعف‌ها و آسیب‌ها نیز توجه بیشتری داشته باشیم و چه بهتر که جمع حاضر در حوزه‌های پژوهشی به ما راه‌حل ارایه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.