یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

وزیر ارشاد:

«جایزه بزرگ امام خمینی (ره)» به تصویت شورای انقلاب فرهنگی رسیده است/ رونمایی از این جایزه در «دهه فجر» اتفاق خواهد افتاد

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین همایش سراسری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، از برنامه‌ها و سیاست ها این وزارتخانه گفت.

به گزارش سینماپرس، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در ششمین همایش سراسری مدیران ارشاد وزارتخانه، گفت: فضای خوبی را در این ۲ روز داشتیم، نشست‌ها با حضور مدیران ارشاد برای الفت و اشتراک گفتمانی یکی از کارهای ضروری است و در حال حاضر ۲ مدیرکل از بانوان به جمع مدیران استانی ما اضافه شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: انتخابات بحث مهمی است و باید در تمام رویدادها سهمی را در نشاط عمومی برای مشارکت گسترده در انتخابات قایل شویم، بسته‌های تشویقی ویژه‌ای در این حوزه داریم.

وی ادامه داد: اینجا اعداد و ارقام صحبت می‌کنند، در حوزه سینما محمد خزاعی گزارشی را ارایه کرد که در این حوزه اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است و حوزه سینما با تمام این که مراقب است به هنجارها توجه کند اما نشاط را در بهترین دوره کاری خود انجام می‌دهد، دوره کاری در دولت مردمی دوره رونق فرهنگ و رونق است و بنای ما همراهی است. دشمنان ما تلاش دارند تا القا شود که دولت مردمی دلشان با حوزه فرهنگ و هنر صاف نیست و به دنبال محدودیت هستند. یک اتفاق کوچک که در بررسی کتاب صورت می‌گیرد خبر اول روزنامه‌ها می‌شود، موضوع با نویسنده حل می‌شود اما عده‌ای در روزنامه‌ها بیانیه می‌نویسند. این اتفاق‌ها غیر طبیعی است، مجموعه‌هایی سال گذشته در استان‌ها افتتاح شد اما در سیاه‌نمایی سال گذشته دیده نشده است. ۸ هزار و ۵۰۰ مصوبه صورت گرفته است. ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر کتابخانه در اراک در حال افتتاح است و در همه استان‌ها این شور و نشاط را داریم.

اسماعیلی با اشاره به تصویت سند موسیقی تصریح کرد: سند موسیقی را بعد از ۴۵ سال به تصویب شورای عالی فرهنگی رساندیم و در روزهای آینده توسط رییس جمهور ابلاغ خواهد شد، سند سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی در حال پیگیری است.

وی افزود: تاسیس موسسات حقوقی خواهیم داشت. موضوع سن در موسسات فرهنگی را پایین آوردیم. آیین‌نامه‌های آموزشگاه‌ها را اصلاح کردیم. در انجمن‌های هنری، موسیقی، نمایشی و قرآن تحول شگرف است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عدالت فرهنگی گفت: عدالت فرهنگی یعنی بتوانیم از همه بخش‌ها حمایت کنیم. وضعیت جریانی خودمان را توضیح دادم. نظریه حکمرانی جدید را که مبتنی به گام دوم جلو می‌بریم این است که نهادهای فرهنگی وظیفه حمایت و تسهیل‌کننده دارند و حلقه‌های میانی وظیفه تصدی را باید بر عهده گیرند. در آغاز دولت رهبر انقلاب تاکید بر اصلاح ساختارهای فرهنگی داشتند. این اتفاق را ما مدیریت می‌کنیم و می‌خواهیم فضای پر کنش با محوریت جریان‌های فرهنگی مومن به انقلاب اسلامی باشد.

محدودیتی در فرهنگ و هنر نداریم

وی ادامه داد: حداکثر انعطاف را در تمام حوزه‌ها داریم. ما هیچ محدودیتی نداریم. محدودیت ما فقط قانون است. تمام کنش‌گران فرهنگی هنری فضای کار باید داشته باشند ولو اینکه با بنده و دولت مخالف باشند اما باید در چارچوب قانون و مقررات باشد. ما مثل داور خط هستیم. در حوزه تنظیم‌گری حکم داور را داریم اما آنجا که قرار است حمایت کنیم از جریانی حمایت می‌کنیم که به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی کمک کند. ما بنای انقباض و محدودیت نداریم بلکه گشایش در حوزه فرهنگ داریم و مدیران کل ما در وزارت ارشاد دستشان باز است، همه عزیزان باید در تمام مسیر همراه باشند تا کار جلو رود.

اسماعیلی یادآور شد: چند کار جدید در حوزه فلسطین در حال انجام است. موضوع غزه و فلسطین بحث بی‌نظیر تاریخی است چرا که این کشتار نظیر ندارد. از آقای خزاعی تشکر می‌کنم در جشنواره سینما حقیقت در بخش غزه خوب کار کردند. انشالله دوستان این بخش را در تمام رویداد ها در اولویت قرار دهند. برادران اهل سنت برادران عزیز ما هستند. نگاه کاملا همراه بین ما بوده و به تعبیر امام راحل، ید هم هستیم. هرجا مسلمانی هست ما برادرانشان هستیم. در دوره خودمان اولین رایزن اهل سنت خودمان را به قاهره اعزام کردیم. در استان‌هایی که برادران اهل سنت وجود دارند این بخش را باید فعال کنند.

جایزه بزرگ امام خمینی (ره) اهدا خواهد شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جایزه بزرگ امام خمینی (ره) به تصویت شورای انقلاب فرهنگی رسیده است. رونمایی از این جایزه در دهه فجر اتفاق خواهد افتاد. این رویداد بهانه‌ای برای شناساندن امام راحل عزیزمان است. پیام امام (ره) پیام انسانیت و عدالت است. جنس انقلاب امام از جنس انبیا بود.

جشنواره قرآن امسال ویژه خواهد بود

وی با اشاره به جشنواره‌های پیش رو نیز گفت: جشنواره های بزرگ سالیانه خواهیم داشت. بهار حوزه فرهنگ و هنر را خواهیم داشت. نمایشگاه قرآن امسال در کنار نمایشگاه تهران در استان‌ها هم باید صورت گیرد. امسال نمایشگاه قرآن یک فرصت است. هر استان باید جشن ویژه بزرگ قرآنی داشته باشد. دوستان به این مساله اهتمام داشته باشند. عید طبیعت با بهار قرآن را مغتنم بشمارند و در کنار نمایشگاه قرآن رویدادهای مهمی در نظر گرفته شود. این رویداد با هدف درگیرکردن دانش‌آموزان، دانشگاهیان اصناف و خانواده ها باید صورت گیرد.

سکوهای البسه عفیفانه مستقر می‌شود

اسماعیلی ادامه داد: بحث مهمی را با عنوان طرح طوبی در حوزه پوشش بانوان آغاز کردیم. وضعیت پوشش باید تغییر کند. برای ما خوب نیست خانم های متدین بگویند در مراکز پوشاک بانوان لباس‌های خوبی پیدا نمی‌کنیم. این باید اصلاح شود. مجموعه مهمی را در کارگروه مد و لباس در میدان هفت‌تیر قرار خواهیم داد. با مجموعه‌های حاکمیتی جلسه خواهیم داشت تا وارد این عرصه شوند. اگر ما نتوانیم در این چرخه البسه مناسبت را اصلاح کنیم وضعیت نامناسب می‌شود. ما باید به صورت جدی سکوهای البسه عفیفانه در استان‌ها را داشته باشیم. مگر دولت مردمی می‌تواند نسبت به پوشاک مناسب برای بانوان بی‌تفاوت باشد. کار ایجابی یعنی البسه مناسب را هم به درستی و هم ارزان در دسترس قرار دهیم. همه موظف هستند پای کار بیایند. نگاه جزیره‌ای نباید داشت و ما مسئول کارگروه مد و لباس هستیم و باید این فضا را فراهم کنیم.

از ولنگاری در عرصه خبر باید جلوگیری شود

وی تاکید کرد: همه الزامات خبررسانی باید رعایت شود. از ولنگاری در عرصه خبر باید جلوگیری شود. ما به دنبال محدودیت نیستم بلکه به دنبال نظم هستیم. به دنبال بیمه انسان رسانه‌ها هستیم. مدیران ما در استان‌ها بدنه اصلی ما هستند. نمایشگاه مطبوعات بعد از سال‌ها انجام می‌شود.

زبان فارسی هویت‌ساز است

اسماعیلی با اشاره به اهمیت زبان فارسی گفت: زبان فارسی مورد تاکید ما است. در هیچ ورودی شهرستانی اجازه نوشتن نام شهر با کلمه لاتین وجود ندارد. همچنین تمام فروشگاه‌ها باید اسامی فارسی داشته باشند. ما زبان فارسی را به عنوان یک حوزه هویت‌ساز می‌دانیم. دیروز جشنواره «سینماحقیقت» به همین علت که به زبان فارسی توجه نکرده بود کارت زرد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.