یکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱

داور ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران:

پژوهش مطلوب «جامعه» و «سینما» را به وضعیت بهتر نزدیک می‌کند

توحید محرمی

سینماپرس: توحید محرمی داور ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با اشاره به اهمیت پژوهش در سینما عنوان کرد فیلم‌هایی که براساس پژوهش معتبر ساخته می‌شوند، ماندگارتر هستند.

به گزارش سینماپرس، توحید محرمی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات و داور ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران، درباره این رویداد اظهار کرد: در گام نخست باید ببینیم هدف از اعطای این جایزه چیست؟ سینما وظیفه توان افزایی و امید آفرینی به جامعه را دارد لذا این حوزه هنری نیازمند ایده‌های نو است و پژوهش می‌تواند این کار را برای سینما به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: در این راه پژوهشی راهگشا است که سوال خوبی مطرح کند و پاسخ خوبی به آن بدهد و مساله را حل کند یا افق جدیدی را باز کند. حال این سوال می‌تواند درباره جامعه یا سینما باشد. باید از طریق پژوهش راه نو و تازه‌ای را باز کنیم تا ایده‌ای نو ارایه شود چون پژوهش مطلوب جامعه و سینما را به وضعیت بهتر نزدیک می‌کند.

محرمی یادآور شد: سینما و هنر ابزاری برای عینیت بخشی به ایده‌ها و دیدگاه‌های علوم دیگر است. البته سینما برای ارتقای خودش هم از این علوم بهره می‌برد اما در عین حال اهالی دیگر علوم همچون تاریخ، ادبیات، فلسفه، علوم اجتماعی و سیاسی و ... نیز از این امر استقبال خواهند کرد.

وی تصریح کرد: پژوهش‌های علوم انسانی و سینما می‌توانند به ارتقای یکدیگر کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند. لازمه تحقق این امر، ایجاد برقراری گفت‌وگو میان صاحب‌نظران علوم مختلف و سینماگران است. برای اینکه سوالات و پاسخ‌های بهتری در پژوهش‌های سینمایی داشته باشیم، نیازمند ارتباط دوسویه و صمیمانه اساتید و صاحب‌نظران با اهالی سینما هستیم در غیر این‌صورت اندیشه به مرور در سینما تحلیل می‌رود و این ضرورت پژوهش برای سینما است تا سینما در مسیر بالندگی به حرکت خود ادامه دهد.

داور جایزه پژوهش سال سینمای ایران یادآور شد: چه بسا در سال‌های آتی شاهد پژوهش‌های تصویری نوینی به جای پژوهش‌های مکتوب رایج مبتنی بر متن باشیم و این پژوهش‌ها تاثیرگذارتر از پژوهش‌های مبتنی بر متن خواهد بود. فیلم‌هایی که براساس پژوهش معتبر ساخته می‌شود و سوال و پاسخ را به تصویر می‌کشد، ماندگارتر است و این نوع آثار سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی طرح یک سوال خوب هم می‌تواند از نتایج یک پژوهش مطلوب به شکل سینمایی باشد و ذهن‌ها را به حرکت درآورد. چه بسا پاسخ‌های خوبی در جامعه برای این پرسش می‌توان پیدا کرد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: البته مطرح کردن سوال خوب در یک فیلم یا پژوهش، خودش نشان توانمندی و خلاقیت هنرمندانه است که جریان فرهنگی ایجاد کند. سوالات بسیاری است که سینما می‌تواند به آن بپردازد مثلا از این طریق رویای ایرانی و روایت صحیح اسلامی در سینما با همکاری اساتید علوم مختلف محقق شود. در حوزه مطالعات سینمایی ارتباط اهالی سینما با اهالی علوم و فرهنگ و هنر بسیار ضروری است. ایجاد گفت‌وگو بین اهالی ادب و شعر و فلسفه با اهالی سینما به غنای سینما کمک می‌کند و از این طریق، راه‌های میان‌بر یافت می‌شود و اعتلای جامعه و سینما رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: نیروهای انسانی از جمله فیلمسازان و بازیگران می‌توانند از دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی پدیدار شوند و یا مورخان و اساتید علوم سیاسی با طرح نظریات خود به غنای فیلم‌ها و سریال‌ها کمک کنند و این مهم نیازمند گفت‌وگوی همه جانبه است.

محرمی با بیان اینکه مردم قدردان هنرمندان ارزشمند خود هستند، گفت: آنچه اشاره شد نافی زحمات اهالی سینما و هنر نیست و این قشر، حافظان فرهنگ و هنر این سرزمین هستند. هنر و سینما به جامعه وصل است. پژوهش سینما با توجه به مناسبات و قابلیت‌های تصویر خیلی در حوزه دانشگاهی شناخته شده نیست و روش‌های تحقیق نیز آن را به رسمیت نمی‌شناسد. البته در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در دانشگاه‌ها رخ داده اما کافی نیست.

وی یادآور شد: فضای دانشگاهی ما مبتنی بر متن است و مبتنی بر مشاهده نیست. روش‌های ما قدیمی است و ما همچنان از این روش‌ها استفاده می‌کنیم. باید گفت‌وگو کنیم، نیازها را مطرح و کاستی‌ها را مشخص کنیم.

ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران به دبیری قادر آشنا در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.