چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵

بزرگداشت مرحوم «مرتضی پور صمدی» برگزار شد؛

عادل پور صمدی: بسیاری از بانوان بازیگر صراحتا بیان کردند دوربین مرتضی صمدی امن ترین دوربین بود

افتتاحیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت»؛ عادل پورصمدی

سینماپرس: آیین «دیدار دوباره با مرتضی پور صمدی»در دومین روز جشنواره «سینما حقیقت» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، بزرگداشت مرتضی پور صمدی با عنوان «دیدار دوباره با مرتضی پور صمدی» سه شنبه ۲۸ آذر با حضور خانواده این هنرمند و جمعی از مستندسازان، فیلمبرداران و هنرمندان مستند ایران در پردیس چارسو برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن کریم، تیزر هفدهمین جشنواره «سینما حقیقت» پخش شد.

جایزه عکاسی به «سینما حقیقت» اضافه می‌شود

محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در آغاز این برنامه ضمن خیر مقدم به حضار و خانواده مرحوم پورصمدی گفت: مرتضی پور صمدی هنرمند بزرگی بود که سینمای ایران از دست داد. به غیر از سینما، هنر و کشور ما بزرگی را از دست داد. افتخار ما این است که روز گذشته به نوعی دیگر جشنواره سینما حقیقت را با تصاویر مرتضی پور صمدی آغاز کردیم. تصور ما این است که در این جشنواره از ۳ ستون یاد می‌کنیم. تصاویر زیبایی را در مراسم افتتاحیه شاهد بودیم که ایشان تصویر برداری کرده بودند.
وی ادامه داد: بنده با مرحوم پور صمدی یک پیوند درونی داشتیم چرا که هر دو زاده همدانیم، شهری که پیوندی با کوه و طبیعت دارد. کسی که در مناطق کوهستانی زیست کرده در تصاویر و زندگی آن ها سرایت می‌کند و به تصویر می‌کشد.
دبیر جشنواره سینما حقیقت تصریح کرد: از استاد می‌شود به عنوان تبحر یاد کرد. زندگی استاد پور صمدی در عکس بود. تصمیم داریم از جشنواره هجدهم جایزه عکاسی را به این جشنواره اضافه کنیم. آن‌چیزی که ما از این عزیزان دیدیم، نگاه ایشان به عکاسی بود که به فیلم سرایت کرد.
حمیدی مقدم افزود: آنچه این بزرگان را متمایز می‌کند سخاوت در یاددادن است. همه کسانی که با استاد پور صمدی کار کردند این سخاوت را لمس کردند. سخاوت را در عین استادی بدون هیچ حصاری بروز می‌داد. این اتفاق کمتر شده است.
وی خاطرنشان کرد: تاثیری که زنده یاد در فیلم می‌گذاشت فیلم را جلوتر می‌برد. در اصول فیلم‌برداری دنیا بهترین فیلمبرداری برای بهترین دیده نشدن است. استاد پور صمدی در اوج فخر بسیار تلاش می‌کرد دیده نشود، نتیجه آن فیلم تاراز میشود که فقط از آن خروجی می‌بینید. نه تنها از استادی که از دست دادیم بلکه از این دانشی که بر جای گذاشتند هم قدردانی می‌کنیم. امیدوارم بنیادی که میخواهند گسترش دهند بر این نکات اشاره کند. میراثی که بر جای گذاشتند پر تداوم و روشنگر راه جوانان باشد.

در ادامه آنونس دیدار دوباره با مرتضی صمدی ساخته حنیف شهپرراد پخش شد.
مرتضی باران بود
مرجان قنبری مهر همسر زنده یاد مرتضی پور صمدی ضمن قرائت شعری اظهار کرد: مرتضی باران بود. سپاسگزاری می‌کنم از طرف خانواده مرحوم پورصمدی از مسئولین جشنواره که برای مرتضی به حق زمان گذاشتند.

لنز نجیب مرتضی پور صمدی

عادل پور صمدی پسر مرحوم گفت: یکی از شاخصه های پدرم طنازی بود. مرتضی در اخلاق یگانه بود. حامی جوانان و پیشکسوتان بود. کارکردن با ایشان بسیار فرح بخش بوده است.
وی افزود: بسیاری از بانوان بازیگر صراحتا بیان کردند دوربین مرتضی صمدی امن ترین دوربین بود. بازهم تکرار می‌کنم افتخار می‌کنم پسر مرتضی پور صمدی هستم. از دست‌اندرکاران سینما حقیقت برای این برنامه تشکر می‌کنم. تمام تلاشمان را می‌کنیم این میراثی که مرتضی بر جای گذاشته حفظ شود.

پورصمدی راوی راستگویی بود

اصغر توسلی تهیه‌کننده کننده سینما و تلویزیون اظهار کرد: یکی از سخت‌ترین کلمه‌های دنیا صحبت کردن از رفیقی است که در میان ما نیست. با مرتضی سال ۶۱ رفیق شدیم. سالهای آغاز جنگ بود و مدیران وقت سینما گروه‌های کوچک برای ساخت برنامه های جنگ تشکیل دادند و ما گروه ۴ نفره شدیم. حدود ۲ سال ما به شهرهای مختلف رفت و آمد کردیم و شروع به مستند سازی کردیم. مستندهای زیادی ساختیم که جایزه های مختلف گرفت که مرتضی با فیلمبرداری بی نظیرش باعث آن شده بود.

وی ادامه داد: قرار بود همدیگر رو ببینیم که خبر آمد به وقت کار مرتضی رفت. بیان واقعیت‌ها ویژگی مرتضی بود که در عکس‌ها و روایت‌هایش کاملا مشخص بود. مرتضی راوی راستگویی بود. مرتضی حقیقت هر چیزی را به دور از دروغ می‌گفت. یکی از دوستانشان اظهار میکردند لنز مرتضی نجیب بود.

دوران طلایی شبکه دو با جریان مستند سازی

فرهاد ورهرام کارگردان فیلم تاراز در نکوداشت مرتضی پورصمدی گفت: آقای توسلی به خوبی درباره مرتضی صحبت کردند و روحیات مرحوم را توصیف کردند. حضور مرتضی در شبکه دو جریانی را راه انداخت. دوران طلایی شبکه دو آن زمان بود که جریان مستندسازی توسط مرحوم پورصمدی راه افتاد. اگر آن زمان ۳۰ فیلم تولید می‌شد ۲۰ فیلم آن برای مرتضی بود.

وی افزود: یکی از ویژگی های مرتضی تربیت کارگردان‌های مختلف بود. او با دستیارهای خود مانند برادر بود و به کارگردان فیلم کمک می‌کرد. مرتضی نباید به این میزان کار می‌کرد. عکس‌های مرتضی پور صمدی شناسنامه دارد. این عکس ها مال ایران است و باید به بهترین شکل ثبت شود.

ایران دیده نشده در عکس‌های پورصمدی
محمدرضا موحدی با اشاره به تاسیس بنیاد پورصمدی گفت: با این که ۳ ماه از رفتن ایشان گذشته اما ما هنوز آن را باور نکردیم. مرتضی پور صمدی میراثی را بر جای گذاشته است. بخشی از این میراث سینمایی است و پدیده حیرت آمیز دیگری یعنی عکس‌ها. به جنبه عکاسی آقای پورصمدی پرداخته نشده است.
وی ادامه داد: این عکس ها یک ایران دیده نشده است. دلیل تشکیل و تأسیس در قالب بنیاد برای آقای پور صمدی سخاوت است. با مرتضی پور صمدی حس امنیت را داشتیم.

مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده و نویسنده به بیان خاطره ای از مرتضی صمدی پرداخت و گفت: صحبت همه دوستان بسیار دلنشین بود. شاید یکی از دلایلش بازتابی از ابعاد مختلف مرتضی پور صمدی بود. ساعت ها می‌شود درباره ایشان صحبت کرد. بخش کوچکی از آقای پورصمدی فیلمبرداری بود ایشان تکیه‌گاه ما بود.

مهرداد اسکویی فیلمساز و نویسنده ایرانی در پایان این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: تمام دیشب نخوابیدم و فکر میکردم چیز زیادی برای گفتن ندارم. هرچیزی که میخواستم بگم دوستان نزدیک ایشان گفتند.
وی با خواندن شعری درباره وطن افزود: من سینما مستند را با آدم ها میشناسم. سال‌ها آقای پورصمدی در تمام کشور کار کرد. به بنده آقای پورصمدی کار یاد داد و دستم را گرفت. مرتضی پور صمدی برای من یک مسافر عاشق وطن بود. هرآنچه عاشقانه برای ما به جای گذاشت می‌دانست آنچیزی است که باقی می‌ماند.

قابل ذکر است نشان فیروزه «سینما حقیقت» توسط دبیر جشنواره به خانواده زنده یاد مرتضی پور صمدی اهدا شد.

در پایان این مراسم از کتاب گفتگوهای مرتضی پور صمدی با حضور مهرداد اسکویی و احمد ضابطی جهرمی رونمایی شد.

گفتنی است «سینما حقیقت» از ۲۷ آذر تا ۲ دی ماه در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.