جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲

دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر:

بیانیه مضمون جشنواره را در زمینه‌های مختلف ارتقا دادیم/ یکهزار صفحه سند پشتیبان برای آن تهیه شد!

دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

سینماپرس: دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به وجود ضعف در انگاره پوشش ایرانی گفت: برخی از مردم تمایل دارند لباس تقلبی و قاچاق خریداری کنند که با برگزاری جشنواره مد و لباس ضمن آسیب‌شناسی در تلاش هستیم تا مردم به خرید لباس ایرانی ترغیب شوند.

به گزارش سینماپرس، دوازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر امسال با نوآوری‌های صورت گرفته در آیین نامه ابلاغی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با رویکردهایی جدید در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

مخاطب این دوره جشنواره علاوه بر طراحان و تیم‌های طراحی، ویژندهای (برند) استانی نیز هستند. همچنین امسال علاوه بر بخش مد و صنعت و لباس تراز اجتماعی بانوان، بخش مد و رسانه هم به بخش‌های جشنواره در حوزه رقابتی اضافه شده است. این بخش در پی آن است تا نگاه جدید و خلاقانه‌ای را در حوزه تبلیغات مد ارائه کند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از ۲۹ دی تا پنجم بهمن ماه برگزار می‌شود، هفته «مد فجر» و زمان برگزاری نمایشگاه مد و لباس فجر از ۲۹ دی تا چهارم بهمن ماه در مجموعه فرهنگی سعدآباد است و پنجم بهمن ماه آیین پایانی رویداد در تالار وحدت برگزار می‌شود. برگزاری کلاس‌های آموزشی، اکران چند مستند با موضوع قاچاق پوشاک از جمله برنامه‌های هفته مد فجر است.

ثبت نام در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از ۱۸ آذر آغاز شده و علاقه‌مندان برای ثبت نام در این رویداد می‌توانند تا ۳۰ آذرماه مراجعه کنند.

چالش‌های حوزه مد و لباس در جامعه

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر درباره این رویداد، تغییرات و نوآوری‌های آن نسبت به سال‌های گذشته به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: طی بررسی ۱۱ دوره جشنواره مد ولباس فجر، مسایل و چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید نسبت به سال‌های گذشته مورد توجه قرار گیرند و برطرف شوند.

علیرضا بابایی گفت: یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در جشنواره این بود که طرح‌های برگزیده به تولید نمی‌رسیدند، این موضوع دلایل مختلفی دارد اما یکی از دلایل این است که فرایندها باید اصلاح شود تا طرح‌ها بتوانند به تولید برسند. وقتی تولید نداشته باشیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که جشنواره، رویداد جریان‌ساز حوزه مد و لباس شود؛ به این معنا ما توقع داریم که یک لباسی ضمن جریان‌سازی بتواند تغییر ذائقه ایجاد کند و در بازار پرفروش شود.

وی افزود: در این راستا، ویژندها و برندهای ایرانی باید بتوانند طرح‌هایی را تولید کنند و یا طراحان و برگزیدگان جشنواره، آثارشان را به تولید برسانند، به تولید نرسیدن طرح‌ها یکی از چالش‌های اصلی جشنواره بوده که در دوره‌های قبل وجود داشته است و ما سعی کردیم در این دوره، برطرف کنیم.

بابایی، نبود ارتباط میان طراحان لباس و صنعت را از چالش‌های حوزه مد و لباس عنوان کرد و گفت: هر کدام از این بخش‌ها، اقتضائات خاص خود را دارند که این اقتضائات منجر می‌شود تا طراحان نتوانند به بدنه صنعتی اقتصاد برسند و صنعت هم روی خوشی به طراحان نشان ندهد؛ به دلیل اینکه طراحان، آثارشان را ناظر به شرایط جامعه و بازار طراحی نمی‌کردند، به عنوان مثال آثاری را ارایه می‌کنند که مواد اولیه آنها در بازار وجود ندارد، این اتفاق باعث می‌شود تا آثارشان مورد توجه بخش صنعت قرار نگیرد.

ضعف در انگاره پوشش ایرانی

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر، ضعف در حوزه انگاره پوشش ایرانی را یکی دیگر از چالش‌های حوزه مد و لباس برشمرد و افزود: جامعه ما رغبت دارد به اینکه کالای بعضا به ظاهر برند خارجی را خریداری کند در صورتی که ما در مواردی لباس‌های باکیفیتی داریم که با قیمت مناسب می‌تواند در اختیار مردم قرار بگیرد و طراحی، پارچه، مواد اولیه آن کاملا در ایران انجام شده است. این چالشی است که ما در حوزه اجتماعی باید تلاش کنیم تا آن را برطرف کنیم یعنی وقتی خریدار وارد مغازه‌ای می‌شود برایش متفاوت باشد لباسی را خریداری می‌کند که در ایران تولید شده یا جنس قاچاق است.

وی اظهارداشت: در پنج سال اخیر تغییرات جدی در دیدگاه مردم برای خرید جنس ایرانی داشته‌ایم اما یک درصد قابل توجهی از بازار توجهشان به جنس قاچاق است، یعنی تمایل داشتند برند تقلبی و قاچاق خریداری کنند اما به نام برند خارجی باشد، ولو اینکه خریدار مطمئن باشد که این برند، برند اصلی و خارجی نیست.

بابایی با اشاره به کم سوادی در سبک پوشش در کشور گفت: برخی از مردم اطلاعی ندارند که چه نوع سبک پوششی برای اجتماع، محیط کاری، روزمره و...مناسبت است و در این حوزه با کم‌سوادری از لحاظ اجتماعی و چه کم‌توجهی از طرف افرادی که می‌خواهند سبک پوشش ترویج دهند، مواجه هستیم.

دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر افزود: امسال در جشنواره تلاش کردیم تا این مساله‌ها هم به نوعی برطرف شود، نقش بخش خصوصی در این دوره قابل توجه بوده است که در دوره‌های گذشته دائما به صورت میهمان در جشنواره حضور داشته است اما براساس آیین نامه، چگونگی حضور بخش خصوصی تغییر کرده و بیشتر مشارکت کننده است و در جشنواره نقش‌آفرینی می‌کند تا متقابلا رقابتی میان ویژندهای ایرانی شکل بگیرد.

وی با اشاره به ضعف محتوا در جشنواره مد و لباس فجر اظهارداشت: هر جشنواره مد و لباس باید مدبوک یا فشن بوک داشته باشد و طراحان با الهام از آن سبک و مضامین، طراحی را انجام بدهند، تلاش کردیم این ضعف محتوایی را در فشن بوک و بیانیه مضمون جدید اصلاح کنیم و ارتقا بدهیم و ناظر به آن هم وظایفی را تعریف کردیم و آنها را انجام دادیم.

به دنبال ایجاد مدلینگ در کشور نیستیم

بابایی با اشاره به نبود ایده کافی در حوزه تبلیغات مد و لباس گفت: ما در این حوزه نیازمند ایده‌های خلاقانه‌ای هستیم که این ایده‌ها مطابق با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه ایران باشد و بتوانند به صنعت پوشاک کشور کمک کنند، ما در حوزه تبلیغات به دنبال مدلینگ و امثال آن نیستم اما به دنبال ایده خلاقانه در حوزه عکاسی تبلیغات و صنعت پوشاک هستیم که در جشنواره مد و لباس فجر بخشی را برای آن در نظر گرفتیم.

نوآوری‌های دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر درباره نوآوری‌های جشنواره نسبت به سال‌های گذشته اظهارداشت: امسال نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی را در جشنواره داشتیم که این تغییرات با نظرات، ایده‌ها و مذاکرات با بسیاری از طراحان، ویژندها و اساتید دانشگاه ایجاد شده است، در این راستا، در شورای سیاستگذاری که اصلی‌ترین مرجع هدایت جشنواره است، دو عضو بخش خصوصی اضافه شده است که در جلسات هم حضور فعالانه داشتند که هر کدام از آنها، به تعبیری شبکه‌ای در حوزه ویژندها، اتحادیه و انجمن‌های حوزه پوشاک دارند.

وی گفت: امسال دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر شامل سه بخش؛ مد و صنعت، لباس تراز اجتماعی بانوان و بخش صنعت تبلیغات و سبک پوشش در ایران است که بخش لباس تراز اجتماع ارتقا پیدا کرده و ویژندهای لباس تراز اجتماع و تیم‌های طراحی مستقل می‌توانند در آن شرکت کنند و همچنین ارتقای جوایز نسبت به دوره‌های قبل در بخشی لباس تراز اجتماع صورت گرفته است.

بابایی خاطرنشان کرد: در حوزه تبلیغات، بخش صنعت تبلیغات و سبک پوشش در ایران اضافه شده است، در بخش صنعت تبلیغات به دنبال این هستیم که در این زنجیره تغییر سبک پوشش، افراد و نهادهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ استایلیست‌ها، عکاس مد، طراحان و گرافیست‌ها، افرادی که در دفترچه‌های معرفی لباس و ویژندها فعالیت می‌کنند، به آنها توجه شود و جایزه طاووس اهدا شود.

دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر اظهارداشت: در حوزه بیانیه مضمون جشنواره، طی ۶ ماه مطالعه و بررسی انجام و یکهزار صفحه سند پشتیبان برای آن تهیه شد و بیانیه مضمون جشنواره را در زمینه‌های مختلف ارتقا دادیم.

وی گفت: با توجه به لزوم آموزش در این حوزه، با رویکرد تمرکز زدایی، در ۲۳ استان، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی با حضور طراحان، اساتید و کارشناسان برگزار شد که این دوره‌ها با استقبال قابل توجهی روبه رو شدند و حتی بعضی از دوره‌ها به دلیل استقبال متقاضیان مجددا برگزار شد، آموزش‌ها، در گذشته فقط محدود به جشنواره و در تهران بود اما امسال آموزش‌ها را از سه ماه گذشته و در استان‌ها آغاز کردیم و همچنین در هفته مد فجر این آموزش‌ها با حضور اساتید و طراحان با تعامل و مشارکت با یکی از نهادها ادامه خواهد داشت و گواهی نامه معتبری هم به شرکت‌کنندگان داده می‌شود.

بابایی افزود: در بخش رسانه‌ای جشنواره به دنبال ایده‌های نوی بودیم که بعضی از ایده‌ها مانند مستند، مسابقه، متاسفانه متوقف است و بعضی از موارد نیازمند تامین مالی است، در حوزه مستند، آثاری در حوزه قاچاق پوشاک اکران خواهد شد تا نهادهای مختلف نسبت به مسئولیت‌های خود در این حوزه مطلع شوند، در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه مد و لباس و دبیرخانه جشنواره فجر لازم دانستیم ضمن آسیب‌شناسی موضوع برای تقویت انگاره ایرانی پوشیدن تلاش کنیم و اقداماتی را انجام دهیم تا خریدار جنس ایرانی بخرد و به این صنعت کمک بکند.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر بیان کرد: در این راستا در تعامل با مرکز رصد در قالب پیمایش ملی پوشاک، سوالاتی را در حوزه سبک پوشش ارایه خواهیم داد و در این موقعیت کمی ممکن است ناظر به نبود سواد کافی در حوزه پوشاک، از لحاظ رنگ، نوع، سبک پوشش و ست کردن لباس باشد که با اتحادیه‌های مختلف مذاکراتی داشتیم، ویژندها یکی از مخاطبان اصلی است و توقع داریم که ویژندها حضور پررونق و چشمگیری در جشنواره داشته باشند.

وی اظهارداشت: امسال جشنواره سه مخاطب اصلی دارد که یکی از آنها ویژندهای ایرانی هستند که جوایز آنها طاووس زرین است، دومین مخاطب جشنواره تیم‌های طراحی هستند که جوایز آنها طاووس سیمین و سومین مخاطب آن، مخاطبان وفادار که سال‌ها در جشنواره با ما همراه بودند، طراحان مستقل هستند که جوایز آنها طاووس بلورین جشنواره است.

بابایی گفت: در بخش مد و صنعت هر سه گروه می‌توانند شرکت کنند. در بخش لباس تراز اجتماع فقط ویژندهای حوزه عفاف و حجاب و تیم‌های طراحی می‌توانند شرکت کنند، تیم‌های طراحی برای ما هیچ ویژگی نداشتند. هر دو نفر می‌توانند اعلام کنند که تیم طراحی هستند، فقط به جهت اینکه بگوییم این کار باید به صورت گروهی شکل بگیرد. به صورت فرد فرد امکان گسترش و ارزیابی آثار نیست. همچنین در حوزه مد و رسانه، عکاسان، طراحان، گرافیست‌ها و ویژندها می‌توانند شرکت کنند.

دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به حمایت از طراحان و ایجاد ارتباط آنها با بخش صنعت افزود: امسال جایزه‌های این بخش‌ها را یکدست کردیم که نهاد صنعتی ببیند این تیم طراحی برای این صنعت اثری را طراحی بکند و طاووس زرین بگیرد و هر دو برنده جایزه شوند.

وی اظهارداشت: همچنین یک تعداد واحد صنعتی نیازمند این هستند که با طراحانی ارتباط پیدا کنند تا اثری را برای جشنواره طراحی کنند و به عنوان طراحان آن صنعت مشغول به کار شوند، ما قبل از جشنواره به دانشگاه‌های مختلف اعلام کردیم و جلسات مشترک با آنها برگزار کردیم و باعث شد تا طراحانی معرفی شوند و برای آنان و کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم، حدود ۳۰۰ طراح مجددا آموزش دادیم، از آنها آزمون گرفتیم، کاملا پالایش شدند و قبل از جشنواره به ویژندها معرفی می‌شوند، به عنوان افرادی که فعالیت آنان با بازار و صنعت سازگاری بیشتری دارد، با این وجود وقتی زمینه‌ای همچون جشنواره فراهم شود، تیم‌های طراحی و ویژندها می‌توانند در این بستر باهم ارتباط و تعامل داشته باشند.

بابایی بیان کرد: کارگروه مد و لباس حمایت‌هایی را از طراحان دارد و تسهیلاتی را در اختیار آنان قرار می‌دهد و حمایت‌ها محدود به جشنواره نیست.

دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر اظهارداشت: جشنواره، از ۲۹ دی تا پنجم بهمن ماه امسال برگزار می‌شود و در قالب هفته «مد فجر»، آثار در موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به نمایش گذاشته می‌شود و پنجم بهمن ماه همزمان با ولادت حضرت علی(ع) اختتامیه دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت برگزار می‌شود.

وی گفت: مهلت ارسال آثار تا ۳۰ آذرماه است و متقاضیان می‌توانند طرح‌ها و آثارشان را در چهار بخش لباس مردانه، زنانه، پسرانه دخترانه و در هشت نوع لباس مجلسی، ورزشی، خانگی، اداری، اجتماع و... براساس آیین نامه و فراخوان به دبیرخانه جشنواره ارسال و در سایت آن بارگذاری کنند. امسال آثار جداگانه داوری می‌شوند و بیانیه مضمون هم در قالب فایل‌های صوتی و فیلم منتشر شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

بابایی افزود: از همه طراحان، تیم‌های طراحان، مزون‌ها، موسسات و ویژندها دعوت می‌کنیم در جشنواره مد و لباس فجر به عنوان اصلی‌ترین رویداد ملی و بین‌المللی کشور در این حوزه مشارکت داشته باشند و امسال امیدواریم با تغییراتی که ایجاد شده است. شاهد افزایش کیفی آثار باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.