چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر:

در ترکیب داوران بخش کارتون و کاریکاتور این دوره از «جشنواره تجسمی» داور دیگری جایگزین «احمد عربانی» نخواهد شد

مراسم افتتاح نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «به خاطر یک‌مشت دلار»

سینماپرس: دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: با توجه به کناره‌گیری استاد احمد عربانی هنرمند پیشکسوت عرصه کارتون و کاریکاتور در ترکیب داوران این دوره از جشنواره، داور دیگری جایگزین وی نخواهد شد.

به گزارش سینماپرس، ۱۴ آذرماه امسال خبر انتصاب داوران بخش کارتون و کاریکاتور شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منتشر شد که امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره شانزدهم هنرهای تجسمی فجر با صدور احکامی مجزا، احمد عربانی، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و بهرام عظیمی را به عنوان داوران بخش کارتون و کاریکاتور این رویداد هنری معرفی کرد.

پس از انتشار این خبر، ۱۵ آذرماه احمد عربانی با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی انصراف خود را از داوری این رویداد اعلام کرد که این متن بدین شرح است:

«درود بر دوستان عزیزم، لازم دیدم نکته‌ای را خدمتتان عرض کنم. اینکه چندی پیش پیشنهاد داوری کاریکاتور جشنواره فجر به من داده شد، من در ابتدا به هر دلیلی رضایت دادم ولی متاسفانه پس از اینکه به ‌صورت رسمی این خبر اعلام شد با تعجب دیدم نوعی نارفیقی شده و جای اسامی تغییر کرده است. بدین علت من انصراف دادم و از اینکه تا همین‌جا نرمش به خرج دادم از همه دوستان عذرخواهی می‌کنم.»

انتشار این متن حاشیه‌هایی را به همراه داشته است و برخی این انصراف را ناشی از دلایل سیاسی دانستند و مطالبی را در این رابطه مطرح کردند.

داور دیگری جایگزین احمد عربانی نمی‌شود

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره انصراف احمد عربانی از ترکیب داوران بخش کارتون و کاریکاتور و جایگزینی داور دیگری به جای او در این بخش توضیحاتی را به خبرنگار ایرنا ارائه کرد.

امیر عبدالحسینی اظهارداشت: با توجه به احترامی که همواره برای استادان هنر قائل هستیم، در مشورت با استاد بهمن عبدی دبیر رشته کارتون و کاریکاتور تصمیم بر آن شد داور دیگری را به عنوان جایگزین انتخاب نکنیم.

وی گفت: بر این اساس دو داور این بخش به همراه دبیر بخش کارتون و کاریکاتور، آثار هنرمندان این رشته را داوری خواهند کرد.

عبدالحسینی افزود: شایسته است شأن هر دو استاد مدنظر قرار گیرد و ‌با توجه به جایگاه پیشکسوتی، زیبنده نیست هنرمند دیگری جایگزین شود. به همین دلیل هم ترجیح داده‌ام تا داور دیگری در بخش کارتون و کاریکاتور حضور نداشته باشد.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: ضمن اینکه داوران گرانقدر این بخش، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی و بهرام عظیمی و استاد بهمن عبدی به عنوان دبیر و داور، ترکیب شایسته‌ای برای داوری خواهند بود.

وی اظهارداشت: همچنین هر سه استاد تجربه‌های قابل توجهی در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی داشته‌اند و حضورشان در این رشته ارزشمند است، از همین رو پس از استاد عربانی از هنرمند دیگری برای حضور در داوری دعوت نخواهیم کرد.

امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

عبدالحسینی درباره معیارهای انتخاب داوران بخش کارتون و کاریکاتور شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: نه ‌تنها در بخش کارتون‌ و کاریکاتور بلکه در تمامی بخش‌های جشنواره شانزدهم، انتخاب و پیشنهاد داوران به ‌وسیله دبیران تخصصی هر رشته صورت می‌گیرد.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: من هم طبیعتا وارد جزئیات این حیطه نمی‌شوم و در صورت ضرورت، ممکن است پیشنهاداتی به دبیران داشته باشم اما در نهایت، تصمیم‌گیری برای انتخاب داوران هر رشته، برعهده دبیران تخصصی است.

وی اظهارداشت: آنچه اهمیت دارد و از دبیران تمامی رشته‌ها و بخش‌ها نیز درخواست داشته‌ام، این بوده که در مجموع ترکیب هیئت داوران، تنوع قابل توجهی مورد نظر باشد و از استادان پیشکسوت، چهره‌های دانشگاهی، بانوان هنرمند، چهره‌های جوان و برگزیدگان رویدادهای معتبر هنرهای تجسمی دعوت و با نگاهی فراگیر و همه‌جانبه از ظرفیت جامعه هنرمندان در ترکیب هیئت داوران بهره گرفته شود.

عبدالحسینی خاطرنشان کرد: این مسئله به‌ عنوان کلیات راهبردی جشنواره درنظر گرفته شده است، با این ‌حال، تصمیم‌گیری درباره انتخاب داوران هر رشته در صلاحیت و با تصمیم دبیران تخصصی است.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره شانزدهم و کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد هنری می‌توانند تا روز شنبه- ۲۵ آذرماه- (حداکثر تا ساعت ۱۰ صبح) به نشانی Fajrtajasomi.ir مراجعه کنند.

فراخوان جشنواره شانزدهم دوم آبان ماه امسال با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین، در دو بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل ۱۰ رشته هنری، شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر)، تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط)، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر)، کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره)، مجسمه‌سازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانه‌های هنری جدید، از سوی دبیرخانه جشنواره منتشر شد.

بخش رقابتی جشنواره (طوبای زرین) دربرگیرنده هفت زیربخش است که زیربخش‌های آزاد، موضوعی (قله‌ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی و علمی (دانش هنرهای تجسمی) را شامل می‌شود.

بخش غیررقابتی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم شامل ۶ زیربخش است که بازار هنرهای تجسمی، مفاخر هنرهای تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوسترهای فجر(محیطی) را دربرمی‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.