سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

وزیر ارشاد:

در دولت انقلابی همه محورهای خود را باید ارتقای فعالیت‌های اجتماعی بر محوریت مسجد قرار دهیم

محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مساجد فعال، مساجدی نیستند که در آن سه وعده نماز جماعت برگزار شود که امروز بسیاری از مساجد ما همین کارکرد را هم ندارند.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی روز سه‌شنبه در نخستین کنگره خواهران فعال کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در تالار وحدت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت و بانوان ایران زمین، مادران شهدا و همسران شهدا و جانبازان اظهار داشت: این روزها یاد و خاطره شهدای عزیز فلسطین در میان ما بیش از گذشته رواج دارد که بعد از حماسه هفتم اکتبر صبوری را عملا به جهانیان درس می‌دهند و درس آزادی زنان غزه فصل نوی در تاریخ جهاد بانوان است. به زنان و دختران غزه درود می‌فرستیم.

در دولت انقلابی همه محورهای خود را باید ارتقای فعالیت‌های اجتماعی بر محوریت مسجد قرار دهیموی درباره سیاست اصولی ما در نگاه به مساجد گفت: شعار مهم دولت در حوزه فرهنگ را نهضت بازگشت به مساجد اعلام کردیم، مساجد همه داشته‌های انقلاب اسلامی است و نهضت امام یک نهضت مسجد محور است و هسته سخت مسجد بچه‌های مسجد و هیات‌ها بودند و تا امروز حیات نهضت و استعلایی که رخ داده به دلیل حضور اصحاب قرآن و مسجد در پیشانی رهبر عزیزمان بوده است.

وی افزود: در دولت انقلابی همه محورهای خود را باید ارتقای فعالیت‌های اجتماعی بر محوریت مسجد قرار دهیم. این فعالیت‌ها با الگویی که رهبر انقلاب و امام راحل تببین کردند خیلی فاصله داریم. ما خلا داریم. اعداد و ارقام در مورد مساجد فعال به شدت نگران کننده است.

اسماعیلی گفت: مساجد فعال، مساجدی نیستند که در آن سه وعده نماز جماعت برگزار شود که امروز بسیاری از مساجد ما همین کارکرد را هم ندارند.

در مساجد عقب‌گرد داشتیم

وزیر فرهنگ گفت: حضور در مسجد و فعالیت‌ها در مساجد امر نمایشی و حاشیه‌ای نیست بلکه امری اصلی است. نسبت به داشته‌های خود در حوزه مساجد نسبت به ابتدای انقلاب عقبگرد داشتیم، من چهار سال مکبر مسجد محله خودمان بودم. در مسجد قرآن یاد گرفتیم و تئاتر بازی کردیم و تمام فیلم‌های سینمایی چون سفیر و محمد رسول الله را در مسجد دیدیم.

وی افزود: امروز بسیاری از نمایندگان مجلس از من مطالبه ساخت فرهنگسرا می‌کنند مگر در مناطق شما مسجد نیست؟

اسماعیلی ادامه داد: آنچه رهبری مبنی بر بازسازی ساختارهای فرهنگ بیان کردند بخشی در همین است. امروز خوشحالم این جلسه را شاهدم و بخش مهمی از کار مورد توجه قرار گرفته و بانوان باید عمده فعالیت‌های اجتماعی خود را در مسجد انجام دهند. در الگوی سوم، زن علاوه بر مادر و همسر، یک فعال اصیل اجتماعی است. امام این جایگاه را به بانوان دادند.

وی اظهار داشت: رژیم پهلوی شخصیت بانوان را لگدمال کرد اما عمده نهضت امام با بانوان بود. انقلاب ما یک انقلاب فاطمی القدوس و حسینی البقاست و با نام امام حسین تداوم پیدا کرده و بار عظیمی از این نهضت بر دوش بانوان بود.

وزیر فرهنگ افزود: من از حضور در خانواده‌ای صحبت می‌کنم که سه فرزندشان با هم در جبهه بودند. نزدیک ایام کربلای چهار و پنج می‌شویم. مادران شهدا چه حماسه‌ای را آفریدند. زنان ما در این حماسه جلوتر بودند.

وی گفت: جامعه قرآنی ما باید پیشتاز وحدت شود و اجازه ندهند دوقطبی سازی های موهوم جامعه را متاثر از خود کند و با استفاده از مکتب فرهنگی خود باید دایره را گسترش دهیم. این کانون ها را راه اندازی نمی کنیم که در وضعیت فعلی برشی ایجاد کنیم. کانون های بانوان را ایجاد می کنیم تا به محل بروز روحیات ایثارگرایانه و دیگر خواهی تبدیل شود و مفاهیم مکتب خود را توسعه دهیم. ‌

اسماعیلی افزود: رسالت امروز زنان و مردان انقلابی، مسجدی و قرآنی این است که جامعه ایرانی را زیر پرچم اسلام و ولایت گرد هم آوردند.

وی با تاکید بر این که اشکالات خرد بهانه ای برای ایجاد نقار نشود افزود: وقتی با قدرت حداکثر وحدت را ایجاد کنیم. پیروزی ما در اجتماع با وحدت ماست. این کار بزرگ که شروع شده با قوت ادامه دهید آغاز راه است و همه باید در خدمت شما باشند.

وزیر فرهنگ گفت: زن در اندیشه دینی ما از آسیه، مریم، و کریم الراکعین حضرت خدیجه کبری اول مسلمان به پیامبر که همه وجود و دارایی خود را وقت تعالی اسلام کرد، حضرت فاطمه و حضرت زینب که نهضت حسین را به ما رساند و بزرگترین رسانه نهضت عاشورا بود و حضرت معصومه جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی گفت: در وزارت فرهنگ هیچ محدودیت در حمایت از فعالیت های شما نداریم از شما تحرک باشد ما حمایت می‌کنیم.

در این آیین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مادر شهیدان خالقی‌پور تقدیر کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.