یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷

مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد:

صنعت چاپ از نظر قابلیت، اهمیت و ظرفیت، نسبت به بسیاری از صنایع دیگر سرآمد است

دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینماپرس: مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ گفت: معرفی آثار فاخر تولیدکنندگان ایرانی در قالب جشنواره صنعت چاپ، بر تقویت صادرات آثار چاپی تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با موضوع بیست و سومین دوره جشنواره چاپ شنبه (۱۸ آذرماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

کارشناسان در این نشست با ارائه دیدگاه‌های خود درباره این رویداد، بر پوست‌اندازی این رویداد، توجه به راه‌های افزایش میزان مشارکت، رد ارتباط این جشنواره با روز ملی صنعت چاپ و توجه به رسانه‌های این حوزه تاکید کردند.

ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: صنعت چاپ از نظر قابلیت، اهمیت و ظرفیت، نسبت به بسیاری از صنایع دیگر، سرآمد است؛ بنابراین با محوریت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور و مشارکت تشکل‌های صنفی، جشنواره صنعت چاپ در شهرهای مختلف برگزار شده است.

وی ادامه داد: اختتامیه بیست‌وسومین دوره جشنواره صنعت چاپ را پیش‌رو داریم. یکی از بخش‌های این رویداد انتخاب آثار برتر است که بعد از شیوع کرونا، با نظر کارشناسان برای حفظ کیفیت آثار، دوسالانه برنامه‌ریزی خواهد شد.

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هم‌اندیشی با فعالان رسانه در بهبود کیفیت جشنواره موثر است؛ به‌عبارت دیگر ارزش افزوده‌ای برای برگزاری یک آیین درخور شأن صنعت چاپ، محسوب می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به تاثیرات جشنواره صنعت چاپ گفت: معرفی آثار فاخر تولیدکنندگان ایرانی در قالب جشنواره صنعت چاپ، بر تقویت صادرات آثار چاپی و چه‌بسا بر حوزه واردات نیز تاثیرگذار خواهد بود.

جلال ذکایی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه لیتوگرافان و مسئول پایگاه اطلاع‌رسانی چاپ دیجیتال، درباره جریان تحولی جشنواره صنعت چاپ طی بیش از دو دهه گفت: این رویداد در فرآیند بررسی آثار و بخش رقابتی جشنواره، تحول درخور توجهی را طی کرده است. آثار براساس استاندارد، رتبه‌بندی و بدون افشا نام صاحب اثر و مخفیانه داوری می‌شود. با وجود همه محسنات، به نظر می‌رسد چند آسیب به بخش مسابقه آثار چاپی وارد است.

وی در آسیب‌شناسی بخش رقابتی جشنواره صنعت چاپ بیان کرد: به‌نظر می‌رسد نخستین آسیب، مربوط به دولتی بودن این رویداد است؛ شاید گفته شود این رویداد با توجه به سابقه آن باید دولتی برگزار شود. اما معتقدم ادامه این روال وحی مُنزل نیست.

ذکایی درباره سابقه تغییر نحوه برگزاری برخی رویدادهای صنعتی با تصمیم حاکمیت به نمایشگاه «صنعت» اشاره و بیان کرد: درباره نمایشگاه «صنعت» حاکمیت به این نتیجه رسید، نحوه برگزاری آن با توجه به الگوهای بین‌المللی از قابلیت برخوردار نیست؛ بنابراین تصمیم براین شد تا این رویداد ابتدا، متناسب با صنایع مختلف، خرد همچنین به بخش خصوصی واگذار شود.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه لیتوگرافان افزود: این رویکرود موثر بود؛ چراکه در حوزه چاپ، سالانه حداقل پنج نمایشگاه ازجمله نمایشگاه، کاغذ، نمایشگاه تبلیغات، نمایشگاه ایفپکس، نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و نمایشگاه چاپ دیجیتال برگزار می‌شود؛ بنابراین ظرفیت لازم وجود دارد و حاکمیت به این جمع‌بندی رسیده است که می‌شود، رویداد را به بخش خصوصی واگذار و به‌عنوان ناظر، هدایت‌گر، راهبر و کمک‌کننده نقش ایفا کرد.

جشنواره صنعت چاپ ظرفیتی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی است

این کارشناس صنعت چاپ، نبود پیوستگی بخش رقابتی جشنواره با بازارهای بین‌المللی و حتی منطقه‌ای را دیگر موضوع در بررسی آسیب‌شناسانه جشنواره صنعت چاپ دانست و افزود: بخش رقابتی این رویداد، ظرفیت درخور توجهی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی است. چرا در این رویداد شرکت‌کننده خارجی همچنین داور بین‌المللی نداریم؟

ذکایی با تاکید بر تقویت دبیرخانه دائمی جشنواره صنعت چاپ، گفت: دبیرخانه دائمی، به این معنا است که فعالیت دبیرخانه در طول سال حس شود؛ نه اینکه چند ماه مانده به رویداد فعالیت خود را شروع می‌کند. تغییر مدام تیم داوری مسابقات آثار چاپی، یکی از آثار وضعیت دبیرخانه دائمی محسوب می‌شود که یک آسیب است.

وی افزود: ضمن تقدیر از همه اعضای اعضا تیم داوری، به نظرم تیم داوری هر دو سال یک‌بار تغییر کند یا اینکه برای هر داور، یک حکم پنج‌ساله صادر شود. اگر فعالیت دبیرخانه در طول سال مستمر، ادامه داشته باشد، برای فعالان و متقاضیان امکان ارسال اثر در مقاطع مختلف زمانی سال وجود دارد.

ذکایی، توجه به کاربر نهایی “End User”و داوری نگاه مردمی در جشنواره صنعت چاپ را در تقویت بخش رقابتی بسیار تاثیرگذار ارزیابی کرد؛ چراکه نتیجه آن تاکید بر اهمیت ذائقه عمومی مردم نسبت به مقوله چاپ، همچنین ارتقا ذائقه آن‌ها است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.