چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

«پژواک ایمانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

انحصار در سینما باعث شده تا ورود نسل جوان مستعد و با انگیزه با مشکل جدی مواجه شود

پژواک ایمانی

سینماپرس: پژواک ایمانی بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی فیلم سینمایی «ورود و خروج ممنوع» از وی روی پرده سینماها رفته گفت: نقش «بلبل» در «ورود و خروج ممنوع» برایم همراه با چالش بود؛ من در این فیلم بر خلاف اسمم نقش فردی را بازی می کردم که لکنت زبان داشت و موقع حرف زدن با مشکل مواجه می شد.

پژواک ایمانی که اولین حضورش در سریال «هست و نیست» در تلویزیون بوده بعد از حضور در سینما در شبکه نمایش خانگی بازی کرده و در سریال «رهایم کن» به کارگردانی شهرام شاه حسینی در نقش شاهین بازی کرده است در خصوص «ورود و خروج ممنوع» که به تازگی روی پرده سینماها رفته به سینماپرس گفت: من در «ورود و خروج ممنوع» قبل از سرال «رهایم کن» بازی کردم؛ در واقع فیلمبرداری این اثر ۴ سال قبل به پایان رسید. «ورود و خروج ممنوع» اولین کار سینمایی حجت الاسلام امید آقایی که روحانی فیلمساز و انسانی بسیار شریف و محترم هستند بود.

وی ادامه داد: آقای آقایی از جوانان در کارشان استفاده کردند؛ «ورود و خروج ممنوع» یک کمدی سالم است که مردم قطعاً آن را دوست دارند. نیما شاهرخشاهی، پوریا پورسرخ، اکبر عبدی، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، محمدرضا شریفی نیا و... از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی افتخار همکاری با ایشان را داشتم.

این بازیگر جوان سپس با بیان اینکه «ورود و خروج ممنوع» شامل دو پارت است اظهار داشت: این فیلم به دو پارت زندان و خارج از زندان تقسیم می شود. من از اهالی زندان و نوچه رئیس بند زندان که اکبر عبدی نقش آن را بازی می کند هستم. نقش «بلبل» در «ورود و خروج ممنوع» برایم همراه با چالش بود؛ من در این فیلم بر خلاف اسمم نقش فردی را بازی می کردم که لکنت زبان داشت و موقع حرف زدن با مشکل مواجه می شد.

ایمانی در خصوص داستان این فیلم سینمایی گفت: این فیلم قصه یک روحانی است که مسئول فرهنگی زندان می شود و بنابر اعتقادات خود سختی زیادی را به اهالی زندان می دهد. سرانجام آن روحانی بر اساس اتفاقی خودش به زندان می افتد و ادامه فیلم در خصوص رویارویی اهالی زندان با این روحانی است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به معضلات جدی نسل جوان هنرمند اشاره و با بیان اینکه انحصار در سینما باعث شده تا ورود نسل جوان مستعد و با انگیزه با مشکل جدی مواجه شود تصریح کرد: شرایط ورود به سینما واقعاً دشوار است. یادم است زمانی که بنده بچه بودم شرایط کنکور بسیار سخت بود به نحوی که مثلاً یک میلیون نفر کنکور می دادند تا تنها هزار نفر به یک دانشگاه راه پیدا کنند حالا اما شرایط ورود به سینما میلیون ها درجه از کنکور سابق سخت تر شده است.

این هنرمند تأکید کرد: شاید یکی از علل اصلی این اتفاق به اخلاق ما برمی گردد که برخلاف جوامع دیگر متأسفانه وقتی به جایی می رسیم چون ترس از دست دادن آن جایگاه را داریم سخت اجازه می دهیم کسان دیگر وارد شوند تا مبادا رقابتی شکل بگیرد و ما در این رقابت بازنده شویم. به همین علت نمی گذاریم بقیه راحت وارد شوند.

بازیگر فیلم های سینمایی «مورچه خوار» و «دینامیت» خاطرنشان کرد: شما الآن وقتی به فیلم ها نگاه می کنید متوجه می شوید که یک سری افراد خاص مدام در فیلم ها حضور دارند و بازی می کنند. یعنی برای فیلمسازان مهم نیست که یک کاراکتر چند ساله است. بر اساس یک سری اسامی خاص شرایط فیلمنامه تغییر می کند. در واقع این همان مافیایی است که برخی عنوان می کنند در سینما وجود دارد البته به زعم من این مافیا مانند مافیاهای سیسیلی ایتالیایی نیست اما اینکه مردی ۶۰ ساله می آید و هنوز نقش آدم های ۳۰-۴۰ ساله را بازی می کند یعنی جایگاهی برای ورود استعدادهای جدید نیست و روز به روز هم عرصه سخت و تنگ تر می شود.

ایمانی متذکر شد: شاید اگر برخی افراد بدانند شرایط در سینما چقدر سخت است از روز اول شک می کردند که اصلاً وارد این عرصه بشوند یا خیر؛ امروز شاید از هر یک میلیون نفر علاقمند و مستعد هنر بازیگری فقط یک نفر امکان کار در سینما را پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مدیران و سیاست گذاران فرهنگی و سینمایی می توانند تدبیری ویژه برای استعدادیابی و ایجاد عدالت در سینما داشته باشند اظهار داشت: قطعاً این کار شدنی است. مدیران اگر بخواهند می توانند جلوی این رفتارها را بگیرند و مثلاً قانونی اتخاذ کنند تا در هر فیلم از چهره های جدید استفاده شود. اما از سوی دیگر شما به عنوان یک تهیه کننده یا سینمادار وقتی به سینما به عنوان بیزینس نگاه می کنید آنقدر شرایط سخت شده که به شما قدرت ریسک نمی دهد به جای آقای ایکس که تجربه ثابت کرده گیشه دارد ریسک کنید و به جوان تازه نفس بها بدهید.

این بازیگر تصریح کرد: هر کاری انحصاری شود فساد می آورد. بی تردید وقتی مسئولان ورود کنند و زیرساخت را درست کنند و مافیا را از بین ببرند و انحصار را از بین ببرند شرایط نرمال خواهد شد.

ایمانی سپس با طرح این سوأل که چرا تمام فیلم های ما کمدی شده؛ آیا این موضوع ترسناک نیست؟ اظهار داشت: من نسبت به آینده سینما بیم دارم. واقعاً نمی دانم در نهایت سینمای ما به کدام سمت خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.