یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰

در خانه «هنرمندان ایران»؛

مراسم یادبود «لیلی افشار» برگزار می‌شود

 لی لی افشار

سینماپرس: مراسم یادبود زنده یاد لیلی افشار نخستین زن دارنده دکترای گیتار در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مراسم یادبود زنده یاد لیلی افشار نوازنده ایرانی گیتار کلاسیک به همت خانه موسیقی ایران و خانه هنرمندان روز جمعه- ۱۷ آذرماه- ساعت ۱۸ در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

لیلی افشار متولد ۱۸ اسفند ۱۳۳۸ در تهران، نخستین نوازنده زن در جهان بود که در رشته اجرای گیتار کلاسیک به درجه دکترا دست یافت. او همچنین استاد موسیقی در دانشگاه ممفیس آمریکا بود.

وی از ۱۰ سالگی نوازندگی را آغاز کرد و پس از پایان دوره متوسطه، سال ۱۳۵۵ به آمریکا رفت و تحصیل در رشته موسیقی و در زمینه گیتار را ادامه داد. افشار کارشناسی خود را از کنسرواتوار موسیقی بوستون گرفت. افشار پس از طی دوره کارشناسی ارشد موسیقی در رشته نوازندگی گیتار به کنسرواتوار موسیقی نیوانگلند رفت و زیر نظر نیل اندرسون به تحصیل پرداخت.

پس از آن افشار دوره دکتری را زیر نظر بروس هلزمن در دانشگاه ایالتی فلوریدا به پایان رساند و به این ترتیب او نخستین زن در جهان بود که موفق به گرفتن درجه دکترا در نوازندگی گیتار شد.

افشار مدتی نیز در مرکز هنرهای تجسمی بنف و جشنواره موسیقی اسپن تحصیل کرد. همچنین دیپلم افتخاری آکادمی موسیقی کیجانا درسی ینا ایتالیا نیز به وی اعطاء شده‌ است. افشار سال ۱۹۸۹ به جایگاه استادی در دانشگاه ممفیس رسید و در آنجا به تدریس موسیقی برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترای نوازندگی گیتار پرداخت. او سال ۲۰۰۰ برنده جایزه استاد برجسته دانشگاه ممفیس شد.

او کنسرت‌های متعددی در کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، ایرلند، کانادا، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، آفریقا، نیوزیلند، استرالیا و آمریکای جنوبی برگزار کرده و همچنین در «ویگمور هال لندن»، «مرکز هنرهای اجرایی کندی»، «فستیوال موسیقی گرند تیتن»، «فستیوال موسیقی اسپن»، «مدرسه هنرهای تجسمی بنف»، «فستیوال موسیقی منتون» و «آکادمی آمریکایی در رم» نواخته‌ است.

روزنامه واشنگتن پست لیلی افشار را «فوق‌العاده معصوم، عالی و بی‌عیب و نقص و قابل توجه» توصیف کرده ‌است. او همچنین به عنوان بهترین گیتاریست کلاسیک زن برنده جایزه «ارویل ایچ. گیبسن» شده ‌است.

مقاله‌های لیلی افشار درباره کاستل نوئوو-تدسکو و فرانسثیسکو به چند زبان در نشریات گیتار ریویو، آی۱ فرونیمو و گیتار و لوت چاپ و منتشر شدند.

این هنرمند پس از تحمل یک دوره بیماری در دوم آبان ماه درگذشت و دو روز بعد در چهارم آبان در آرامگاه پایین‌محلهء قاسم‌آباد سفلی چابکسر در استان گیلان به خاک سپرده شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.