شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی:

«سند ملی موسیقی» در پنج سرفصل به تصویب رسید/ «ستاد اجرایی موسیقی کشور» در «وزارت ارشاد» تشکیل می‌شود

نخستین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: جلسه ۴۴۷ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا بصیرنیا دبیر شورای معین در تشریح مصوبات جلسه ۴۴۷ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این جلسه که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور اعضای این شورا برگزار شد؛ طرح تسهیل بهره‌مندی عادلانه خانواده‌ها از محصولات، خدمات و امکانات فرهنگی و رفاهی، سند ملی موسیقی و ضوابط تاسیس موسسات مدیریت حقوق معنوی آثار فرهنگی و هنری مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر شورای معین اظهار کرد: در این جلسه، گزارشی به منظور استفاده از ظرفیت خالی و بلااستفاده اقامتگاه‌های تفریحی سازمانی، سینماها، موزه‌ها و محیط‌های ورزشی و فرهنگی برای استفاده ۴ دهک پایین درآمدی به همراه یک ماده‌واحده پیشنهادی جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شد.

وی ادامه داد: در این جلسه؛ پس از بحث و بررسی ضرورت در نظر گرفتن ظرفیت واقعی و ابعاد اجرایی طرح و هزینه‌های آن موضوع؛ مقرر شد ماده واحده پیشنهادی طرح تسهیل استفاده از محصولات، خدمات، امکانات رفاهی و فرهنگی از سوی خانواده‌ها مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد و با توجه به هدف‌گذاری طرح برای تکریم و تحکیم بنیاد خانواده، بررسی و تصویب ابعاد اجرایی آن به ستاد ملی زن و خانواده واگذار شود.

بصیرنیا افزود: تاسیس موسسات مدیریت جمعی به عنوان زیرساخت توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری و ایجاد نظام کارآمد مالکیت فکری یا حق مؤلف توسط وزیر فرهنگ در این جلسه مطرح شد.

وی گفت: یکی از راهکارهای تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و صنایع خلاق، کمک به خالقان آثار ادبی و هنری در مدیریت حقوق آن‌ها یعنی انعقاد قراردادهای واگذاری، اعطای مجوز بهره‌برداری، دریافت حق‌الامتیاز، نظارت بر استفاده از آثار و پیگیری موارد نقض امری پیچیده و تخصصی و حتی هزینه‌بر است. در سایر کشورها؛ برای پیگیری این حقوق؛ موسسات مدیریت جمعی شکل می گیرد و به عنوان حلقه اتصال خالق اثر و مصرف‌کننده و به نمایندگی از دارنده حق با اشخاص متقاضی وارد مذاکره می‌شوند و قرارداد منعقد می‌کنند، حق‌الامتیاز را دریافت، توزیع و بر نحوه مصرف آثار نظارت می‌کنند. بر این اساس درخواست شد تا صدور اجازه تاسیس، انحلال و نظارت بر این نوع مؤسسات توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود که پس از بررسی مقرر شد ماده واحده تاسیس موسسات مدیریت حقوق معنوی آثار فرهنگی و هنری، پس از تکمیل و اصلاح در دستور شورا قرار گیرد و آیین‌نامه آن نیز برای تصویب؛ به شورا پیشنهاد شود.

دبیر شورای معین همچنین تصریح کرد: تدوین سند ملی موسیقی که به عنوان یکی از زیر سندهای نقشه مهندسی فرهنگی در سال ۱۳۹۹ به وزارت فرهنگ و ارشاد واگذار شده بود تا با همکاری سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی این سند را برای ساماندهی وضعت موسیقی، ارتقای سطح فرهنگی، هنری و علمی فعالیت‌های جامعه موسیقیایی کشور، معرفی موسیقی فاخر ایرانی در سطح بین‌المللی، ساماندهی و بهینه‌سازی تعاملات بین‌المللی در عرصه موسیقی و مقابله قانونی و نظام‌مند با آثار موسیقیایی مبتذل و غیرقانونی تدوین کند. به همین منظور در این جلسه این سند نیز بررسی شد و در پنج سرفصل مبانی، ارزش‌ها و اصول، اهداف، سیاست‌های کلان، اقدامات و الزامات اجرایی به تصویب رسید.

دبیر شورای معین در خاتمه تصریح کرد: مطابق سند ملی موسیقی، ستاد اجرایی موسیقی کشور با عضویت نهادهای مرتبط در وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل می‌شود و شیوه‌نامه اجرایی و نگاشت نهادی برنامه اجرایی را تدوین و پس از تصویب در شورای هنر اجرا می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.