چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛

شیوه‌نامه برگزاری بخش تجسم هنر «جشنواره فجر» منتشر شد

افتتاحیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

سینماپرس: شیوه‌نامه برگزاری بخش «تجسم هنر» شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از سوی دبیرخانه این رویداد هنری اعلام شد.

به گزارش سینماپرس بخش «تجسم هنر» در جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر اساس رویکرد ملی به هنرمندان تجسمی ساکن استان‌های سراسر کشور اختصاص یافته است.

در این بخش که دبیری آن را سعید فلاح‌فر برعهده دارد، با انتخاب دبیر هنری در هر استان، نمایشگاهی از آثار هنرمندان ساکن استان برپا می‌شود. دبیران هنری این بخش به پیشنهاد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، موافقت و تایید ستاد جشنواره و با حکم دبیرکل منصوب می‌شوند و بر مبنای شیوه‌نامه اجرایی بخش تجسم هنر، دستاوردهای هنرهای تجسمی استان‌ها را ارایه می‌کنند. این بخش، به شیوه‌های نمایشگاه‌گردانی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های خلاقانه و نوآورانه توجه دارد.

شیوه‌نامه برگزاری بخش تجسم هنر در استان‌های سراسر کشور به شرح زیر است:

۱. دبیران هنری این بخش به پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موافقت و تأیید ستاد جشنواره با حکم دبیرکل منصوب می‌شوند و بر مبنای شیوه‌نامه اجرایی بخش تجسم هنر، دستاوردهای هنرهای تجسمی استان را ارایه می‌کنند.

۲. این بخش، به شیوه‌های نمایشگاه‌گردانی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های خلاقانه و نوآورانه توجه دارد.

۳. دبیران هنری باید تخصص، تجربه و سابقه فعالیت‌های مرتبط با هنرهای تجسمی را داشته باشند.

۴. دبیر هنری بخش تجسم هنر، امور هنری رویداد از جمله انتخاب موضوع و رویکرد، انتخاب فضای ارائه، نگارش بیانیه، تدوین سناریوی هنری، نمایشگاه‌گردانی و برنامه‌ریزی این بخش را بر عهده دارد و فرایند انتخاب منسجم و هدفمند و ارایه آثار تجسمی استان به منظور بهتر دیده شدن را ساماندهی می‌کند.

۵. دبیر هنری با انتخاب و دعوت از هنرمندان صاحب‌نام ساکن استان، هم‌زمان با برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر در تهران، نمایشگاهی از آثار هنرمندان را در مرکز استان برگزار می‌کند.

۶. شایسته است دبیران هنری از ظرفیت‌های برتر شهرهای مختلف استان در برپایی نمایشگاه بهره گیرند.

۷. انتخاب تعداد هنرمندان (تا سقف ۱۰ نفر) و گرایش‌های هنری، به عهده دبیر هنری است که در هماهنگی با ستاد جشنواره انجام می‌پذیرد.

۸. تمامی مراحل اجرایی ازجمله انتخاب و دعوت از هنرمندان، آماده‌سازی، نصب آثار و نیز برگزاری نمایشگاه، در استان صورت می‌گیرد.

۹. علاوه بر تقدیر از تمامی دبیران هنری، از دبیر هنری برتر در مراسم اختتامیه جشنواره تجلیل و تندیس طوبای زرین و جایزه نقدی به ایشان تقدیم خواهد شد.

۱۰. به تمامی هنرمندان مدعو و حاضر در نمایشگاه، لوح سپاس از سوی مدیرکل استان و حق اکران (هدیه نقدی) از سوی ستاد جشنواره تقدیم خواهد شد.

تبصره: اعتبار هدیه نقدی هنرمندان تا سقف ۱۰ نفر توسط ستاد جشنواره تأمین خواهد شد. بدیهی است که در صورت افزایش هنرمندان، دبیر هنری در تعامل با مدیرکل استان نسبت به تأمین آن از سوی ایشان اقدام خواهد کرد.

۱۱. هنرمندان منتخب استان که آثارشان در این بخش به نمایش درمی‌آید، در صورت تمایل می‌توانند به صورت جداگانه، در سایت جشنواره ثبت‌نام کنند.

۱۲. مراسم افتتاح و اختتام نمایشگاه‌های استانی از تاریخ ۷ تا ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ بنا به نظر مدیران کل و دبیران هنری استان با حضور هنرمندان و مسئولان استانی برنامه‌ریزی و برگزار شود. در این مراسم، علاوه بر قدردانی از هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه، به هنرمندان تجسمی مقیم استان که طی سال گذشته در مسابقات و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی رتبه‌های برتر کسب کرده و یا موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان شده‌اند، لوح افتخاری به امضای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اعطا شود.

۱۳. ستاد جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بر اساس مستندات و گزارش‌های ارسالی و عملکرد استان‌ها مطابق تاریخ درج‌شده در گاه‌شمار، از میان نمایشگاه‌ها و برنامه‌های اجرا شده، مدیرکل برگزیده و دبیر هنری برتر را انتخاب و همزمان با اختتامیه جشنواره فجر، با حضور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر شخصیت‌های هنری و ملی تجلیل و قدردانی خواهد کرد.

۱۴. سعید فلاح‌فر به عنوان نماینده اداره کل هنرهای تجسمی و دبیر بخش «تجسم هنر» انتخاب و معرفی شده‌اند. بدیهی است که هماهنگی‌های لازم در امور و برنامه‌های اجرایی، اعتبارات و نحوه اختصاص آن با نظارت ایشان انجام خواهد شد.

۱۵. لازم است دبیران هنری، گزارش برنامه‌های اجرایی و مالی خود را به مدیرکل استان و دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی و با حضور چهره‌های شاخص هنرهای تجسمی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.