دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶

در سن ۷۸ سالگی؛

«پروانه معصومی» بازیگر متعهد و انقلابی سینمای ایران درگذشت

پروانه معصومی

سینماپرس: پروانه معصومی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در بیمارستان گیلان درگذشت.

به گزارش سینماپرس، پروانه معصومی بازیگر ۷۸ ساله سینما و تلویزیون که چند سالی بود در گیلان زندگی می‌کرد به دلیل عارضه پارگی روده در بیمارستان بستری بود و امروز بر اثر عفونت ریوی به آی سی یو منتقل شد و ساعتی پیش از دنیا رفت.

خبرگزاری سینماپرس درگذشت این بازیگر پیشکسوت را که همزمان با انقلاب اسلامی دچار تحولات جدی در نگرش و تعمیق بخشی به مبانی عقیدتی خود گردید و پس از آن هیچ گاه از اعتقادات خود به انقلاب و تعهد به مبانی سبک زندگی اسلامی و ایرانی عدول نکرد و همواره متعهدانه در عرصه فرهنگ و هنر حاضر بود را به خانواده و جامعه فرهنگی و سینمایی کشور تسلیت عرض می‌نماید.

شایان ذکر است که نعیمه نظام دوست با انتشار پستی در صفحه خود نوشت: «خداحافظ بانو جان مهربانم سفرتان سبز، خانم جان بانو پروانه معصومی مهربانم. سال‌هاست افتخار شاگردی شما را داشتم، سریال پلیس جوان و دریایی‌ها و ساکن کلبه چوبی که مدت دوماه در لاهیجان با هم زندگی کردیم، کلی خاطرات زیبا از شما به یاد دارم، شما به شدت مهربان، ولی جدی بودید، خانم و زیبا و شریف و مقتدر و به شدت مادر بودید. خداحافظ بانوی زیبا، خداحافظ خانم جان بانو پروانه معصومی.»

پروانه معصومی متولد ۱۱ اسفند ۱۳۲۳ بود. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. معصومی برای نقش‌آفرینی در گل‌های داوودی (۱۳۶۳)، جهیزیه‌ای برای رباب و شکوه زندگی (هر دو در ۱۳۶۶) برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد.

سریال کوچک جنگلی به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۶۶ اولین تجربه بازیگر پروانه معصومی در دنیای تلویزیون بود که در نقش جواهر در این سریال ایفای نقش کرد، اما بازی در سریال امام علی (ع) نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او بود.

آخرین حضور پروانه معصومی در قاب تصویر سریال «در کنار پروانه‌ها» به کارگردانی داریوش یاری بود که سال ۱۴۰۰ از شبکه دو پخش شد.

مرحوم معصومی همچنین در سریال‌های مینو، یوسف پیامبر، تا صبح، نشانی، باران عشق، مثل هیچ کس، پلیس جوان، دریایی‌ها، ملکوت و کوچک جنگلی ایفای نقش کرده بود.

سریال یوسف پیامبر با بازی پروانه معصومی این شب‌ها از شبکه آی فیلم در حال پخش است.

معکوس/ جانان/ ترانه شرقی/ فیلم شاهزاده ایرانی/ وعده دیدار /مسافر ری/ سفر به هیدالو /تنگنا / ناصرالدین شاه آکتور سینما / تماس/ سال‌های خاکستری/ طوبی/ تحفه ها/ جهیزیه‌ای برای رباب/خارج از محدوده/ شکوه زندگی/ شناسایی/ ترنج/ چمدان/ ملاقات/ ناخدا خورشید/ جستجو در شهر/آشیانه مهر /تاتوره/ راه دوم / گل‌های داوودی/ کلاغ از جمله آثار سینمایی مرحوم معصومی در طول دوران فعالیت کاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.