یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹

اشکال اساسنامه‌ای «شورای نگهبان» به ـساترا»؛

معاون ساترا: درج نام «سازمان صدا و سیما» به جای نام «ساترا» این مشکل حل خواهد شد

«سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر» ساترا

سینماپرس: انتشار خبری از سوی شورای نگهبان در اشکال اساسی به ساترا باعث شده است تا ابهامات پیرامون نهاد تنظیم‌گر در شبکه نمایش خانگی بیش از پیش برجسته شود، جایی که شورای نگهبان معتقد است که «ساترا ایراد اساسنامه‌ دارد».

به گزارش سینماپرس، «این روزها بخش عمده تربیتی بچه‌ها از شبکه نمایش خانگی است، ‌ شبکه‌ای که ایرانی و مورد اعتماد خانواده‌ها است.» این‌ها خلاصه‌ای از جملات این روزهای والدین و مخاطبانی است که با سکوهای انتشار صوت و تصویر فراگیر روبه‌رو هستند.

آرش خوشخو کارشناس سینما در رابطه با اهمیت شبکه نمایش خانگی در ایران ضمن بیان اینکه شبکه نمایش خانگی در جذب مخاطب موفق بوده است گفت که‌ «با افزایش تولیدات سریال‌های نمایش خانگی شاهد کاهش نسبی تماشای سریال‌های ترکی بودیم و از سوی دیگر خانواده‌هایی که بیشتر مواظب سلامت فرزندان خود بودند با خیال راحت تری شبکه نمایش خانگی را انتخاب می‌کنند.»

همه این‌ها باعث شد تا لزوم یک نهاد تنظیم‌گر برای وی‌اودی‌ها احساس شود، اتفاقی که تلاش شد تا با تاسیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) رقم بخورد؛ دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی محمود حاجیلوئی در این رابطه گفته بود «شبکه نمایش خانگی و تولیدات آن باید تقویت و نظارت شود و لازمه آن یک حکمرانی فرهنگی دقیق است».

روز گذشته خبری منتشر شدکه شورای نگهبان اعلام کرده است: «ابهاماتی در خصوص اساسنامه سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) وجود دارد که باید این ابهامات برطرف شود». برخی از کارشناسان معتقدند که این اتفاق نشان از پایه ریزی غلط نظارت بر شبه نمایش خانگی است.

معاون ساترا: درج نام «سازمان صدا و سیما» به جای نام «ساترا» این مشکل حل خواهد شد

همچنین در ادامه متنی که در وبگاه رسمی شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت منتشر شده (اینجا) به وضوح آمده است که «سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)» با توجه به روشن نبودن وضعیت اساسنامه سازمان مزبور، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد».

معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا محمد صادق افراسیابی در این رابطه به فارس توضیح داد که «ابهام وارد شده از سوی شورای نگهبان به دلیل اصرار مجلس شورای اسلامی بر ذکر نام ساترا بوده است که با درج نام سازمان صدا و سیما به جای نام ساترا این مشکل حل خواهد شد.»

معاون ساترا: درج نام «سازمان صدا و سیما» به جای نام «ساترا» این مشکل حل خواهد شد

محسن کشوری کارشناس رسانه معتقد است «قانونی در رابطه با حکمرانی صدا و سیما برای اعطای مجوز به همه نه در قانون اساسی و نه در تفسیری که به قانون شورای نگهبان اطلاق می‌شود، وجود ندارد و نکته همان خشت اول است که بر مبنای آن اول انقلاب ذهنیتی ایجاد شده که انحصار باید در اختیار حاکمیت و صدا و سیما باشد.»

محمد صادق علیزاده کارشناس رسانه هم با بیان نقصی که به واسطه نبود قانون در صدا و سیما وجود دارد، گفت: «پیش‌بینی من این است که اگر صدا و سیما با همین دست‌فرمان ادامه دهد و به جای ارائه قوانین از طریق مجلس از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی این نظارت اتفاق بیفتد، شاهد روند خوبی نخواهیم بود.»

به گزارش فارس، از دیگر خلاءهای قانونی که در حال حاضر در تنظیم‌گری محتوای صوت و تصویر وجود دارد، مشخص نشدن ناظر بالادستی در برطرف کردن اختلافات بین ساترا با نهادهای دیگر از جمله وزارت ارشاد در نحوه صدور مجوز و یا اعمال محدودیت برای افراد مختلف است. جایی که معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا هفته گذشته در یک برنامه رادیویی در توضیح آن از این عبارت استفاده کرد: «در این زمینه خلاء قانونی داریم».

طبق اطلاع خبرنگار فارس؛ برای برطرف شدن مشکل اساسنامه ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) ظاهرا اساسنامه‌ای از سوی این سازمان به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و قرار است مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان نهاد قانونگذار خودش آئین‌نامه و قوانین مربوط به صوت و تصویر فراگیر را تحریر کند.

افراسیابی در این رابطه هم توضیح داد: اخیرا پیش نویس قانون ساترا از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس برای تصویب در مجلس شورای اسلامی آماده شده است که اگر این قانون به تصویب مجلس برسد تمام ابهامات برطرف خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.