شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲

وزیر ارشاد:

هیچ‌گاه از تعامل با رسانه ضرر نکردم/بنای این وزارتخانه در دولت این است که از حوزه نقد استقبال کند

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدامات وزارت فرهنگ برای از بین بردن قاچاق کتاب گفت: برای از بین بردن قاچاق کتاب نیاز به هماهنگی بخش‌های مختلف است، برای این کار ما اراده داریم ولی نمی‌توانم همه جزئیات را بیان کنم. برای گرفتن یک حکم از قوه قضاییه سه ماه است که تلاش می‌کنیم. با جمع کردن چند دست‌فروش مشکلات حل نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، نشست صمیمانه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران حوزه کتاب در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

در این نشست، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و علی رمضانی حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تاکید به اینکه خبرنگارها همواره به او دسترسی دارند، گفت: هیچ‌گاه از تعامل با رسانه ضرر نکردم و این ارتباط همیشه برایم منفعت داشت.

اسماعیلی با اشاره به اینکه معلم دانشگاه است، افزود: بیش از ۱۵ سال است که در دانشگاه تهران مشغول به کارم. همواره برایم محل پرسش بوده که در بحث‌های تعاملی در رتبه یک یا دو ارزشیابی بودم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه نقدهایی را که به این وزارتخانه می‌شود، بررسی می‌کند، اظهارداشت: همه نقدها را می‌بینم و درباره آن توضیح می‌دهم. بنای این وزارتخانه در دولت این است که از حوزه نقد استقبال کند.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش برای تامین معیشت کتابداران گفت: تلاش می‌کنیم، کتابخانه‌های نیمه‌کاره را تکمیل کنیم. این مسائل دغدغه ماست و به همین دلیل پیگیر مسائل مرتبط هستیم. به عنوان مولف کتاب، حوزه اصلی کار من، کتاب است.

اسماعیلی با اشاره به هفت برابر شدن بودجه تئاتر در سال اخیر، تاکید کرد: یکی از محورهای اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب است و بودجه در نظر گرفته برای این بخش برای حقوق و مزایا و بخش‌های دیگر نمی‌رود بلکه همه برای بهبود زیرساخت‌ها استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر فعالیت دولت برای بهبود شرایط کتاب‌خوانی استان‌ها بیان کرد: به همه جای ایران سفر کردم و برای ارتقا و بهبود وضعیت آنها تلاش کردم.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی با اعلام اینکه امسال ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با کاغذ ایرانی منتشر شده است، گفت: فاز دوم کارخانه کاغذ و چوب افتتاح می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه پیش از این کارگروه کاغذ وجود نداشت، افزود: در این دوره کارگروه کاغذ را راه‌اندازی و حوزه نشر را به آن اضافه کردیم.

وی با اشاره به اینکه شورای هنر ۱۳ سال تعطیل بود، توضیح داد: می‌خواستند آن را به شورای فرهنگ عمومی اضافه کنند، اما دو سال است که این شورا فعال شده است و هر هفته جلسات آن برگزار می‌شود.

به گفته وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، خبرنگاران رکن چهارم دموکراسی هستند و باید با آنها تعامل شود.

نمی‌خواهیم خبرنگار را از هیچ حوزه‌ای حذف کنیم

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با استقبال از نقدها و حمایت‌هایی که توسط خبرنگاران حوزه کتاب انجام می‌شود، اظهارداشت: کار در حوزه کتاب، بدون عشق و علاقه ممکن نیست، این خبرنگارها می‌توانند در حوزه‌های دیگر فعال و موفق باشند، اما در این حوزه باقی ماندند.

یاسر احمدوند درباره چرایی فقدان مسئول روابط عمومی در این وزارتخانه بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل ساختاری دارد که امیدوارم بتوانیم حل کنیم، دوست نداریم خبرنگارها را از شرکت در هیچ برنامه‌ای حذف کنیم و این بی‌معنی است، در جلسه با ناشران به دلیل محدودیت فضا خبرنگاران دعوت نشدند و در برنامه‌های دیگر جبران خواهد شد.

وی درباره اقداماتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای از بین بردن قاچاق کتاب انجام می‌دهد، گفت: برای از بین بردن قاچاق کتاب نیاز به هماهنگی بخش‌های مختلف است، برای این کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اراده دارد، نمی‌توانم همه جزئیات را بیان کنم اما برای گرفتن یک حکم از قوه قضاییه، سه ماه است که تلاش می‌کنیم، با جمع کردن چند دست‌فروش مشکلات حل نمی‌شود. دوست نداریم با کار شعاری، این اقدامات ابتر بماند.

به گفته احمدوند، سامانه نظارت بر کتاب‌های منتشر شده اقدامی است که باید تکمیل شود و این سامانه به اجرای قانون دقت دارد.

لزوم تاسیس انجمن خبرنگاران کتاب

فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه فعالیت خود را با خبرنگاری کتاب آغاز کرده است، اظهارداشت: در این نشست خاطراتم زنده شد.

ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره مسائل معیشتی خبرنگاران گفت: رویکرد معاونت به سمت رسانه‌هایی است که نیروی انسانی را جدی می‌گیرند اما پیش از این هم پیشنهاد دادم تا انجمن خبرنگاران حوزه کتاب تاسیس شود.

شمسایی با اشاره به فعالیت ۱۳ هزار و ۵۰۰ رسانه افزود: تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر عضو رسانه هستند در حالی که ممکن است هنوز بسیاری از خبرنگاران واقعی در این سامانه ثبت نام نکرده باشند.

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره سند خواندن و مصوبات که برای عملی شدن آنها تلاش می‌کنند، اظهارداشت: برای کتابداران افزایش معیشت انجام دادیم، البته هنوز مساله معیشت کتابداران حل نشده است. مجلات با همه رویکردها در کتابخانه‌ها وجود دارد.
علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره اعزام خبرنگارهای کتاب به نمایشگاه‌های خارجی گفت: دو خبرگزاری نمایشگاه‌هایی را پوشش دادند و به ترتیب سایر خبرنگارها اعزام خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.