دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

از سوی دانشگاه آزاد اسلامی؛

کنگره «کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای» ۲۳ آبان در تهران آغاز به کار می‌کند

دانشگاه آزاد اسلامی

سینماپرس: دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای از برگزاری هشت کنگره داخلی و هشت اجلاس در خارج از کشور در این زمینه خبر داد و گفت: این کنگره روز ۲۳ آبان در تهران آغاز به کار می کند.

به گزارش سینماپرس،حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی در گفت وگو با ایرنا گفت: نخستین اجلاس کنگره اندیشه های قرآنی امام خامنه ای فردا، سه شنبه ۲۳ آبان از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی این دانشگاه در تهران برگزار می شود که ریاست اجلاس با دکتر محمدمهدی طهرانچی است و حجت الاسلام دکتر علی عباسی رییس جامعه المصطفی العالمیه و بنده در آن سخنرانی می‌کنیم و چهار مقاله از مقالات دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می‌شود. همچنین سه جلد از مقالات کنگره حاصل ۱۲۰ مقاله و چکیده اساتید و دانشجویان این دانشگاه رونمایی و از صاحبان مقالات ممتاز تقدیر می‌شود.

وی درباره تاریخچه برگزاری این کنگره گفت: در دهه هشتاد همایش ملی اندیشه های قرآنی شهید مطهری و سپس همایش ملی اندیشه های قرآنی امام خمینی (ره) و سه کنگره بین المللی علوم انسانی، مستشرقان و گام دوم در مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی با موفقیت برگزار شد. سپس در دهه ۹۰ برگزاری کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای مطرح شد و مقدمات آن از چند سال پیش فراهم شد تا اینکه خرداد سال ۱۴۰۰ جلسه‌ای در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حجت الاسلام ابراهیم کلانتری و برخی اساتید برگزار و طرح اولیه کنگره آماده شد.

این استاد جامعه المصطفی با اشاره به مشکلات کرونا که بسیاری از برنامه های سال ۱۴۰۰ را با مشکل روبرو کرد، اظهار داشت: کرونا نیز برگزاری این کنگره را به تاخیر انداخت تا اینکه در سفر دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به قم در زمستان سال ۱۴۰۰جلسه ای با حضور حجت الاسلام علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه و حجت الاسلام محمد شریفانی مسئول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و برخی مسئولان و اساتید برگزار شد و تفاهم نامه ای برای شروع کنگره منعقد شد.

رضایی اصفهانی ادامه داد: در نهایت در بهمن ۱۴۰۰ طی جلسه ای با مسئول موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری (موسسه انقلاب اسلامی) درباره اهداف و محورهای کنگره توافق شد. سپس از خرداد ۱۴۰۱ تارنمای کنگره راه اندازی و پوستر اولیه و فراخوان نیز منتشر شد و مورد استقبال شدید مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی و فرهیختگان جامعه قرار گرفت.

نگاهی به اهداف برگزاری کنگره اندیشه های قرآنی امام خامنه ای

نویسنده تفسیر مهر اضافه کرد: مهمترین هدف از برگزاری این کنگره، شناخت اندیشه‌های کلی امام خامنه‌ای (دام‌ظله) در مباحث قرآنی و کشف نوآوری‌های قرآنی معظم له است. همچنین تبیین شخصیت قرآنی ایشان در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تحکیم حکومت اسلامی، ارائه اندیشه‌های معظم له در مباحث تفسیری، علوم قرآنی، علوم انسانی با صبغه قرآنی و همچنین تبیین و کاربست اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (دام‌ظله) برای زمینه سازی تمدن نوین اسلامی است.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری شخصیتی چند بعدی است که ابعاد سیاسی و اجتماعی ایشان به ویژه در پست ریاست جمهوری و رهبری بر ابعاد علمی ایشاد مثل بعد قرآنی و فقهی ایشان سایه انداخته است. لذا بر آن شدیم که اندیشه های قرآنی ایشان را برای جامعه بویژه جوانان تبیین کنیم. از طرف دیگر معظم له، شاگرد علامه طباطبایی در تفسیر بود و از سال ۱۳۴۳ تفسیر را در مشهد شروع کرده است و دارای نوآوری های قرآنی هستند که لازم است جامعه علمی و قرآنی به آنها توجه کند. مثلا ایشان نظریه ابتناء علوم انسانی بر قرآن را از دهه ۸۰ مطرح کردند که زمینه ساز تحوّل در علوم شده است و نیز دیدگاه‌های خاص در مباحث علوم قرآن و تفسیر دارند.

این خادم برگزیده قرآنی افزود: بنده در تابستان ۱۴۰۱ که مقاله روش شناسی تفسیری امام خامنه‌ای را می نگاشتم، در پایان تحقیق تصمیم گرفتم عنوان مقاله را به نظریه تفسیری امام خامنه‌ای تغییر دهم. چرا که دیدم ایشان در زمینه مبانی، قواعد، روش ها و گرایش های تفسیری نکات تازه ای دارند که می تواند در قالب یک نظریه تفسیری سامان یابد.

محمدعلی رضایی اصفهانی

این پژوهشگر قرآنی افزود: همچنین بعد از فتنه شهریور و مهر ۱۴۰۱ که بیشتر حملات مجازی به شخص مقام معظم رهبری بود و واکنش هایی را در پی داشت، ملاحظه کردیم که واقعا ایشان مظلوم است و حتی نسل جدید در دانشگاه و حوزه از مقامات علمی و قرآنی ایشان کمتر خبر دارند. لذا انگیزه ما و همکاران را در مورد برپایی کنگره دوچندان کرد. البته توجه به اندیشه های قرآنی امام خامنه ای برای ترویج فرهنگی قرآنی در جامعه نیز مهم است. چون اندیشه ها و توصیه های قرآنی ایشان مبنای حرکت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انقلاب اسلامی معاصر است که لازم است شناخته و اجرایی شود تا زمینه برپایی تمدن نوین اسلامی فراهم گردد.

مروری بر محورهای کنگره

رضایی اصفهانی ادامه داد: محورهای این کنگره شامل شخصیت و سیره قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای (دام‌ظله)؛ مرجعیت قرآن؛ قرآن و اهل‌بیت (ع)؛ علوم قرآنی؛ تفسیر و معارف قرآن؛ ترجمه، تدبر و انس با قرآن؛ قرائت و حفظ قرآن؛ فعالیت‌های قرآنی؛ سبک زندگی قرآنی؛ قرآن و نظام‌سازی و تمدن‌آفرینی؛ مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ قرآن و انقلاب؛ دولت و جامعه‌سازی و همچنین مبانی قرآنی حکومت‌داری و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای است.

وی افزود: از دیگر محورهای این کنگره می توان به قرآن، هنر، رسانه و فرهنگ؛ قرآن و علوم طبیعی و انسانی؛ مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای؛ قرآن و مستشرقان و غرب؛ مبانی قرآنی شعارهای انقلابی و مقاومت در اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای؛ روش‌شناسی تفسیر و زن و خانواده اشاره کرد.

وی افزود: چندین کارگروه همچون تفسیر و علوم قرآن؛ روش شناسی تفسیر و تدبر در قرآن؛ قرآن و علوم (مرجعیت علمی و مطالعات میان رشته ای)؛ ترجمه، حفظ، انس و فنون قرائات؛ قرآن و اهل بیت (ع)؛ قرآن و مستشرقان و عرصه بین الملل؛ زن و خانواده؛ دولت، نظام و تمدن سازی و گام دوم؛ سبک زندگی؛ سیره و فعالیت های قرآنی امام خامنه ای؛ قرآن، هنر، رسانه و فرهنگ؛ مبانی قرآنی شعارهای انقلابی، استکبارستیزی و مقاومت امام خامنه ای؛ بین الملل؛ دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین کارگروه اساتید معارف دانشگاه ها در این کنگره فعالیت دارند.

همکاری بیش از ۱۸۰ مرکز علمی و فرهنگی

وی از همکاری ۱۸۳ مرکز علمی و فرهنگی حوزوی و دانشگاهی برای اجرای این کنگره سخن گفت و افزود: همکاران دبیرخانه کنگره حدود ۷۰۰ موضوع جهت نگارش مقاله آماده کرده اند که در تارنمای کنگره بارگذاری شده است و یک کتاب به عنوان منبع شناخت حدود ۸۰۰ صفحه ای تالیف شده که شامل مطالب کتاب ها، مقالات و پایگاه های اینترنتی با موضوع اندیشه های قرآنی رهبر انقلاب است.

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز طبع و نشر قرآن، مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی، مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن مرکز تخصصی قرآن امام علی(ع)، دانشگاه علوم ومعارف قرآن قم، استانداری تهران، آستان قدس رضوی، دانشگاه رضوی، مرکز فرهنگ و معارف قرآن دانشگاه امام صادق(ع)، صدا و سیما، پژوهشگاه امام صادق(ع)، انجمن فقه و حقوق خانواده ایران، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شورای فرهنگی اجتماعی زنان وخانواده، پژوهشکده حج و زیارت، دانشگاه معارف اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، نمایندگی های جامعه المصفی العالمیه در داخل و خارج کشور، دانشگاه شهید بهشتی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه فرهنگیان قم، دانشگاه شاهد و مرکز مدیریت حوزه های علمیه از مراکزی هستند که در برگزاری این کنگره همکاری دارند.

به گفته رضایی اصفهانی همچنین اتحادیه جهانی زنان مسلمان، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت کشور، مجمع بین الملل اساتید مسلمان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج جامعه زنان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی، پژوهشکده زن و خانواده، بنیاد شهید، جمعیت هلال احمر، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و مرکز آموزش عالی ائمه اطهار(ع) از دیگر نهادهایی هستند که با این کنگره مشارکت دارند.

وی همچنین گفت: با تلاش همکاران دبیرخانه کنگره، درجه علمی ISC برای کنگره اخذ شده و ۲۳ مجله علمی پژوهشی و ۳۰ مجله علمی ترویجی به صورت رسم و کتبی آمادگی خود را برای نشر مقالات کنگره اعلام کرده اند.

دبیر علمی کنگره اندیشه های قرآنی امام خامنه ای ادامه داد: به همت مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی از خرداد ۱۴۰۱ تا مهر امسال حدود ۲۰۰ پیش نشست و کارگاه در ۳۰ استان برگزار شده و حدود ۱۰ کرسی ترویجی نیز برای این کنگره طراحی و اجرا شده است.

این خادم قرآنی افزود: تاکنون بیش از دو هزار و۶۰۰ چکیده و هزار ۶۰۰ مقاله به کنگره رسیده است که غیر از مقالات فارسی حدود ۲۰۰ مقاله به ۲۲ زبان از کشورهای مختلف رسیده که ۲۴ درصد شامل مبانی قرآنی شعارهای انقلابی، استکبارستیزی و مقاومت امام خامنه‌ای (دام‌ظله) است؛ ۲۰ درصد قرآن و علوم (مرجعیت علمی و مطالعات میان رشته‌ای)؛ ۱۶درصد زن و خانواده؛ ۱۵درصد دولت، نظام و تمدن‌سازی و گام دوم؛ ۱۵درصد سبک زندگی و هشت درصد تفسیر و علوم قرآن است و یک جلد به عنوان منبع شناخت و یک جلد موضوعات استخراج شده از آثار مقام معظم رهبری و همچنین یک جلد مصاحبه با شخصیت‌ها و شاگردان قرآنی ایشان آماده نشر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.