شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

واکنش «مدیرکل سازمان سینمایی» نسبت به تحرکات تازه «شاه‌نیشنان خانه سینما»؛

یک بار برای همیشه بگویید از جان نحیف این سینما چه می‌خواهید؟

روح الله سهرابی

سینماپرس: مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در یک موضع‌گیری قاطع نسبت به بیانیه های جدید الصدور برخی محافل صاحب قدرت واکنش نشان داد و با انتشار مطلبی بیانیه نویسان خانه سینما را به چالش کشید.

به گزارش سینماپرس، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در یادداشتی با عنوان «بدهکاران اصلی سینما چگونه تبدیل به طلبکاران سینما شدند!؟ » در فضای مجازی نوشت:

چه سود هنگفتی در این دعوا هست که رهایش نمی کنید!؟ تئوری بازیها در حال تکمیل است. وقتی حتی دبیرکل سازمان ملل که باید خواب را به خود حرام کند تا بلکه یک کودک کمتر در سرزمین فلسطین به خاک و خون کشیده شود، دغدغه ی کشف حجاب چند بازیگر قانون شکن ایرانی را پیدا می کند یعنی نقشه ی پیچیده ی براندازان و معاندان وارد مرحله ی جدیدی شده که قرار است سینمای ایران یکی از بازیگران اصلی اش باشد! وقتی این جریان عجیب از سوی برخی فعالان و مدیران سینمایی که چند دهه پیوسته در سطوح عالی سینما تصمیم گیر بوده و بخش قابل توجهی از مسائل و مصائب امروز سینما دستاورد مدیریت غیراصولی و انحصاری ایشان و همفکرانشان بوده آغاز می شود طبیعی ست که ادامه ش نیز به دست آنتونیو گوترش که یکی از دبیران کل ضعیف سازمان ملل در ادوار تاریخ سیاسی جهان است سپرده شود تا بلکه از این نمد کلاهی برای این جماعت فرصت طلب بافته شود!

همه می دانیم دشمن پنهان سینمای عادلانه و سالم چه کسانی هستند و دوباره چه خواب آشفته ای برایش دیده اند. متهم ردیف اول کاستی ها و خرابی های سینما آنهایی هستند که در هر دوره که به دور از کانون قدرت بودهرتی که خود نتوانستند، دیگران برسانند!

یک بار برای همیشه بگویید از جان نحیف این سینما چه میخواهید؟ با رفتار نامناسب و خودخواهانه ی خود معیشت بیش از بیست و شش هزار نفر از خانواده بزرگ، شریف و ارجمند سینما در سراسر کشور را به گروگان گرفته اید که چکار کنید؟ از قانون شکنان حمایت می کنید که برای خود ژست اپوزیسیون دست و پا کنید؟ که بگویید ارتباطی با حاکمیت ندارید؟

شما که صفر تا صد امور مالی، اداری، حرفه ای و هنری تان در گرو همکاری تان با حاکمیت بوده ادعایتان اند آب را گل آلود کرده اند تا ماهی خود را از آن بگیرند و وارد جدال با مسئولین شده اند برای آنکه فراموش نشوند و سینما را وارد حاشیه کنند تا مبادا آن را به قله و قد باور پذیر است!؟

چه سود هنگفتی در این اختلاف و دعوا هست که رهایش نمی کنید!؟ اگر قصد تضعیف و تخریب مدیران فعلی سینما را دارید خوب میدانید پیش از این سینمای ایران هرگز چنین روزگاری را تجربه نکرده است که در آن مدیران سینما به طور شبانه روز و بدون یک لحظه آرام و قرار در تلاش و تکاپو بدنبال موفقیت سینما باشند و بی هیچ ملاحظه و واهمه ای از سد موانع و مشکلاتی که عمده ی آن حاصل بی تدبیری و سومدیریت شما و همفکرانتان بوده عبور کنند و بعنوان مثال برابر با نصف کل تعداد سالنهای سینما که طی یک صد سال اخیر در ایران ساخته شده را در همین دو سال بسازند! شما سی چهل نفر که خود را پدرخوانده ی سینما میدانید و در همه ی هیات مدیره ها، شوراها و مراکز تصمیم گیر فعالانه حضور داشته اید و هم اینک هم حضور دارید و بیشترین رانتها، خدمات، پروژه ها و حمایتها را هم از بیت المال دریافت کرده اید.

همواره وقتی فضای سینما را آرام، پر رونق، شکوفا و موفق می بینید دست به کار می شوید برای آنکه فضا را غبار آلود کنید تا مبادا اعضای گرفتار خانه ای که تبدیل به شعبه تقلبی انجمن علوم سیاسی اش کرده اید مطالبات بحق خود در زمینه اشتغال، معیشت، بیمه و امنیت شغلی را با جدیت مطرح و دنبال کنند!

در سوی دیگر اما همانگونه که از شواهد امر پیداست آنچه برای مدیران فعلی سازمان سینمایی مهم است نه شعار و مصاحبه و بیانیه ی پی در پی یک اقلیت سودجو و قدرت طلب، بلکه رضایت خاطر قاطبه ی سینماگران و سینمادوستان و مخاطبین سینماست که به شهادت آمار و ارقام بهتر و قابل دفاع تر از هر دوره ی دیگری است.

مدیران فعلی سینما با تمام وجود بدنبال همدلی، تعامل و خدمت به سینما هستند و برای دعوا و اختلاف افکنی نیامده اند اما قطعا در مقابل باج خواهی، رانت و سودجویی آن عده انگشت شمار که چنین توقعی دارند می ایستند. و اما نکته مهم پایانی؛ اکنون که در اوج کشتار زنان، کودکان و مردم بی پناه فلسطین، توجه دبیرکل سازمان ملل را هم از آن میدان نه چندان مهم خارج و معطوف به این میدان بسیار حیاتی کرده اید و خودتان هم در رأس برخی مجموعه های هنری و سینمایی مشغول به خدمت هستید و با مراجع مختلف تصمیم گیر هم از نزدیک مراوده و تعامل داشته و اتفاقا دستی هم برآتش دارید، بجای اختلاف افکنی با مصاحبه و بیانیه، شجاعانه وارد میدان شوید و اقدام به تولید کنید و اتفاقا از همانهایی که سنگشان را به سینه می زنید استفاده کنید و سپس به اکران عمومی برسانید.

میزان صداقت و ارادت شما به این سینما و اهالی اش و علی الخصوص بازیگران کشف حجاب کرده اش اینگونه اثبات خواهد شد نه با شعار و مصاحبه و بیانیه!

خوب است بدانید ما بیش از شما واقف به ارزش و شأن اهالی سینما بویژه بازیگرانش هستیم و به همین دلیل مدام پیگیر حل و فصل مشکلات پیش آمده ایم اما شما بهتر از هر کسی میدانید سازمان سینمایی به تنهایی قادر به باز کردن چنین گره کوری نیست لذا بدون اتخاذ مواضع عوام فریبانه و بیانات روشنفکرانه، در جلسات متعدد مشغول رایزنی برای یافتن راهی مناسب برای حل این مشکل بزرگ هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.