چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

«محسن محسنی نسب» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«فارابی» سال گذشته فیلمنامه‌ام را که اثری در حوزه «سینمای مقاومت» و شهادت «شیرین ابوعاقله» بود رد کرد!

محسن محسنی نسب در نوزدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران

سینماپرس: محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در سینما و مدیریت بودجه های سینمایی گفت: در نهادهای دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی بودجه ها بر اساس سلایق شخصی افراد تقسیم می شوند و نکته مهم آنجا است که خروجی این بودجه ها هم با اقبال عمومی روبرو نشده و فیلم‌ هایی به تولید می رسند که عموم مردم تمایلی به تماشای آن ها ندارند!

کارگردان فیلم های سینمایی «یورش» و «شانه دوست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فارابی در دوره های مختلف وضعیتش اینطور بوده است؛ البته دوران مدیریت جوادی بدترین دوران این بنیاد سینمایی بود چرا که در این ایام کاملا بدون توجه به نیازهای اصلی سینما و صرفا بر اساس سلیقه شخصی بودجه ها را به برخی فیلمسازان دادند و باعث وضعیت فلاکت بار سینما شدند!

وی ادامه داد: این فاجعه است که اغلب آثاری که در بخش دولتی و با بودجه عمومی ساخته می شوند در چرخه اقتصادی سینما قرار نمی گیرند و حتی بودجه تولیدشان هم در زمان اکران باز نمی گردد یعنی در واقع بودجه ای که برای تولید این فیلم ها هزینه می شود هدر می رود و هیچ عایدی مثبتی در پی ندارد.

محسنی نسب سپس با طرح این پرسش که چرا باید فیلم هایی که مورد وثوق مردم نیستند توسط نهادهای دولتی تهیه شوند اظهار داشت: نمی‌ دانم چرا هیچ نظارتی روی عملکرد این نهادها که فیلم های نفروش تولید می کنند نیست و همچنان به آن ها اجازه داده می شود هر طور که میل شان است عمل کنند!

این سینماگر یادآور شد: ماجرای حیرت انگیز این است که سال گذشته من فیلمنامه «دلیل اول» که اثری در حوزه سینمای مقاومت و شهادت شیرین ابوعاقله بود را به بنیاد سینمایی فارابی دادم و آن‌ها این فیلمنامه مهم را رد کردند و روی فیلمنامه‌هایی سرمایه گذاری کردند که نتیجه آن ها را در جشنواره فجر چهل و یکم دیدیم! این اتفاق در حالی افتاد که این فیلم ضد صهیونیستی اگر ساخته می شد می توانست نکات بسیار مهمی از جمله اینکه دولت اسرائیل تا چه میزان خبرنگاران را سرکوب می کند به مردم ایران و دنیا نشان دهد! بی تردید اگر افراد با سواد و با درایتی در بنیاد سینمایی فارابی بودند باید این فیلم ساخته می‌شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در بنیاد سینمایی فارابی نگرشی نسبت به آینده و فضایی که برای ایجاد آثاری که روی جامعه اثرگذار باشند وجود ندارد و بودجه بیت المال در این نهاد به صورت باری به هر جهت و بی حساب و کتاب خرج می شود! در واقع این بودجه ها میان افراد خودی، نزدیکان و دوستان افراد صاحب نفوذ تقسیم می شود که بسیار تلخ و متأثرکننده است.

محسنی نسب سپس با بیان اینکه امیدواریم در دوران مدیریت آقای زین العابدین دیگر شاهد این رویکرد فاجعه بار گذشته نباشیم متذکر شد: ایشان باید تلاش کنند تا راندمان کاری این بنیاد سینمایی را بالا ببرند و نگذارند فیلم های نازل با بودجه های هنگفت در این نهاد تولید شوند. در واقع توقع از ایشان این است که روش تخصیص بودجه ها را تغییر دهند و بودجه های دولتی سینما را به شکل درست مدیریت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.