دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۱

در شرایط انفعال و سردرگمی متولیان «سازمان سینمایی»؛

دورخیز «شاه‌نیشنان خانه سینما» برای آغاز یک جنگ فرسایشی با «حاکمیت جمهوری اسلامی»!

مراسم تودیع ومعارفه مدیر عامل خانه سینما

سینماپرس: بعد از اعلام خبر ممنوع‌الکاری بازیگران زن کشف حجاب کرده و گمان زنی رسانه‌ها در خصوص اسامی این بازیگران، دو صنف تاثیرگذارسینمایی با صدور اعلامیه‌ای به حمایت از مواضع انتقادی اخیر رئیس هیات مدیره خانه سینما علیه مدیران وزارت ارشاد پرداختند.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش خبر ممنوع‌الکاری تعدادی از بازیگران زنی که اقدام به فعالیت غیرقانونی زده و کشف حجاب کرده بودند در فضای سینما پیچید، ‌ این موضوع که البته غیرقابل پیش‌بینی هم نبود، هفته گذشته بعد از گمانه‌زنی‌های متفاوت توسط مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد.

بعد از اعلام این موضوع تعداد زیادی از مخاطبان و البته رسانه‌ها نسبت به این خبر واکنش نشان داده و این مسئله را اتفاقی مهم برای جلوگیری از بی‌قانونی دانستند، چراکه قطعا عواقب داشتن فعالیت مخالف قانون از تکرار آن جلوگیری می‌کند؛ موضوعی که بلافاصله با واکنش رئیس هیات مدیره خانه سینما مواجه شد و در گفت‌وگویی به انتقاد شدید از مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور پرداخت.

تلاش مدیرعامل خانه هنرمندان برای خارج کردن توپ از زمین بازیگران

محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما که همزمان عهده دار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران است، در مصاحبه‌ای با حمایت از بازیگران کشف حجاب کرده گفت: «اگر آقایان مبنا را قانون قرار داده اند و معتقدند هرکس قانون رارعایت نمی‌کند نمی‌تواند فعالیت کند، پس بدانند خودشان اولین کسانی هستند که باید ممنوع الفعالیت شوند چون خود مدیران و مشخصا مسئولان وزارت ارشاد و مدیران سینمایی قانون را رعایت نمی‌کنند.

نمونه مشخصی که بخواهم بگویم بر مبنای قانون آن‌ها باید ممنوع الفعالیت شوند ماده ۲ قانون بهبود محیط کسب و کار است. این ماده قانونی را مسئولان لطفا ببینید و بعد متوجه می شوند چه نکاتی را رعایت نکرده و نمی‌کنند، پس به گفته خودشان امروز باید ممنوع الفعالیت شوند».

بیانیه‌های صنفی در حمایت از نشر اکاذیب!

اما در شرایطی که روز گذشته دادستانی تهران به دلیل نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع در موضوع درگذشت «آرمیتا گراوند» دانش‌آموز نوجوان تهرانی علیه ۷ سلبریتی شامل ۶ بازیگر مطرح زن اعلام جرم کرد، عصر امروز کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما به عنوان دو صنف مهم خانه سینما در بیانیه‌ای تند سعی کردند تا با انکار دلیل اصلی احضار این افراد با دادسرا این موضوع را مرتبط با اتفاقات سال گذشته القا کنند.

در متن این بیانیه آمده است: هنوز در غم و اندوه فاجعه قتل داریوش مهرجوئی و وحیده محمدی فر هستیم که خبر ممنوع الکاری تعدادی از بازیگران زن سینما توسط وزارت ارشاد اعلام‌ می‌شود.

در حالیکه تعدادی از این بازیگران گرامی اعلام کردند مایل به ادامه فعالیت سینمایی نیستند، اعلام این خبر از جانب مسئولین وزارت ارشاد مصداق بارز بحران زائی در سینما و فراتر از آن، نقض استقلال قوا و خلاف قانون اساسی و قوانین پایین دستی آن از جمله ماده ۵۷۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) است که مقامات دولتی و غیرقضایی را، از هرگونه منع اشتغال افراد برحذر داشته و این امر را بعنوان عمل مجرمانه مستوجب کیفر حبس و انفصال دو تا پنج سال از خدمت میداند!.

ما ضمن حمایت کامل از سخنان آقای عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما، که لزوم ممنوع الفعالیت شدن مسئولان بحران زا بجای سینماگران را عادلانه‌تر می‌داند، اعلام می‌کنیم که کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای عالی تهیه کنندگان سینما، همچون گذشته، در کنار همه همکاران بازیگر زن سینمای ایران ایستاده و ضمن احترام به انتخاب آنها، حق پیگیری و تقاضای رسیدگی حقوقی و حق خواهی قانونی را به قانون شکنی مسئولان اجرایی، در هر رتبه و جایگاهی که باشند، برای خود محفوظ می‌دانند.

انکار اصل موضوع و اصرار به تقابل با وزارت ارشاد

در شرایطی که به نظر می‌رسد مسئولان خانه سینما خود را آماده یک رویارویی جدید با مسئولان وزارت ارشاد و مدیران سازمان سینمایی می‌کنند که رفتار آنها کاملا تشبیه به آدرس غلط دادن است. نکته جالب اینجاست که نه در صحبت‌های معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و نه شخص وزیر هیچگاه از بازیگران ممنوع‌الکار اسمی آورده نشده است و انتشار یک تصویر معنی دار در یکی از رسانه‌ها به آتش این اختلافات دامن زد.

ذکر نام بازیگرانی که مدت‌ها قبل خودخواسته از کشور مهاجرت و یا از دنیای بازیگر کناره‌گیری کردند در کنار بازیگران کشف حجاب کرده در حوادث سال گذشته باعث شده تا موضوعی که در ماه‌های اخیر در آرامش و با سعه صدر طرفین در حال پیگیری بود حالا با یک تعبیر غلط از خبری غیر مرتبط با موضوع کشف حجاب به دستاویزی جدید برای تائید بی‌قانونی و مقابله با نهادهای مجری قانون تبدیل شود.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.