دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴

رئیس فرهنگستان هنر:

سابقه دوستی دیرینه و مراودات فرهنگی و هنری میان دو تمدن باستانی «ایران» و «چین» از هزاران سال گذشته زبانزد تاریخ‌نگاران بوده است

مجید شاه‌حسینی؛ جاده ابریشم فرهنگی ایران و چین

سینماپرس: رویداد هنری ایران و چین با حضور مقامات دو کشور در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد. در این رویداد بر افزایش تعاملات فرهنگی و هنری میان دو کشور تاکید شد.

به گزارش سینماپرس، نشست «چین هزار جلوه جهانی در نینگ بو» معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر نینگ بو و نمایشگاه «ظروف چینی استان جه‌جیانگ؛ نسیمی دلنواز از جانب دریاها» روز دوشنبه- هشتم آبان- با حضور لو اینگ چوانگ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین، چن دینگ شیانگ معاون دبیرکل شهرداری نینگ بو، مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی، علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین، سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، مریم جلالی معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از مسئولان در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

آغاز دوران جدید از روابط فرهنگی چین و ایران

لو اینگ چوانگ معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین در این نشست ضمن ابراز خشنودی از برگزاری و افتتاح نمایشگاه سلادون جه‌جیانگ اظهارداشت: به نمایندگی از وزارت فرهنگ و گردشگری چین، برگزاری موفقیت‌آمیز این رویداد را تبریک می‌گویم و صمیمانه از سفارت چین و فرهنگستان هنر ایران برای حمایت قاطع از برگزاری این رویداد تشکر می‌کنم.

وی گفت: با نگاهی به تاریخ، می‌بینیم دو کشور چین و ایران، نه تنها از طریق جاده ابریشم باستانی یکدیگر را شناخته‌اند بلکه از هم آموختند، ترکیب ابریشم چین و هنر والای پارسی، ظرافت فرش ابریشم ایرانی را به وجود آورده و ترکیب لعاب کبالت ایران و هنر عالی چین، ظرافت ظروف آبی و سفید را حاصل شده است.

اینگ چوانگ افزود: سفالینه‌ها، کاغذ چاپ، باروت و سایر فناوری‌های چین از طریق ایران به غربی‌ترین نقاط آسیا و حتی دورترین نقاط اروپا گسترش یافته و محصولاتی همچون انار، انگور، زیتون، ظروف شیشه‌ای، طلا و نقره و... نیز از مسیر پارسیان و اروپا به چین وارد شده است.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین با اشاره به جاده ابریشم اظهارداشت: نمایشگاه سلادون امروز که با عنوان «نسیمی دلنواز از جانب دریاها» برگزار شده و میراث مشترک فرهنگی دو کشور را که از طریق جاده ابریشم انتشار یافته است به مردم ایران تقدیم می‌کند.

اینگ چوانگ گفت: اجرای سازهای سنتور، آرخو، پیپا و سایر آلات موسیقی نواخته شده در این آیین نیز تبادلات فرهنگی هنری و تاثیر متقابل آنها میان دو کشور را به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر تبادلات فرهنگی و همکاری‌های دو کشور شور و نشاطی مضاعف یافته است و دو طرف در زمینه‌های حفظ میراث فرهنگی، ترجمه آثار ادبی کلاسیک، مطبوعات و نشریات، فیلم و سینما تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده‌اند.

رییس فرهنگستان هنر چین بیان کرد: در فوریه امسال، رئیس جمهور شی جین‌پینگ در دیدار با آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران بیانیه‌های مشترکی را در جهت تبادلات و همکاری‌های آتی دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی صادر کردند.

اینگ چوانگ اظهارداشت: همچنین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس جانی دوباره به تبادلات فرهنگی میان دو کشور بخشیده، ایران در طول تاریخ، یک قطب مهم حمل و نقل تجاری در مسیر جاده ابریشم و کشوری مهم در امتداد «یک پهنه، یک راه» بوده است.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز سومین اجلاس بین‌المللی همکاری سران «پهنه و راه» در پکن گفت: در این اجلاس رئیس جمهور شی جین‌پینگ، هشت اقدام از سوی چین برای حمایت و توسعه طرح پهنه و راه را اعلام و طرحی جدید برای چین و سایر کشورها از جمله ایران، ترسیم کرد تا به توسعه و رونق هر چه بیشتر این طرح بیانجامد.

وی درباره گسترش مبادلات فرهنگی میان ایران و چین بیان کرد: در حال حاضر تعداد مبادلات فرهنگی میان دو کشور افزایش قابل توجهی داشته، پروژه‌های سابق بازیابی شده‌اند و تعداد گردشگران چینی که وارد ایران می‌شوند روز به روز رو به افزایش است.

اینگ چوانگ اظهارداشت: وزارت فرهنگ و گردشگری چین، طرحی تبلیغاتی را با عنوان «سلام چین» طراحی کرده‌ است و نهادهای ما با انتشار آن در خارج از مرزها، نه تنها مهمان‌نوازی گرم ما را به گردشگران خارجی ابلاغ می‌کنند بلکه این امر به تقویت مبادلات و همکاری‌های بین‌المللی و یادگیری متقابل تمدن‌های جهانی خواهد انجامید.

وی گفت: روز گذشته دومین نشست کمیته مشترک فرهنگی چین و ایران با موفقیت در تهران برگزار شد. دو طرف طرح تبادلات فرهنگی و آموزشی میان دولت جمهوری خلق چین و دولت جمهوری اسلامی ایران را از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ امضا کردند.

معاون وزیر فرهنگ و گردشگری چین بیان کرد: بر این باورم که روابط فرهنگی چین و ایران دوران جدیدی را آغاز خواهد کرد و نتایج جدیدی را به ارمغان می‌آورد.

چین و ایران در مسیر جاده باستانی ابریشم از یکدیگر آموختند

چن دینگ شیانگ معاون دبیر کل شهرداری نینگ بو نیز در این نشست ضمن قدردانی از فرهنگستان هنر و میهمانان حاضر در نشست اظهارداشت: ما امروز اینجا در ایران گرد هم آمده‌ایم تا در سایه طبیعت بکر و شعرگونه استان جه‌جیانگ با ظرافت‌ها و زیبایی هنری سلادون چین آشنا شویم و از دوستی عمیق میان دو ملت سخن بگوییم.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهر نینگ‌بو گفت: این شهر در تقاطع خط ساحلی سرزمین اصلی چین و سی درجه عرض شمالی واقع شده است، این منطقه هشت هزار سال تاریخ تمدن بشری و دو هزار و پانصد سال سابقه توسعه بندر دارد.

شیانگ افزود: نینگ‌بو، نه ‌تنها شهری تاریخی فرهنگی است بلکه به ‌عنوان بندری مهم در جنوب رودخانه یانگ تسه به شمار می‌آید. این شهر نه تنها یکی از نخستین بندرهای چین است که به روی جهان خارج باز شده بلکه نقطه آغازین جاده ابریشم دریایی باستانی نیز هست.

معاون دبیرکل شهرداری نینگ‌بو بیان کرد: رئیس جمهور شی جین پینگ از بنادر باستانی نینگ‌بو به عنوان فسیل‌های زنده‌ای یاد کرده است که تاریخ جاده ابریشم باستانی را ثبت می‌کنند.

وی اظهارداشت: هزاران سال است که چای چینی، ظروف سلادون و... از بندر نینگ‌بو خارج شده و از طریق جاده ابریشم دریایی به خلیج فارس آمده‌اند و با رونق جاده ابریشم دریایی موجبات ترویج تبادلات فرهنگی میان دو ملت و گسترش روابط انسانی را فراهم آورده‌اند.

شیانگ گفت: چین و ایران در مسیر جاده باستانی ابریشم با یکدیگر آشنا شدند و از یکدیگر آموختند و در این راه نینگ‌بو درگاه مهمی به شمار می‌آید.

معاون دبیرکل شهرداری نینگ‌بو با اشاره به طرح مشترک «یک پهنه، یک راه» افزود: روح باستانی و جدید جاده ابریشم از سویی به تاریخ و از سویی به آینده متصل شده است. امسال دهمین سالگرد پیشنهاد رئیس جمهور شی جینگ‌پینگ برای ایجاد طرح مشترک «یک پهنه، یک راه» است.

وی بیان کرد: حقیقت نشان داده است که ساخت مشترک «پهنه و راه» مطابق با آرزوها و انتظارات کشورهای در مسیر است و آینده‌ای روشن دارد، هر یک از شهرهای ما در چین ایران باید برای افزایش مبادلات میان دو تمدن باستانی جاده ابریشم تلاش کنند.

شیانگ اظهارداشت: برگزاری نشست معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی نینگ‌بو و افتتاح نمایشگاه ظروف سلادون جی‌جیانگ منابع گردشگری غنی استان جه‌جیانگ را با محوریت شهر نینگ‌بو، شهری با تاریخ عمیق انسانی و جذابیت‌های هنری شگفت‌انگیز به نمایش می‌گذارد.

معاون دبیرکل شهرداری نینگ‌بو گفت: امیدواریم از سلادون به‌ عنوان رسانه‌ای برای بازگشایی تصویری جدید از تبادلات فرهنگی و گردشگری میان دو کشور و به عنوان نت‌های جدید موسیقی بهره‌مند شویم تا سازی جدید برای دوستی مردم نینگ‌بو و شهرهای ایران بنوازیم.

ایران و چین با هنر انقلابی، مردم جهان را به ارزش‌های انسانی فرابخوانند

در ادامه این نشست که در راستای همکاری‌ها و تعاملات فرهنگی هنری ایران و چین، برگزار شد، مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد هنری اظهارداشت: این برنامه دومین نشست مشترک فرهنگی-هنری این فرهنگستان با وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین است.

وی درباره سابقه مراودات ایران و چین گفت: از چند هزار سال پیش تاکنون سابقه دوستی دیرینه و مراودات فرهنگی و هنری، میان این دو تمدن باستانی زبانزد تاریخ‌نگاران بوده است.

شاه‌حسینی افزود: امروز که برخی از رژیم‌های نوپدید و نامشروع در منطقه با عمری به کوتاهی ۷۵ سال، به حمایت حامیان غربی فاقد تمدن، منطقه غرب آسیا را در لهیب آپارتاید به آتش و خون کشیده‌اند، زمان آن فرارسیده تا این دو تمدن باستانی از طریق دیپلماسی فرهنگی و به زبان شیوای هنر انقلابی یک بار دیگر مردم آزاده جهان را به ارزش‌های انسانی و اخلاقی و پیروی از آیین فتوت و جوانمردی رایج در این دو سرزمین کهن فراخوانند.

رئیس فرهنگستان هنر بیان کرد: این نهاد با تاکید آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی موظف است تا از طریق دیپلماسی فرهنگی باب جدیدی را به سوی جهان شرق و هنرمندان چیره‌دست آن بگشاید و از این رو مقدم میهمانان را که طلایه‌دار هنرمندان سرزمین پهناور چین هستند، به کهن‌دیار هنرپرور ایران پاس می‌داریم.

وی اظهارداشت: امیدواریم که این رویداد مشترک هنری نقطه آغاز جدیدی بر روابط فرهنگی هنری جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین باشد.

شاه‌حسینی با یادآوری تعاملات ایران و چین از دوران کهن گفت: داستان دوستی این دو تمدن کهن آسیایی از دیرباز به زبان هنرمندان ایرانی و چینی روایت شده است که بخشی از آن را در اشعار شاعران شیرین‌سخن ایران ‌زمین می‌توان یافت.

رئیس فرهنگستان هنر افزود: حکیم ناصر خسرو قبادیانی درباره چین می‌گوید؛ «طلب علمت فرمود رسول حق/ گر سفر باید کردن به مثل تا چین»، این دو بیت از حکیم ابوالقاسم فردوسی؛ «ز اسبان چینی و دیبای چین/ ز تخت و ز تاج و ز تیغ و نگین/ همی بینم این دشت آراسته/ چو بتخانه چین پر از خواسته» و این بیت نغز از سعدی شیرین سخن؛ «همه عالم صنم چین به حکایت گویند/ صنم ماست که درهرخم زلفش چینی است» همچنین حافظ، خواجوی کرمانی و دیگر شاعران نیز سروده‌هایی درباره چین داشتند.

شاه‌حسینی با اشاره به تعاملات هنری ایران و چین از جاده ابریشم اظهارداشت: همان‌گونه که می‌بینید، حکایت دوستی ایران و چین از هزاران سال پیش زبانزد هنرمندان و تاریخ‌نگاران بوده و علاوه بر دانشمندان این دو سرزمین کهن، نقاشان، معماران، بافندگان، نوازندگان، شاعران، سفالگران، نویسندگان و امروز سینماگران ایرانی و چینی، به سهم خود بخشی از این دوستی دیرینه را در مسیر جاده ابریشم فرهنگی به زبان شیوای هنر روایت کردند.

وی با اشاره فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» گفت: مفتخریم که در این رویداد فرهنگی، همزمان با برگزاری نمایشگاه آثار سفالگری سلادون هنرمندان چینی از ایالت جه جیانگ، یادی کنیم از اثر فاخر سینمای ایران «راه آبی ابریشم» که پانزده سال قبل به همت هنرمندان سینمای ایران پدید آمد و امروز این اثر سینمایی ارزشمند، سندی بر دوستی دیرینه ایران و چین است.

رئیس فرهنگستان هنر افزود: امیدواریم که به همت هنرمندان و سینماگران دو کشور فصل تازه‌ای در همکاری فرهنگی و هنری ایران و چین آغاز شود.

پخش نماهنگ‌های «راه آبی ابریشم»، «معرفی فرهنگ و گردشگری شهر نیگ‌بو- تمدن شرقی (راه ابریشم دریایی- فرهنگ انسانی چین، بستر تولید سفال)» و «معرفی فرهنگ و گردشگری شهر نیگ بود- خلاقیت انسانی (مهارت ساخت و ساز هنر) و اجرای موسیقی هنرمندان چینی «اوو» از دیگر بخش‌های این برنامه‌ بود.

در پایان این مراسم نمایشگاه سفال و سلادون چین در موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش یافت. علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار این نمایشگاه از نهم آبان به مدت یک ‌ماه به مؤسسه فرهنگی هنری صبا مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.