یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۵

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی:

تصوری اشتباه مبنی بر ضدانقلاب بودن ایرانیان خارج از کشور از سوی اقلیتی در قدرت وجود دارد/باید این عقاید و جبهه‌گیری‌ها را از میان برداریم!

سید عزت الله ضرغامی

سینماپرس: وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با اشاره به اینکه مشکل ایرانیان خارج از کشور تنها در دولت سیزدهم قابل حل است، گفت: تصور اشتباه ضدانقلاب بودن ایرانیان خارج از کشور را باید از میان برداریم.

به گزارش سینماپرس، نشست سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعضای کارگروه گردشگری شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور امروز- یکشنبه- هفتم آبان ماه برگزار شد.

ضرغامی با اشاره به اینکه مشکل ایرانیان خارج از کشور تنها در دولت سیزدهم قابل حل است، اظهارداشت: آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با تمام وجود در این راستا جلو آمده است که باید از این فرصت با توجه به موقعیت ایشان در نظام استفاده کرد.

وی بیان کرد: برای این کار باید زیر میز بزنیم و با تغییر رویکردهای قبلی کاری متفاوت انجام دهیم که به نتیجه برسد. با رفع موانع، ارائه پیشنهادهای نو و کنار گذاشتن رویه‌های پیشین باید با جسارت، تدبیر و برنامه‌ریزی و عمل کنیم.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با بیان اینکه زمینه بسیاری از فعالیت‌هایی که برای ایرانیان خارج از کشور متصور است در گردشگری تجلی دارد، افزود: من شخصا در این حوزه انگیزه دارم که با هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های مرتبط راه را برای حضور آنها باز کنیم.

براساس گزارش میراث آریا، ضرغامی بیان کرد: تصوری اشتباه مبنی بر ضدانقلاب بودن ایرانیان خارج از کشور از سوی اقلیتی در قدرت که صاحب رسانه هم هستند، وجود دارد. باید این عقاید و جبهه‌گیری‌ها را از میان برداریم.

وی بر ضرورت ایجاد اتصال و گفت‌وگو با ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد و افزود: باید به آنها اطمینان دهیم که با آمدن به ایران خطری تهدیدشان نمی‌کند و سود این مسئله بسیار زیاد است. من با تمام قوا برای حل این موضوع آمادگی دارم.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برگزاری این نشست را فرصتی برای ایجاد طوفان فکری و ارائه پیشنهادهای لازم در راستای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور دانست که باید از آن استفاده شود.

تشکیل شبکه «شگرف»

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری نیز در این نشست با خوشامد به اعضای شورای‌ عالی امور ایرانیان خارج از کشور به پیشنهاد وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای تشکیل این کارگروه اشاره و به تشریح چهار محور اصلی فعالیت‌های این کارگروه پرداخت.

وی به احصا و شناسایی ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور در حوزه گردشگری به‌ عنوان نخستین محور فعالیت‌های این کارگروه اشاره کرد و افزود: ۴۵۰ متخصص گردشگری شناسایی و با استفاده از ظرفیت‌های آنها شبکه‌ای با عنوان «شگرف» (شبکه متخصصین گردشگری فارسی زبان) تشکیل شده است که در حوزه گردشگری به کارگرفته خواهد شد.

معاون‌ گردشگری کشور به تولید محتوا برای ایرانیان خارج از کشور و استفاده از ظرفیت آنها برای انتشار جاذبه‌های ایران همچنین جذب سرمایه‌گذاران ایرانیان خارج از کشور به‌ عنوان دومین و سومین محور ماموریت‌های این کارگروه اشاره کرد و افزود: ۲۹۱ میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه گردشگری صورت گرفته که عمده این رقم توسط هفت ایرانی خارج از کشور بوده است.

شالبافیان با اشاره به همکاری با وزارت امور خارجه برای تهیه و تدوین ۲۱۰ بسته‌ سرمایه‌گذاری اظهارداشت: از یکهزار و ۵۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی شده در حوزه گردشگری، ۲۱۰ بسته احصا و تمامی مجوز و استعلامات لازم اخذ شده است.

سفر ایرانیان خارج از کشور به ایران و شناسایی استفاده‌ از ظرفیت‌هایشان به‌ عنوان آخرین محور فعالیت‌ها از سوی معاون گردشگری کشور مطرح شد.

تعیین بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه برای برگزاری نمایشگاه‌ و جشنواره، صدور مجوز از سوی دولت برای ایجاد دفاتر اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، استفاده از ظرفیت کنسولی سفارتخانه‌ها برای ارائه محتوا و معرفی جاذبه‌های ایران به‌عنوان سه مصوبه‌ قابل ارائه در آینده بود که از سوی شالبافیان بیان شد.

ضرورت حفظ پیوند عاطفی ایرانیان

مریم‌ جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نیز با اشاره به ضرورت حفظ پیوند عاطفی ایرانیان با ایران، اظهارداشت: صنایع‌دستی ظرفیت کاملی در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و صادرات محصول دارد.

عبدالله سهرابی دبیر کارگروه گردشگری شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای جذب ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و افزود: وزیر میراث فرهنگی با ارائه ۲۴ مورد پیشنهاد تشکیل این کارگروه را که ضرورت بود مطرح کردند.

سهرابی با اشاره به کارهای صورت گرفته در راستای استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برگزاری دومین نشست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور را با تمرکز روی توریسم و صنایع‌دستی مطرح کرد.

ایجاد ارتباط و تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور، تقویت قرابت‌های فرهنگی با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، شناسایی موانع ضدانگیزش، ارائه مشوق‌های مالی و گمرکی، رفع موانع صادرات ایرانی، استفاده از ظرفیت رایزن‌های فرهنگی و سفرا برای دعوت از ایرانیان خارج از کشور، استفاده از فرصت بررسی لایحه «حمایت از ایرانیان خارج از کشور» در مجلس شورای اسلامی، تدبیر برای ایرانیان دو تابعیتی، از جمله موارد مطرح شده از سوی اعضای کارگروه گردشگری شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.