سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما:

طی دو سال گذشته پرونده‌های مختلفی را باز کردیم/برای دنبال کردن هیچ سند بالادستی منعی نداریم

یاسر قدسی

سینماپرس: قدسی گفت: دستگاه‌های مختلف حاکمیتی روی آنتن صداوسیما اذعان کردند اگر نهاد خبری صداوسیما نبود، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکارها اجرا نمی‌شد.

به گزارش سینماپرس، هفتمین قسمت برنامه تلویزیونی «جام‌جم» شبکه یک سیما با موضوع رسانه ملی و مطالبه‌گری پای صحبت‌های یاسر قدسی، قائم مقام خبرگزاری صداوسیما نشست.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سوال که مبنای خبرگزاری برای تولید خبر چیست؟ گفت: ما برای دنبال کردن هیچ سند بالادستی منعی نداریم. خبرگزاری صداوسیما چند صد خبرنگار دارد. هر کدام از این خبرنگاران می‌توانند یک سند بالادستی را دنبال کنند. اما گاهی بمباران مطالبه‌گری‌ها یا بمباران مخاطب با تقاضاهای مختلفی که از حاکمیت دارد، نتیجه‌بخش نیست.

قدسی ادامه داد: اگر ما ۳۰ مسئله را تا رسیدن به نتیجه دنبال کنیم، بهتر از این است که ۳۰۰ مسئله را روی میز بگذاریم و هیچ کدام از آن‌ها به نتیجه نرسد. ما در طی دو سال گذشته پرونده‌های مختلفی را باز کردیم، پیگیری و به نتیجه رساندیم؛ بعضی از آن‌ها به نتیجه رسیده و تمام شده است. به عنوان مثال، موضوع ساحل‌خواری جزو اولین کارهای ما بود. در طول دهه‌ها ساحل‌های رودخانه‌ها و دریاها تصرف شده بود؛ هم دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی هم مردم و بخش خصوصی در تصرف سواحل دخیل بودند.

به گفته وی، این درحالی است که طبق قانون حریم ۶۰ متری سواحل باید آزاد شود. اما خلاف جمعی اتفاق افتاده بود، که همین خلاف جمعی منجر شده بود هیچ‌وقت به سمت اجرای قانون برنگردیم! چون همه آلوده بی‌قانونی شده بودند. در اولین قدم با هماهنگی آقای جبلی صداوسیما از ساحل زیباکنار عقب‌نشینی و حریم سواحل آزاد شد و بعد از بقیه دستگاه‌ها مطالبه‌گری را شروع کرد. ظرف چند روز، آزادسازی سواحل به گفتمان رایج مسئولین تبدیل شد.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سوال که ساحل‌خواری اولویت چندم زندگی ماست؟ گفت: البته ساحل‌خواری تنها پیگیری ما نبود. ولی این موضوع مسئله مردم است. مردم می‌توانستند تصور کنند دستگاهی که بالا دست تمام دستگاه‌هاست و حکمش حاکم بر دستگاه‌های دیگر است، ویلای خودش را تخریب و عقب‌نشینی کند؟ اصلاً کسی نمی‌توانست این فضا را ببیند. ظرف چند روز که ساحل‌خواری را در رسانه راه‌انداختیم، رئیس قوه قضائیه دستور داد که ما هم ویلای خودمان را تخریب می‌کنیم، بقیه هم باید تخریب کنند، که این اتفاق افتاد.

قدسی افزود: مگر مردم از جمهوری اسلامی و حاکمیت چه می‌خواهند؟ مگر بخش مهم خواسته مردم این نیست که ببینند هیچ کس مصون از اجرای قانون نیست؟ آیا این امیدوارکننده نیست که جمهوری اسلامی خودش را اصلاح کند؟

وی با بیان اینکه در طول سال‌ها صدها هزار نفر می‌خواستند کسب‌وکار راه بیندازند، ولی موفق نمی‌شدند، تصریح کرد: فرض کنید فردی در رباط کریم می‌خواسته مغازه فست‌فودی بزند و مدت‌ها برای گرفتن مجوز مغازه درگیر بوده است. فردی بوده که خواهان راه‌اندازی شهرک صنعتی یا کارخانه بوده، ولی در انتظار دریافت مجوز از دنیا رفته است! ۱۰ سال ۱۵ سال ۲۰ سال منتظر دریافت مجوز بوده و موفق نشده است.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما تصریح کرد: چون هزاران نفر در این کشور بودند، که هر کدام صاحب امضای طلایی بودند. مثلاً از فلان بخش شهرستان نهبندان در خراسان جنوبی گرفته تا یک مقام عالی رتبه در وزارتخانه این امضای طلایی را داشته است. چقدر آدم بودند که می‌خواستند کسب‌وکار راه بیندازند؟ حالا یک قانون مترقی در مجلس تصویب شده و این قانون می‌گوید در موارد بسیاری برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز به دریافت مجوز نیست. فقط شغلت را ثبت کن، تا در زمان بازدید ناظر مشکلی پیش نیاید.

قدسی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف حاکمیتی روی آنتن صداوسیما اذعان کردند اگر نهاد خبری صداوسیما نبود، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکارها اجرا نمی‌شد، تصریح کرد: چون ما با صاحبان امضاهای طلایی مواجه بودیم و همه آن‌ها جلوی اجرا قانون ایستاده بودند. در پاسخ به این پرسش که قصه مجوزدهی کسب‌وکارها از کجا شروع شد؟ دولت از ما خواست به کمکش برویم؛ چراکه این مسئله جزو موضوعاتی بود که زور دولت به تنهایی نمی‌رسید. تا الان بیش از ۸۰۰ هزار نفر از این طریق مجوز گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.