جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

اساتید نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» مشخص شدند؛

جای خالی «فیلمسازان محور مقاومت»/«مهرداد اسکویی» پای ثابت «نشست‌های فیلم کوتاه تهران» می‌ماند!

اندر احوال سیزدهمین دوره از جشنواره سینماحقیقت (۳)-مهرداد اسکویی

سینماپرس: تعدادی از چهره‌های بین‌المللی که به‌عنوان مهمان در چهلمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران حضور دارند، در قالب نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» از موضوعات روز سینما می‌گویند.

به گزارش سینماپرس، نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» در این دوره از جشنواره با ساختاری متفاوت میزبان علاقه‌مندان خواهند بود.

در پنج نوبت از این نشست‌ها که با محوریت پرداختن به مسائل روز سینما، ‌ متخصصان داخلی و خارجی به گفتگو با علاقه‌مندان خواهند پرداخت.

جای خالی «فیلمسازان محور مقاومت»/ «مهرداد اسکویی» پای ثابت «نشست‌های فیلم کوتاه تهران» می‌ماند!

روز اول؛ سینما و هوش مصنوعی

در روز پنجشنبه ۲۷ مهر در اولین نوبت از این نشست‌ها، از ساعت ۱۹ تا ۲۱ علیرضا ربیع‌مقدم به موضوع «فیلم‌سازی با هوش مصنوعی» می‌پردازد و کنان سوباشی از «فیلم‌سازی واقعیت مجازی تعاملی» صحبت می‌کند.

علیرضا ربیع‌مقدم فیلم‌ساز، تدوینگر و طراح پوستر است که تا کنون ۴ فیلم کوتاه داستانی، دو مستند و دو موزیک ویدئو ساخته است. او در سال ۱۳۹۸ موفق به ساخت اولین برنامه واقعیت مجازی(VR) ایران با نام «آستیگمات» در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد. همچنین اولین فیلم کوتاه هوش مصنوعی (AI) ایران با نام «رؤیای هفت اقلیم» را در فروردین ۱۴۰۲ کارگردانی کرده است.

کنان سوباشی هم استاد دانشگاه استانبول، پژوهشگر، طراح، تهیه‌کننده و کارگردان پروژه‌های سینمایی و رسانه‌ای است که در زمینه سینمای دیجیتال و واقعیت مجازی، فن‌آوری‌های نوین سینمایی و رسانه‌ای، انیمیشن و مدل‌سازی سه‌بعدی، جلوه‌های ویژه، گرافیک متحرک و فیلم ۳۶۰ درجه مطالعات و فعالیت‌هایی داشته است.

روز دوم؛ سینمای کوتاه و تلاقی‌هایش

در دومین روز جشنواره، جمعه ۲۸ مهرماه، از ساعت ۱۹ تا ۲۱، ابتدا مارینا میگونوا از «فیلمسازی کوتاه به بلند» می‌گوید و پس از آن یورگوس زوئیس درباره «تلاقی مستند با داستانی» ‌ به طرح نکاتی خواهد پرداخت.

مارینا میگونوا نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده روس است که ۱۷ پروژه سینمایی، سریال، مستند و فیلم‌کوتاه را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. او فارغ‌التحصیل فیلم‌سازی از «گراسیموف» به عنوان باقدمت‌ترین دانشگاه و مدرسه سینمایی جهان است و جوایز متعددی را از جشنواره‌های سینمایی جهان کسب کرده است.

یورگوس زوئیس هم نویسنده و کارگردان یونانی است که سابقه حضور در بیش از یکصد جشنواره معتبر بین‌المللی و کسب جوایز متعدد جهانی و داوری جشنواره فیلم ونیز را در کارنامه خود دارد. او در مقام دستیار کارگردان سابقه همکاری با تئودور آنجلوپلوس را داشته است.

روز سوم؛ آشنایی با رویدادهای مورد تأیید اسکار

سومین نوبت از نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» در جشنواره چهلم با موضوع مسائل روز سینما، به برگزاری نشستی برای گفتگو با روسای جشنواره‌های موردتأیید آکادمی اسکار اختصاص پیدا کرده است. در روز شنبه ۲۹ مهرماه ساعت ۱۹ تا ۲۱، مانوئل آوالانس، رئیس بنیاد و جشنواره بین‌المللی فیلم «هوئسکا» از اسپانیا، میمی برادی رئیس پروگرمرهای مؤسسه فیلم آمریکا (بخش مستند) و مسئول انتخاب فیلم و داور جشنواره‌های بین‌المللی همچون پالم اسپرینگز، ترایبکا، سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس با همراهی یورگوس زوئیس دبیر بین‌الملل جشنواره «دراما» آتن، در قالب یک پنل گفتگو و پرسش و پاسخ، به سوالات علاقه‌مندان درباره رویدادهای بین‌المللی پاسخ خواهند داد.

روز چهارم؛ مستندسازی از راه دور

در چهارمین روز این نشست‌های تخصصی در روز یکشنبه ۳۰ مهر و از ساعت ۱۹ تا ۲۱، مهرداد اسکویی چهره بین‌المللی سینمای ایران در حوزه مستندسازی، در موضوع «مستندسازی از راه دور» نکاتی را مطرح خواهد کرد.

اسکویی تهیه‌کننده، فیلم‌ساز مستند مستقل، مدرس فیلم‌سازی، عکاس و پژوهشگر تاریخ عکاسی و فارغ‌التحصیل رشته‌ کارگردانی سینما است. حضور فیلم‌های او در بیش از ۵۵۰ جشنواره‌ معتبر ملی و جهانی و دریافت بیش از ۱۵۰ جایزه باعث شده که او را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مستندسازان جریان جدید سینمای ایران بشناسند.

روز پنجم؛ مسترکلاس برای «حقیقت‌جویان»

روز دوشنبه اول آبان ماه و در آخرین نوبت از نشست‌های تخصصی «۴۰-۲۰» از ساعت ۱۹ تا ۲۱ مسترکلاسی با عنوان «سینمای حقیقت‌جویان» به همراه جلسه پرسش و پاسخ، در قالب ارتباط تصویری با نیکیتا میخالکوف برگزار می‌شود.

میخالکوف، از اساتید بزرگ سینمای روسیه و جهان است که خلق بیش از ۱۰۰ فیلم‌کوتاه و بلند و ۶۴ سال سابقه فیلم‌سازی در مقام نویسنده، کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده را در کارنامه خود دارد. او نشان‌ها و جوایز متعدد بین‌المللی را از رویدادهایی همچون اسکار، کن و ونیز و نشان درجه یک شایستگی برای میهن و بالاترین نشان افتخار کشورهای فرانسه و ایتالیا را دریافت کرده است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.