یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

«بهروز افخمی» در گفتگوی با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینما» در ایران و دنیا عقبگرد جدی کرده /سالن‌های سینما باید «کاراکتر» پیدا کنند

بهروز افخمی در سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: بهروز افخمی کارگردان سینما گفت: از این به بعد هر فیلمی بسازم حتماً به زبان انگلیسی خواهد بود تا در خارج از کشور قابل فروش باشد! در واقع تلاشم بر این امر استوار است که در ایران تهیه کنندگی کنم و در خارج از کشور کار فیلمسازی را انجام دهم.

کارگردان فیلم های سینمایی «گاوخونی» و «روز فرشته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در خصوص تولید فیلم سینمایی «صبح اعدام» در حالی که پیش از این عنوان کرده بود دیگر مبادرت به ساخت فیلم نمی کند اظهار داشت: داستان «صبح اعدام» را از حدود بیست سال قبل در ذهنم داشتم. در آن زمان بنده گزارشی خوانده بودم و فکر کردم باید یک روز این فیلم را بسازم تا اینکه استخاره کردم و چون استخاره ام خوب آمد شروع به تولید این اثر کردم.

وی ادامه داد: بی تردید اگر موقعیتی مهیا شود از قصه هایی که در ذهنم دارم استفاده می کنم تا اثری شایسته خلق کنم. بنده پیش از این هم گفته بودم بنایم بر این است که تهیه کنندگی در ایران و ساختن فیلم در خارج از کشور را دنبال کنم. مثل فیلم «استاد» ساخته عماد حسینی که تهیه کنندگی اش را بر عهده داشتم و برای سال آینده هم می خواهم حتماً تهیه کننده یکی دو فیلم باشم.

افخمی تاکید کرد: تا مجبور نشوم در ایران فیلم نمی سازم؛ مجبور بودن جایی است که که سوژه ای مهم باشد و هیچ فیلمساز دیگری سراغ آن سوژه نرود آن وقت شاید من آن اثر را تولید کنم.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که شرایط شما برای تهیه کنندگی فیلم ها چیست و آیا از همه جوانان که فیلمنامه به شما ارائه کنند حمایت می کنید اظهار داشت: اولاً که عماد حسینی جوان نیست فکر می کنم ۴۰ سال را هم رد کرده باشد و خودش استاد دانشگاه است اما اگر یک جوان ۱۸-۱۹ ساله هم باشد به شرط آنکه داستان و فیلمنامه خوبی داشته باشد با کمال میل با او کار می کنم.

وی خاطرنشان کرد: بنده بارها گفته ام اگر فیلمنامه ای در ۵ صفحه نخستش نظرم را جلب کند تهیه کنندگی آن را انجام می دهم؛ اگر ۵ صفحه از فیلمنامه ای را بخوانم و آن فیلمنامه مرا بگیرد تهیه کنندگی اش را انجام می دهم؛ البته اگر فیلمنامه قبلا به صورت کتاب چاپ شده باشد بیشتر برایش ارزش قائل می شوم!

کارگردان فیلم های سینمایی «فرزند صبح» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» متذکر شد: بنده معتقدم فیلمنامه باید اول به صورت داستان مکتوب چاپ شده باشد. حداقل ۵۰۰ نسخه از آن چاپ شده باشد چرا که وقتی این کار دو مرحله ای باشد حرفه ای تر خواهد شد. ما داستان را می نویسیم و چاپ می کنیم و مردم آن را می خرند و می خوانند و درباره اش نظر می دهند و همین باعث می شود نگارش فیلمنامه با دقت بیشتر صورت بگیرد.

افخمی افزود: اگر کسی فیلمنامه ای داشته باشد که کتابش منتشر شده باشد و از روی‌ کتاب خودش فیلمنامه را اقتباس کرده باشد قول می دهم حداقل ۲۰-۳۰ صفحه آن را بخوانم و سپس در رابطه با تولیدش تصمیم گیری کنم.

این کارگردان در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که ارزیابی کلی شما از وضعیت امروز سینمای کشور چیست گفت: سینما در ایران و دنیا عقبگرد جدی کرده و کرونا این عقبگرد را بدل به سقوط آزاد کرد! سینما به معنای فیلم های غیرکمدی تقریباً تعطیل شده اما من معتقدم این تعطیلی زیاد طول نمی کشد و به زودی راه تولید و شیوه های پخش نوین باعث می شود تا فیلم های بیشتری تولید شوند.

افخمی افزود: من معتقدم سالن های سینما باید کاراکتر پیدا کنند؛ یعنی هر سینمایی مخصوص یک نوع فیلم باشد و بی تردید این اتفاق می تواند اتفاق نیکی‌ را برای سینمای کشور رقم بزند.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: گسترش اینترنت و کاربران بیش از ۲ میلیارد نفر آن راه را برای گسترش و عرضه بازار فیلم های مستقل و متفاوت را باز کرده است. هنوز کسی در این راه پول کافی نمی بیند و حوصله زحمت کشیدن برای پخش را ندارند اما بی شک به زودی کسانی پیدا می شوند که بتوانند اقتصاد این بخش را شکوفا کرده و تولیدات انبوهی برای پخش از این بستر داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.