دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد:

بحث «شفافیت» در حال تبدیل شدن به یک بازی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی است!

علیرضا معاف

سینماپرس: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی و عملیات رسانه‌ای در حوزه وقف عقب افتاده است. در بحث گفتمان‌سازی سال‌هاست بر روی تلقی‌هایی که از وقف و واقف وجود دارد، بحث می‌کنیم اما هنوز برطرف نشده است.

به گزارش سینماپرس، علیرضا معاف در نشست بررسی نحوه مشارکت و هم‌افزایی دستگاه‌ها در اجرایی‌سازی سند توسعه وقف قرآنی با بیان راهکارهایی برای توسعه وقف قرآنی گفت: اگر به این باور برسیم که راه برون‌رفت از همه آسیب‌ها انس با قرآن است، توجه بیشتری نسبت به قرآن معطوف خواهیم داشت.

معاف با اشاره به ۶ ضلع ضروری برای توسعه وقف قرآنی گفت: نخستین ضلع تجمیع عناوین نیات است. اگر در اوقاف بخواهیم در حوزه وقف کار کنیم بهتر این است نیاتی که عنوان شد را در چند عنوان تجمیع کنیم تا بتوانیم خدمات بیشتری به جامعه قرآنی ارائه دهیم. این تعدد نیات باعث می‌شود یک نیت در سال‌های بعد کارکرد خود را نداشته باشد.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم دومین ضلع در وقف قرآنی را مردم معرفی کرد و افزود: ما در مسئله وقف تا به این ضلع به صورت جدی نگاه نکنیم، بسیاری از مسائل حل نمی‌شود. در طول تاریخ اتفاق بزرگ بعثت را داریم که در کنار آن یک ساختار به نام مسجد و کتابی به نام قرآن شکل می‌گیرد. در ادامه یک اتفاق بزرگ به نام عاشورا به وجود می‌آید که یک ساختار به نام هیئت در کنار آن است، در ادامه انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد یک ساختار مردمی به نام بسیج دارد و پس از آن گام دوم انقلاب است که گروه‌های مردمی را دسته‌بندی می‌کند.

وی افزود: ما به صورت ناقص با موضوعات مواجه می‌شویم و در موضوعات مختلف هر کسی یک طرف کار را می‌گیرد و می‌کشد. ما در سال ۸۹ زمان تأسیس خاتم الاوصیا این بحث را داشتیم و این اشکال رخ داد. وقتی گفته می‌شود مردم، یعنی کارهای فرهنگی با مدل‌های سازمانی و دولتی راه نمی‌افتد. این تلقی‌ها باید درست شود که چرا یک فرد مسجد، مدرسه و بیمارستان می‌سازد اما در حوزه قرآن هزینه نمی‌کند؟ وقف مشارکتی می‌تواند به این گفتمان‌سازی کمک کند. دانش‌آموزان، اولیا و دانشجویان می‌توانند ماهانه هزار تومان برای وقف مشارکتی پرداخت کنند.

معاف سومین ضلع توسعه فرهنگ قرآنی را گفتمان‌سازی معرفی کرد و با طرح این سؤال که تلقی ما از واقف چیست، از ضرورت فرهنگ سازی و عملیات رسانه ای در حوزه وقف سخن گفت و افزود: تلقی از واقف عمدتاً یک مرد پیرمرد پولدار با یک سری ویژگی‌های ظاهری است و مردم نمی‌دانند هر کسی می‌تواند واقف باشد. تلقی‌های مردم بسیار مهم است. تلقی از صدقه، یک امر خُرد است که هر کسی پیش خود می‌گوید من می‌توانم همه جا و هر زمانی انجام دهم اما تلقی از وقف یک امر کلان است که برای افراد خاص و طبقه خاصی است. لذا وقف هنوز یک مفهوم طبقاتی در کشور دارد و همیشه در همه جا نیست و همه این موارد در بحث گفتمان‌سازی می‌گنجد.

وی افزود: زمانی گفته می‌شد مبالغی که مردم در دهه اول محرم، یا در دوم ماه محرم و صفر و یا در اربعین هزینه می‌کنند از گردش مالی کل دستگاه‌های فرهنگی کشور بیشتر است. سؤال محوری ما در سند توسعه وقف این است که چطور پول با برکت و حلال مردم را از معبر وقف به کار قرآنی بیاوریم. اینجا وقتی می‌گوییم پول حلال و با برکت مردم پای کار بیاید، یک بحث دو طرفه شکل می‌گیرد، مانند همین کارهای جهادی که حضرت آقا می‌فرماید. در اینجا نیز همین رابطه برقرار است و دو طرف منفعت می‌برند؛ یعنی هم امور قرآنی توسعه پیدا می‌کند و هم مردمی که در خدمت قرآن پول هزینه‌ کرده‌اند بهره می‌برند.

عملیات‌های خائنانه رسانه‌ای که گاهی علیه وقف در دو سه دهه اخیر انجام شده و در یک سال اخیر هم یک بار شاهد بوده‌ایم، هدفشان این است که اعتماد مردم و سرمایه‌ اجتماعی حوزه وقف را از بین ببرندمعاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمین ضلع وقف قرآنی را کلام الهی دانست و گفت: تلقی مردم از قرآن را به راحتی در فهرست موقوفات مردم می‌توان دید. تلقی مردم از قرآن تلقی امام و انقلاب نیست بلکه تلقی سال ۴۷ است. تلقی از قرآن یک تلقی سکولار است و تلقی روایت امامین انقلاب نیست؛ فرد برای وقف قرآنی در حوزه پژوهش و دانشگاه فکر نمی‌کند و تنها به فکر وقف برای جلسه آموزش خانگی قرآن است که البته این هم واجب است. شما اگر به یک نفر بگویید برای نرم‌افزار قرآنی وقف انجام دهد، قبول نمی‌کند. لذا تلقی از قرآن هم بحث مفصلی دارد.

وی افزود: ضلع بعد نظام اقتصادی و مباحث حوزه اقتصاد است. در این زمینه لازم است به بحث شفافیت و مولدسازی اشاره کنم. عملیات‌های خائنانه رسانه‌ای که گاهی علیه وقف در دو سه دهه اخیر انجام شده و در یک سال اخیر هم یک بار شاهد بوده‌ایم، هدفشان این است که اعتماد مردم و سرمایه‌ اجتماعی حوزه وقف را از بین ببرند. بحث شفافیت به معنای درست، نه به معنای فانتزی در حال تبدیل شدن به یک بازی رسانه‌ای در جمهوری اسلامی است.

معاف افزود: در ضلع اقتصاد باید به بحث مولدسازی هم اشاره کرد. صندوق اعتباری هنر که اخیراً فعالان قرآنی هم به عضویت آن آمده‌اند، قرار شده است مولدسازی کند. اینگونه نیست که صرفاً کارهای حمایتی انجام دهد، باید بتواند سرمایه‌ها را تبدیل به سرمایه‌های مولد کند. به نظر می‌رسد ایجاد یک صندوق سرمایه‌ای در ضلع مباحث اقتصادی بگنجد.

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم ضلع ششم در بحث وقف را ساختارها، ساخت‌ها و بافتارها برشمرد و گفت: این موضوع در بند اول سند توسعه وقف دیده شده است. مباحث دانش‌بنیان‌ها و شتاب‌دهنده‌ها هم در اینجا می‌گنجد. ورود مباحث دانش بنیان به بحث وقف با ضلع اقتصادی هم نسبت دارد. این شش ضلعی قابل بحث و توسعه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.