یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

نگاهی کلی به «سی و پنجمین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان»؛

از فروکاست شان یک رویداد «بین المللی» تا افشای دست خالی «سینمای کودک»!

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: آشفتگی در برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان و کیفیت پایین تولیدات سینمایی عرضه شده در بخش ملی و بین الملل این رویداد به حدی زیاد بود که این دوره از جشنواره را بدل به یکی از بدترین ادوار برگزاری این رویداد سینمایی کرد.

به گزارش سینماپرس، مهمترین معضل جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان پیشوند «بین المللی» بودن آن است! بی تردید نیاز است مدیران بنیاد سینمایی فارابی پاسخ دهند که آیا از نظر آن ها صرف حضور چند مهمان خارجی که اصلا مشخص نیست بر اساس چه پارامترهایی برگزیده شده و با هزینه گزاف به اصفهان دعوت شده اند این رویداد را بین المللی می کند؟ بدیهی است که زمانی یک جشنواره می تواند عنوان بین المللی داشته باشد که آثار درجه یک خارجی، داوران سرشناس جهانی و… را به سمت خود جذب کند! بی شک با شوآف و ترجمه چند اسم و عنوان به زبان های عربی، انگلیسی و… نمی توان به یک رویداد سینمایی عنوان بین المللی داد!

نیم نگاهی به جشنواره های معتبر سینمای کودک در سراسر جهان از زلین چک و جیفونی ایتالیا گرفته تا سینه کید آمستردام و ICFF هند ثابت می کند که جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان تنها یک شبح از جشنواره های بین المللی است و احتمالا تنها برای پرطمطراق کردن جشنواره و استفاده مدیران سینمایی برای ارائه بیلان به بالادستی های شان این عنوان به جشنواره اطلاق شده است!

پیش از این مرسوم بود فیلم های خارجی به صورت دوبله همزمان در جشنواره اکران می شدند اما مسئولان این دوره جشنواره تصمیم گرفتند فیلم ها را با زیرنویس پخش کنند که باعث شد تا دنبال کردن موضوع داستان فیلم ها برای مخاطبان سخت شود و دوبله همزمان که یکی از جذابیت های همیشگی جشنواره بود از دست برود!

اما فاجعه بارتر از هر اتفاق آنکه بر اساس برخی شنیده ها مهمترین اتفاق اولین روزهای برگزاری جشنواره فیلم کوک سالن های خالی از مخاطب بود. بنا به آمار ارائه شده در سایت «آی تیکت» که متصدی اصلی فروش بلیت فیلم های این دوره از جشنواره است مخاطبان کمترین رغبتی برای حضور در این رویداد نشان ندادند و اکثر صندلی ها خالی مانده بود! این اتفاق در حالی است که میلیاردها تومان از بودجه بیت المال به برگزاری این جشنواره بی رمق و خنثی اختصاص پیدا کرده و بسیاری از کارمندان بنیاد سینمایی فارابی در ایام برگزاری جشنواره در اصفهان مستقر شده اند و تنها کارشان ارائه برخی اخبار مثبت از این رویداد سینمایی بود!

حتی در افتتاحیه این رویداد سینمایی جای فیلمسازان مطرح حوزه کودک و نوجوان به شدت خالی بود؛ هیچ یک از فیلمسازان مطرح و معروف سینمای کودک و نوجوان از سیدجواد هاشمی و ناصر رفایی و غلامرضا آزادی و رحیم بهبودی فر و بیژن بیرنگ و محمدرضا حاجی غلامی گرفته تا نادره ترکمانی و فریال بهزاد و رهبر قنبری و حسین قناعت و... در این مراسم حضور نداشتند. حتی بازیگران کودک و نوجوان فیلم های حاضر در جشنواره هم به این رویداد دعوت نشده بودند!

علی قوی تن کارگردان فیلم سینمایی «یه تکه ابر» که فیلمش در این دوره جشنواره حضور دارد جمعه شب و پس از برگزاری افتتاحیه جشنواره در گفتگو با برنامه «سینماگرام» رادیو نمایش با انتقاد شدید از دست اندرکاران این رویداد سینمایی نقل به مضمون گفت: «بازیگران و سایر عوامل فیلم من به اصفهان دعوت نشدند و بنده تنها فردی هستم که به نمایندگی از این فیلم به اصفهان آمده ام! البته می خواستم قهر کنم و نیایم اما به احترام این جشنواره آمدم!»

بر اساس برخی شنیده ها فیلم «یه تکه ابر» ساخته این فیلمساز که در روز نخست جشنواره به نمایش درآمد توسط داوران کودک «هو» شد و فیلم های دیگر این رویداد نیز به مذاق کودکان خوش نیامد؛ «ملکه آلیشون» فیلمی بود که بسیاری از کودکان را ترساند و «قهرمان من» با سوژه و داستان متأثرکننده اش کام کودکان را تلخ کرد! این فیلم که در بهترین حالت یک تله فیلم زیر متوسط محسوب می شود که هیچ یک از مولفه های سینمای کودک را در اختیار نداشت و با توجه به نقش پررنگ سالمندان در این فیلم می توانست در جشنواره فیلم سالمند نمایش داده شود! بازی های زیر متوسط و داستان سطحی فیلم بسیار آزار دهنده بود اما عجیب آنکه جوایز بسیاری را از آن خود کرد!

از سوی دیگر برخی فیلمسازان که فیلم های شان با بودجه بنیاد سینمایی فارابی تولید شده و در بخش اصلی این رویداد سینمایی گنجانده شده بود نیز در روزهای ابتدایی برگزاری جشنواره عطای حضور در این جشنواره ضعیف را به لقایش بخشیدند و ترجیح دادند در این رویداد حضور نداشته باشند. حسین ریگی کارگردان فیلم «هوک» و «محمد حمزه زاده» کارگردان فیلم «کاپیتان» دو فیلمسازی بودند که در روزهای ابتدایی جشنواره حضور پیدا نکردند و جلسات نقد و بررسی فیلم های شان بدون حضور هیچ یک از عوامل فیلم توسط برخی چهره های رسانه ای منتخب روابط عمومی این جشنواره سینمایی برگزار شد.

همچنین اطلاعات جسته و گریخته حاکی از آن است که دست اندرکاران این رویداد سینمایی با خست هرچه تمام تر با خبرنگاران و رسانه ها برخورد کردند و با دو پاره کردن حضور آن ها در اصفهان تلاش داشتند اخبار فاجعه بار جشنواره به درستی در رسانه ها منعکس نشود. البته برخی رسانه های نزدیک به مسئولان جشنواره توانسته بودند جواز حضور از قبل از افتتاحیه تا بعد از اختتامیه را دریافت کرده و در اصفهان حضور داشته باشند که این تبعیض آشکار از چشم سایر خبرنگارانی که با آن ها رفتار تبعیض آمیز صورت گرفته بود دور نماند!

علاوه بر این، کیفیت پایین صدا و تصویر سالن های سینما، فقدان برنامه ریزی برای زمان های خالی مهمانان، آشفتگی و بی نظمی در مراسم اختتامیه و… از جمله معضلات این دوره جشنواره فیلم کودک بود!

حال پرسش اینجا است با این همه آشفتگی، تشتت، بی نظمی و بی برنامگی چه اصراری به صرف بودجه هنگفت بیت المال برای برگزاری این رویداد بوده و چرا مسئولان رده بالای سینمایی اجازه داده اند در این اوضاع بحرانی و آشفته معیشتی سینماگران چنین رویداد بی خاصیتی برگزار شود و این چنین بودجه بیت المال تلف شده و هیچ عایدی برای سینمای کودک در پس آن وجود نداشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.