جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری:

رونق «سینمای دفاع مقدس» به این است که مضمون و جهت آن مستقل از «ژانر دفاع مقدس» باشد

امیررضا مافی و حمیدرضا جعفریان در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری معتقد است که قهرمان‌محوری در ساخت آثار سینمایی پرتره دفاع مقدس بویژه در تولیدات اخیر فراموش شده است و آن را نه به عنوان نقص که کاستی می‌توان در این حوزه دید.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا جعفریان در گفت وگو با ایرنا درباره میزان موفقیت فیلمسازان در ساخت آثار سینمایی دفاع مقدس پرتره فرماندهان شهید و نقاط ضعف و قوت این‌گونه آثار سینمایی اظهار داشت: نمی‌شود این‌ها را نقاط ضعف بلکه کاستی در سینمای دفاع مقدس بویژه در آثار اخیر دید. شاید خیلی از آثار پیشین دفاع مقدسی این ویژگی را دارند. اما قهرمان محوری در این حوزه فراموش شده که تلاش می‌کنیم در آثار خود داشته باشیم.

وی افزود: نقیصه دیگر این است که پرداخت سوژه‌های آثار دفاع مقدس خیلی ناظر به مخاطب یا بر اساس نیازها و بازخوانی‌های روز انجام نمی‌شود. اگر بتوانیم مقداری در فضای دفاع مقدس چه در انتخاب سوژه‌ها و چه پرداخت آن تمرکز کنیم که قهرمان‌محوری، کنش قهرمانی، شکل‌گیری درست درام و قصه و جذابیت لحاظ شود، مخاطب تمایل خواهد داشت که فیلم را ببیند.

نقیصه دیگر این است که پرداخت سوژه‌ها خیلی ناظر به مخاطب یا بر اساس نیازها و بازخوانی‌های روز انجام نمی‌شود

جعفریان همچنین در خصوص ضرورت پرداخت به خرده داستان‌ها در آثار سینمایی دفاع مقدس گفت: تا حدودی در آثار کوتاه و همچنین در سریال‌ها پیگیری می‌کنیم تا تمرکزی در خرده قصه‌ها و خرده روایت‌ها وجود داشته باشد اما آنچه در فیلم‌های سینمایی کمک می‌کند این است که اثر در خدمت سیر کلی درام باشد و اگر در مسیر خلق شخصیت و اتفاقات دراماتیک فیلم باشد حتما کمک کننده است و می‌توان آنها را پیگیری کرد.

رئیس سازمان سینمایی سوره در عین حال درباره همکاری سازمان سینمایی سوره با کارگردان‌های کار اولی و فیلمسازهایی که آثار آنها در جشنواره فجر پارسال حضور داشت اظهار داشت: با لیلی عاج مشخصا وارد کار سریال می‌شویم. اما چون در مرحله شکل‌گیری است، هنوز به قطعیت نرسیده است.

وی تاکید کرد: در رویکرد و پرداخت ما نسبت به آثار دفاع مقدس و انقلابی، مضمون‌محوری موضوعیت دارد و ممکن است در ژانرهای اجتماعی، فانتزی و کودک و نوجوان و همچنین در کارهایی که جنس آن روی سبک زندگی است، مضمون انقلابی را دنبال کنیم. اما حتما سینمای دفاع مقدس جایگاه خود را دارد و در این زمینه هم، مضمون، مهم است.

جعفریان گفت: ممکن است فیلمی هم درباره شهدا ساخته شود که نمونه هایی را نیز در گذشته و حال داشته و داریم و اتفاقات داستان در حوزه دفاع مقدس است اما مضمون خاصی در آن وجود ندارد، خط خاصی دنبال نمی‌شود و آنچه مخاطب دریافت می‌کند، ساده و کم مایه است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل، رونق سینمای دفاع مقدس به این است که مضمون و جهت آن مستقل از ژانر دفاع مقدس باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.