سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

کارگردان «هولیا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

هدف ما رقابت با «فسیل» نبوده و نیست/آقای «اسماعیلی» ریسک کرد و پای فیلم برای پخش ایستاد!

فیلم سینمایی «هولیا»

سینماپرس: مرتضی آتش زمزم کارگردان فیلم سینمایی «هولیا» همزمان با آغاز اکران این فیلم گفت: سازمان سینمایی دوران قبل فقط جلوی راهمان سنگ اندازی کرد و برای همین اکران این فیلم مرتب به تعویق افتاد!

کارگردان فیلم های سینمایی «مالیخولیا» و «مرگ سپید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فضا و ژانر من هرگز تولید این گونه فیلم ها نبود اما درست در روزهای اوج کرونا که وحشت دنیا را فرا گرفته بود و ترس و ناامیدی و مرگ و میر فراوان بود با برخی دوستان به این نتیجه رسیدیم که مردم را شاد کنیم و به آن ها یک فیلم مفرح هدیه دهیم.

وی ادامه داد: برای من دو معیار شاد بودن و بدون بی ادبی بودن ملاک بود و خدا را شاکرم که با همراهی دوستان به ویژه زنده یاد علی انصاریان توانستیم این هدف مشترک را به سرانجام برسانیم.

آتش زمزم سپس با بیان اینکه من پیش از این فقط فیلم های جدی و فلسفی می ساختم یادآور شد: این اولین باری بود که من یک اثر کمدی فانتزی را تولید کردم که در آن موزیک فراوان و بازیگران کمدی حضور داشتند و امروز از نتیجه کار اضی ام و امیدوارم فیلم مورد توجه مردم نیز قرار بگیرد.

این فیلمساز در پاسخ به این پرسش که با توجه به ادامه اکران رقیب بزرگی مانند «فسیل» پیش بینی شما از وضعیت استقبال مخاطبان چگونه است اظهار داشت: «هولیا» کمدی ساده، سالم و فرهنگی است و هدف ما رقابت با «فسیل» نبوده و نیست! ما اصلاً قابل قیاس با «فسیل» نیستیم. آن ها هزینه هنگفت برای تولید و تبلیغات بسیار و... داشتند از این رو ما با آن ها رقابت نداریم و نمی خواهیم هم رقابت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: من همین اکران را هم بعد از بارها وقفه گرفتم یعنی می خواهم بگویم شرایط برای ما اصلا مهیا نبوده است. همه ما سینمای مستقل را با فیلم های فرهنگی و هنری می شناسیم اما در عین حال فیلمی که عوام شاید آن را خالتور بدانند من به تجارت فکر نمی کردم به فرهنگی بودن اثرم فکر می کردم. هدفم این بود که مردم لبخند بزنند و اندکی شاد شوند و استرس شان کم شود.

آتش زمرم تأکید کرد: اگر پول تولید این فیلم را که ۴ سال است پشت در اکران مانده را نخود و لوبیا خریده بودم الآن ۳۰ برابر شده بود! این نکته را گفتم که مردم بدانند ما دنبال تجارت نبودیم و نیستیم. ما فیلمی ساختیم برای مردم؛ در روزهای این کار را تولید کردیم که همه از هم دور بودند. ما در روزهای سخن کرونایی در ترکیه بودیم و بازیگر خارجی آوردیم و کار سختی را حدود یک ماه ۴۰ روز انجام دادیم که به مردم برسانیم اما متأسفانه آن زمان در سازمان سینمایی دولت‌قبلی گفتند فیلمتان خیلی شاد است و به این بهانه نگذاشتند فیلم اکران شود.

این کارگردان سینما تصریح کرد: من به آن افراد گفتم شما یک بی ادبی در این فیلم پیدا کنید آن وقت به شما حق می دهم که با پخش آن مشکل داشته باشید؛ گویا از نظر آن ها فیلمی که موسیقی دارد سرشار از ایراد است اما در همان دوران می دیدیم برخی فیلم های کمدی با بی ادبی اکران می شد! مسئولان سازمان سینمایی باید از ما تقدیر می کردند که در زمان کرونا جان خود و خانواده های مان را به خطر انداختیم و این فیلم را ساختیم.

وی سپس با اشاره به برخی نگاه ها به فیلم های کمدی اظهار داشت: جامعه روشنفکری پر مدعا نگاه بد به فضای این فیلم ها دارند و فضای مدیا هم تحت تأثیر این نگاه است. البته قطعا این نگاه نیازمند اصلاح جدی است!

آتش زمزم در پایان این گفتگو افزود: خوشبختانه آقای اسماعیلی ریسک کرد و پای فیلم برای پخش ایستاد. ما دو بار ثبت قرارداد شدیم اما به خاطر محرم و صفر فیلم را نگه داشتند. من این روزها حسم خوب است چون فیلم مفرح است و بی ادبی ندارد به اندازه خودش مشتری دارد و امیدواریم هزینه ها را برگرداند و بتوانیم راه خودمان را برویم. من روابط و... بلد نیستم و وارد این ماجراها هم نمی‌شوم چون اذیتم می کند. در ابتدا فکر می کردم ساخت فیلم کندی ساده تر از کار فرهنگی است اما بعد از تولید این فیلم دیدم سخت است و دشواری های خاصی به ویژه بعد از تولید دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.