یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰

گفتگوی سینماپرس با کارگردان «ستاره بازی»؛

علیمردانی: به تمام کسانی که قصد مهاجرت دارند توصیه می کنم این فیلم را ببینند!

فیلم سینمایی ستاره بازی

سینماپرس: هاتف علیمردانی گفت: در «ستاره بازی» از زاویه ای نزدیک و از دید کسانی که مهاجرت کردند سعی کردم واقعیت ها را به تصویر بکشم.

هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «ستاره بازی» همزمان با اکران این اثر سینمایی گفت: در «ستاره بازی» از زاویه ای نزدیک و از دید کسانی که مهاجرت کردند سعی کردم واقعیت ها را به تصویر بکشم؛ من این واقعیت ها را از نزدیک لمس کرده و دیده ام و تنها گوشه ای از آنچه برای مهاجرین اتفاق می افتد را در این فیلم برای مخاطبان به تصویر کشیده ام.

کارگردان فیلم های سینمایی «مردن به وقت شهریور» و «به خاطر پونه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فیلمسازی که در حوزه اجتماعی کار می کند درگیر اتفاقاتی است که برای خودش یا برای اطرافیان و جامعه اش رخ می دهد. در واقع فیلمساز اجتماعی تحت تأثیر این موقعیت ها است که مبادرت به تولید اثر می کند.

وی ادامه داد: من در برهه ای از زمان که مقوله مهاجرت یکی از دغدغه های اصلی جامعه بود مبادرت به تولید «ستاره بازی» کردم. خوشبختانه تمام تلاشم را به کار بردم تا با دیدگاه نقادانه به این مقوله نگاه نکنم و تنها از زوایه ای بسیار نزدیک آنچه ممکن است بر سر مهاجرین بیاید را به تصویر بکشم. من در «ستاره بازی» هرگز در دام پشتیبانی یا نقد کردن مقوله مهاجرت نبودم و این به دیدگاه مخاطب فیلم باز می گردد که چه برداشتی از این اثر داشته باشد.

این سینماگر در این خصوص خاطرنشان کرد: وقتی فیلمسازی در فضای ناتورالیستی کار می کند باید به صورت کاملاً بی طرفانه نسبت به کانسپت فیلمنامه کار خود را پیش ببرد. در مورد «ستاره بازی» باید بگویم جدا از اینکه بخواهیم در مورد کیفیت فیلم صحبت کنیم این اثر سعی کرده بخشی از واقعیت های زندگی مهاجران در خارج از کشور را به تصویر بکشد.

علیمردانی سپس با اشاره به اینکه «ستاره بازی» برداشتی از قصه ای واقعی است اظهار داشت: من به عنوان یک فیلمساز موظف بودم به اصل قصه وفادار باشم. «ستاره بازی» بخشی از زندگی خانواده ای است که با معضلات پیاپی روبرو شدند به علاوه آنکه خود من در خارج از کشور از نزدیک برخی مسائل و موضوعات در زندگی مهاجرین را لمس کرده و دیده ام و با حوادث و مشکلات زندگی آن ها آشنا هستم و سعی کردم این نکات را با یکدیگر تلفیق کرده و در «ستاره بازی» به مخاطب نشان دهم.

کارگردان فیلم های سینمایی «کوچه بی نام» و «آباجان» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه به تمام کسانی که قصد مهاجرت دارند توصیه می کنم این فیلم را ببینند متذکر شد: تماشای این فیلم می تواند برای تمامی کسانی که قصد مهاجرت دارند یا افرادی که برخی از دوستان، اقوام و یا عزیزان شان می خواهند در آینده مهاجرت کنند مفید باشد.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما آیا تماشای این فیلم می تواند باعث شود که تصمیم افرادی که قصد مهاجرت کرده اند عوض شود تصریح کرد: طبیعتاً یک فیلم نمی تواند که تصمیم افراد را عوض کند اما شاید دغدغه ها و مشکلاتی که آن افراد هرگز به آن فکر نکردند را برطرف کند.

علیمردانی تأکید کرد: من در ساخت «ستاره بازی» به دام اغراق نیفتادم و سعی کردم نقاط مثبت و منفی را در کنار هم به تصویر بکشم. البته طبیعی است که در هر فیلم سینمایی نگاه فیلمساز وجود داشته باشد و در این فیلم هم چنین اتفاقی رخ داده است.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا برای ساخت فیلم «ستاره بازی» به عنوان یک فیلم اجتماعی و تا حدی روانشناسانه از نظر متخصصان حوزه مسائل روانشناختی نیز بهره برده یا خیر گفت: بله من سعی کردم در زمان نگارش فیلمنامه از نظر چند روانکاو استفاده کنم. اصولاً فیلمنامه «ستاره بازی» از روی وویس هایی که برای یک روانکاو ارسال شده بود برداشت شد.

وی در این راستا ادامه داد: ما با صداهایی مواجه بودیم که از مصائبی حرف می زد و من بر اساس بازخوردی که از آن صداها داشتم فیلمنامه «ستاره بازی» را نوشتم. بی تردید قصه فیلم با داستان واقعی زندگی شخصی که بر اساس مسائل و مصائب او این فیلمنامه نوشته شد صد در صد متفاوت است چرا که من دسترسی به زندگی نامه آن شخص نداشتم و تنها به یک دوره تراپی او و صداهایی که برای روانکاوش ارسال کرده بود دسترسی پیدا کردم و این جرقه ای شد برای اینکه این فیلم را بسازم.

علیمردانی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص اهمیت سینمای اجتماعی و لزوم توجه مخاطبان به این نوع سینما اظهار داشت: بنده معتقدم مردم به دلیل کیفیت پایین بسیاری از فیلم هایی که طی این سال ها دیده اند میلی به سینمای اجتماعی ندارند و به سینما نمی روند. در واقع آنقدر آثار بد تولید شده و مردم با آن مواجه شده اند که ریسک حضور در سالن سینما و خرج کردن برای تماشای فیلم های اجتماعی را به جان نمی خرند.

وی متذکر شد: وقتی ما شاهد هستیم فیلم های کمدی خوب می فروشد اما بقیه فیلم ها فروش چندانی ندارند این فرضیه که مردم به دلیل قیمت بالای بلیت سینما حاضر به حضور در سالن ها نیستند را رد می کند چرا که اگر گرانی بلیت باعث عدم حضور مردم در سالن های سینما می شد فیلم های کمدی هم نباید فروش چمشگیری داشتند.

کارگردان فیلم های سینمایی «راز دشت تاران» و «هفت ماهگی» در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: من می دانم و اطمینان دارم که نسل جدید فیلمسازان اجتماعی که به زودی وارد می شوند نفس درستی به سینمای اجتماعی خواهند داد و امیدوارم با ساماندهی و سازماندهی این افراد جوان سینمای قوی و با هیبتی داشته باشیم که مردم هم مشتاق به حضور و تماشای فیلم های آن باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.