سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵

نشست خبری دومین جشن مهر سینمای ایران برگزار شد؛

آشنا: «مهر سینمای ایران» از ابتکارات آقای اسماعیلی «وزیر ارشاد» بود/در نظر داریم جشن «مهر سینمای ایران» را برجسته کنیم

قادر آشنا در نشست خبری دومین جشن مهر سینمای ایران

سینماپرس: دبیر دومین جشن مهر سینمای ایران گفت: در این رویداد از پرفروش ترین فیلم در سال ۱۴۰۱ و پرکارترین تهیه کننده و کارگردان و بازیگر تقدیر می کنیم!

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری دومین جشن مهر سینمای ایران صبح امروز سه شنبه بیست و یکم شهریور ماه همزمان با روز ملی سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور تعدادی از اهالی رسانه برگزار شد؛ نکته قابل تأمل در این نشست خبری توجه مسئولان این رویداد به آمار فروش، بیلان و... بود! مسأله ای که سال ها است با انتقاد جدی از سوی برخی اهالی سینما و کارشناسان رسانه و روبرو شده و منتقدان این اتفاق همواره عنوان می کنند که توجه به «ترین» ها قاعدتاً نقشی در پیشبرد اهداف سینما نداشته و نخواهد داشت. اینکه عنوان می شود در این جشن از پرکارترین بازیگر، پرکارترین فیلمساز و یا پرفروش ترین فیلم تقدیر می شود چیزی جز توجه به بیلان و آمار و به نوعی شوآف نیست! مهمتر از همه آنکه چه بسا این پرکارترین ها با رانت و زدوبندهای پشت پرده توانسته باشند بیشتر در سینما جلوه گری کنند! آیا با این کار اجحاف مضاعف در حق افراد خانه نشین و بیکار سینما نیست؟

قادر آشنا دبیر این رویداد در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: از ۲۶ شهریورماه تا ۱۳ مهرماه دومین جشن مهر سینمای ایران در سراسر کشور برگزار خواهد شد؛ از سال گذشته تصمیم گرفتیم جشن ملی سینمای را در سراسر ایران عمومیت بخشیم.

وی ادامه داد: سال گذشته این جشن را در ۲۲ استان راه اندازی و از ۳۵۰ هنرمند تجلیل کردیم. مراسم نهایی این جشن ۱۳ مهر در تالار ایوان شمس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان سه وزارتخانه دیگر و سینماگران برگزار می‌شود.

دبیر این رویداد خاطرنشان کرد: امسال از اردیبهشت ماه برای ادارات کل استان‌ها نامه فرستادیم که هر ۳۲ استان اعلام آمادگی کردند. در جشن مهر سینمای ایران به عرصه های کمتر دیده شده توجه می‌کنیم. در مراسم نهایی هر استان یک نفر برگزیده را معرفی می کند. همچنین از سه فیلمساز مستند، پویانمایی، داستانی، پرکارترین تهیه کننده و کارگردان سال ۱۴۰۱، سه نویسنده برتر، پژوهشگر برتر کشور و پرکارترین بازیگر تجلیل خواهیم کرد. همچنین از سه استانداری که در حوزه زیرساختی به سینم کمک و وزرایی که در جشنواره‌ها و رویدادها همکاری کردند تجلیل می کنیم.

آشنا تأکید کرد: تقدیر از پرفروشترین فیلم سال ۱۴۰۱و پرکارترین کارگردان سینما و تهیه‌کننده و پژوهشگر برتر سینمای کشور در این سال هم از دیگر برنامه‌های دومین جشن مهر سینمای ایران است، در مجموع هدف ما این است که روز ملی سینما را برجسته کنیم.

محمدرضا سوقندی مدیرکل امور استان های سازمان سینمایی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: در دولت سیزدهم رویکرد جدی و جامعی نسبت به اوضاع استان‌ ها و شهرستان‌ها رقم خورده است. نکته ملموس این ماجرا نیز سفرهای منظم آقای خزاعی به استان‌های مختلف کشور و دیدار چهره به چهره با فعالان سینمایی عرصه‌های مختلف و مدیران فرهنگی در این استان‌ها است. نتیجه این سفرها ۱۶۸مصوبه سازمان سینمایی در حوزه امور استان‌ ها است.

وی متذکر شد: قبلاً فقط سینمای جوانان در استان‌ها دفتر داشت اما امروز بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش و موسسه سینما شهر هم در مراکز استان‌ها فعالیت دارند. اگر قرار است تحولی در سینما صورت بگیرد از شهرستان‌ها آغاز می‌شود و مهر سینمای ایران هم در این زنجیره تعریف می‌شود. مهر سینمای ایران فرصتی برای دیدن خود سینما است.

سوقندی در پایان این نشست خبری تأکید کرد: محرک های جامعه در حوزه سینما فعال نیست؛ مهر سینما ضمن اینکه در آن تجلیل هست عمومی سازی فرهنگ سینمایی در کشور را مورد توجه قرار داده است. باید در سال های آتی از فعالان حوزه رسانه هم تقدیر کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.