دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲

محسن محسنی‌نسب:

«سازمان سینمایی» باید اشتباه بزرگ «سیف‌الله داد» را اصلاح کند و اکران فیلم‌ها را از سینماداران بگیرد و خودش برنامه اکران ارائه کند

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی‌نسب کارگردان سینما و تلویزیون درباره منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد و فرهنگ اظهار داشت: اساسا فرهنگ و اقتصاد را نمی‌شود از هم جدا کرد، باید آثاری در دایره فهم فرهنگ ایرانی و اسلامی تولید کرد که هم مورد توجه مردم باشد و هم به اقتصاد سینما کمک کند تا سرمایه در گردش باشد و شاهد بازخورد مثبت فرهنگی در جامعه باشیم.

به گزارش سینماپرس، محسن محسنی‌نسب کارگردان آثاری چون شاخ کرگدن، شیرهای جوان و یاس‌های وحشی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: مقام معظم رهبری در تمام بیانات خود در بخش فرهنگی نظرشان بر این است که آثار ما آثار ایرانی باشد که با اسلام عجین است. این موضوع بسیار مهمی است که متولیان فرهنگی باید آن را انجام دهند و برای آن هم متخصصان درجه یک در حوزه فیلمسازی تربیت شده اند.

وی با اشاره به برخی گونه‌های سینمایی که مهجور مانده‌اند، افزود: حتما تولید فیلم کمدی خوب است چرا که علاوه بر ایجاد نشاط به گیشه سینما نیز کمک کند اما نباید از ژانرهای دیگر غافل شویم. خود من از جمله فیلمسازانی هستم که عموما در گونه‌هایی فیلم ساخته‌ام که الان خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

محسنی‌نسب تاکید کرد: متولیان امر به دستور رهبری که فرمودند محصولات ایرانی شوند و رشد یابند، بیشتر توجه کنند.

اقتصاد و فرهنگ از هم جدایی‌ناپذیرند

این کارگردان سینما و تلویزیون همچنین درباره منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد و فرهنگ اظهار داشت: اساسا فرهنگ و اقتصاد را نمی‌شود از هم جدا کرد، اولین بحث در حوزه فرهنگی تولید آثاری است که مورد توجه مردم است و به رشد سینما کمک می‌کند. اگر فیلمی بسازیم که مردم ببینند، بلیت می‌خرند و این باعث می‌شود که سرمایه کسی که در سینما سرمایه‌گذاری کرده در گردش باشد و به سود برسد و بتواند آثار بهتری تولید کند و بعد ذائقه مخاطب را هم شناخته و آن کار را انجام می‌دهد.

برای سینمایی مترقی بسیار خوشبینم

محسنی‌نسب درباره این بخش از منویات رهبر معظم انقلاب با اشاره به ضرورت افزایش کمّی و کیفی کارهای خوب دولت در بخش فرهنگی که فرمودند «فاصله بین واقعیت‌های کشور و عملکرد دولت و تلقّی مردم از واقعیت‌ها، خیلی زیاد است که باید با استفاده از کارشناسان خبره، این فاصله را کم کنید»، اظهار داشت: پس از انتصاب محمد خزاعی به ریاست سازمان سینمایی که سالهاست او را می‌شناسم و از فیلمسازهای ارزشمند است مطمئن بودم که به خاطر آرمانش وارد این مسئولیت شده است و به شکل‌گیری سینمایی با ارتقای سطح کیفی، بسیار خوشبینم.

وی با اشاره به اینکه محمد خزاعی برنامه‌های خیلی خوبی دارد و امیدوارم ارکان دیگر کشور کمک کنند تا بتواند به نتیجه برسد، تاکید کرد: در زمینه فرهنگی هرچقدر کار کنیم کافی نیست. خیلی نیاز داریم کسانی مانند خزاعی در دیگر سطوح متولی کارهای فرهنگی شوند و به جای رییس، مسئول باشند.

محسنی‌نسب گفت: درست است که خزاعی رئیس سازمان سینمایی است اما به همین میزان هم مسوول است. توقع داریم دیگران هم مانند آقای خزاعی احساس مسوولیت کنند. مخصوصا در بنیاد سینمایی فارابی چشم امید زیادی به آقای زین‌العابدین داریم که کمک کند بتوانیم روی ژانرهایی که مهجور ماندند کار کنیم.

سوق دادن تولیدات سینمایی به بخش خصوصی اشتباه بود

کارگردان شاخ کرگدن درباره هم‌نشینی فعالان عرصه اقتصاد با فرهنگ و هنر برای کیفی سازی تولیدات فرهنگی و سینمایی نیز خاطرنشان کرد: این خیلی موضوع ریشه‌ای و مهمی است. زمانی که سیف‌الله داد تصمیم گرفت سینما را از بخش دولتی به بخش خصوصی سوق دهد این کار بسیار اشتباه بود. به جای این که متولیان فرهنگی در مورد کیفیت آثار اکران شده در سینما تصمیم بگیرند تصمیم‌گیری را به خود سینماداران منتقل کرد و این طبیعی است که این‌ها متولی فرهنگی نیستند و به سیاست کلان فرهنگی کشور و این که چه فیلم‌هایی و چگونه نمایش داده شود آشنا نیستند. فقط می‌خواهند که فیلم‌هایشان در سینمای خودشان نمایش داده شود و میزان فروششان بالا برود.

نمایی از فیلم سینمایی شاخ کرگدن

سازمان سینمایی اشتباه سیف‌الله داد را اصلاح کند

وی تاکید کرد: اولین کار مهمی که سازمان سینمایی باید انجام دهد این است که اشتباه بزرگ سیف‌الله داد را اصلاح کند و اکران فیلم‌ها را از سینماداران بگیرد و خودش برنامه اکران ارائه کند. در چنین شرایطی است که آثار مهجور نمایش داده می‌شوند و با این کار، فیلمسازان هم شجاعت پیدا و روی دیگر ژانرها کار می‌کنند.


فیلم‌هایی که در زمینه فرهنگی ساخته می‌شود سرمایه‌گذار پیدا نمی‌کند چون تقریبا مطمئن است که فیلم اکران نمی‌شود و مشکل بزرگ این استمحسنی‌نسب گفت: فیلم‌هایی که در زمینه فرهنگی ساخته می‌شود سرمایه‌گذار پیدا نمی‌کند چون تقریبا مطمئن است که فیلم اکران نمی‌شود و مشکل بزرگ این است. ظاهرا خیلی ساده حل می‌شود اگر آیین‌نامه اشتباهی که معاون وزیر آن دوره داده است درست شود، با اصلاح این اشتباه تمام مشکلات برطرف می‌شود.

وی در عین حال درباره نقاط قوت و ضعف تولید در عرصه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: آثار خوبی در جهت ارتقای فرهنگی ساخته می‌شود اما نقطه ضعف این است که به تمام ژانرها پرداخته نمی‌شود و ۹۰ درصد فروش فیلم منحصر به سه، چهار فیلم کمدی است و مابقی سینمای ایران ۱۰ درصد فروش را دارند که خیلی ناچیز است. فیلم‌های بسیار فرهیخته و گرانقدری توسط فیلمسازان ساخته شده که از نظر فرهنگی و محتوایی ارزشمند هستند اما امکان اکران ندارند.

محسنی‌نسب درباره خلاءهای قانونی در عرصه فرهنگ و هنر نیز گفت: با واگذاری کار به بخش خصوصی، دولت و متولیان فرهنگی که باید برای فرهنگ کشور تصمیم بگیرند مهجور مانده‌اند. قدرت آقای خزاعی به عنوان رییس سازمان سینمایی محدود است و باید آیین نامه اصلاح شود و با قدرت تمام بتواند مجموعه زیر نظر خود را مدیریت و فیلم‌ها را اکران کند.

سازمان سینمایی ژانرهای پلیسی و رزمی را احیا کند

این کارگردان سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: من تنها کارگردان سینمای رزمی کشور هستم و خیلی تلاش دارم که آن را احیا کنم. چون اساسا چنین سینمایی در کشور نداریم. سینمای اکشن تقریبا فراموش شده است. بعد از جمشید هاشم‌پور دیگر بازیگر اکشن نداریم. قاعدتا نیاز داریم این ژانر احیا شود و بنیاد سینمایی فارابی در این زمینه خیلی می‌تواند نقش مثبت داشته باشد. توصیه می‌کنم بنیاد فارابی در کنار پرداختن به آثار سینمای دفاع مقدس در زمینه سینمای اجتماعی و ژانرهای محجور تلاش کند. سینمای دفاع مقدس خیلی اهمیت دارد قاعدتا اولویتم هم این است اما از آنجایی که سینمای دفاع مقدس متولیان دیگری چون اوج دارد فارابی انرژی خود را بیشتر روی اکشن، ورزشی و رزمی بگذارد که بتوانیم کار کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی یاس‌های وحشی افزود: آماده‌ام اگر بنیاد سینمایی فارابی پیشنهادی داشته باشد با تمام وجودم این کار را انجام دهم و سینمای رزمی ورزشی و اکشن احیا شود.

محسنی‌نسب با اشاره به نقش اساسی رسانه‌ها بویژه خبرگزاری‌ها در انعکاس واقعیت‌ها و انتقال خواسته سینماگران نسبت به مسئولان و تبیین اقدام‌های مسئولان به ما گفت: در قرن حاضر، مهمترین و اولین عنصر رشد و پیشرفت همین رسانه‌ها هستند و خوشبختانه خیلی این را مثبت دیدم که هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی نسبت به آن توجه ویژه‌ای دارند و امیدوارم این توجه بیشتر شود.

نمایی از فیلم سینمایی یاس‌های وحشی

وی افزود: بیشترین چیزی که سازمان سینمایی ضرورت دارد انجام دهد احیای ژانرهای مهجور مخصوصا پلیسی و ورزشی رزمی است. جامعه جوان ما نیاز به سینمای ورزشی دارد. مگر می‌شود ورزش را تبیین کرد اما در بخش فرهنگی آن هیچ کاری نکنیم؟ این قابل قبول نیست. سازمان سینمایی وظیفه دارد برای ترویج ورزش که بهترین عنصر برای اوقات فراغت و رشد جامعه است قدم بردارد.

این کارگردان سینما گفت: متاسفانه فقط سینمای کمدی مورد توجه قرار گرفته چون همه اقشار از کودک، نوجوان، پیر و جوان را دربرمی‌گیرد و سرمایه‌گذاری در زمینه کمدی بی‌خطر است. کمدی تنها ژانری است که کار می‌شود و آمار فروش صرفا در خصوص این فیلم‌هاست. فیلم‌های اجتماعی خوب مهجور شده‌اند و برخی ژانرها که دیگر اصلا کار نمی‌شود.

وی یادآوری کرد: قبل از این اتفاق، تمام ژانرها در سینمای ایران کار می‌شد. تا نیمه نخست دهه ۷۰ اوج شکوفایی سینمای اکشن، ورزشی، رزمی، خانوادگی و اجتماعی بود و اتفاق ژانر کمدی بسیار مهجور و محدود بود. آیین‌نامه سیف‌الله داد باعث این اتفاق شد و برای اصلاح آن باید یک قدم به عقب برگردیم و آیین‌نامه غلط را کنار گذاشته و با آیین نامه جدید نمایش فیلم را به دست خود متولیان فرهنگی و وزارت ارشاد بدهیم.

این کارگردان سینما و تلویزیون تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی خیلی خطرناک است. در ژانر کمدی در بدترین شرایط گاهی اوقات فیلم‌های لوده بسیار مبتذل ساخته می‌شود و تاثیر فرهنگی غلطی را در جامعه می‌گذارد و اینها مخاطب دارد. نباید فریب ارقام فروش این فیلم‌ها را خورد. مخاطبان آنها محدود است. فیلم‌های لوده و مبتذل هستند و توسط تمام اقشار مخاطبان دیده نمی‌شود.

آثار بسیار قابل قبول و مورد توجهی در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است

محسنی‌نسب با بیان اینکه محوریت تولید این گونه آثار به بخش‌هایی داده شود که متولی سینمای دفاع مقدس هستند و گفت: فارابی تلاش کند با هدایت و سرپرستی آقای خزاعی روی ژانرهای مهجور کار شود که بالتبع با این کار چرخه اقتصادی سینما هم خیلی محکمتر می‌چرخد و کسانی که به دلیل نبودن این فیلم‌ها به سینما نمی‌روند، مجدد به سینما برگردند.

افراد روشنفکر امکان ندارد فیلم‌های لوده کمدی را ببینند

محسنی‌نسب افزود: اگر یک میلیون نفر فیلمی را ببینند فروش بالایی را در برمی گیرد. وقتی یک فیلم موفق است که قاطبه اقشار مختلف جامعه آن را ببینند. افراد روشنفکر که می‌خواهند راجع به هنر صحبت کنند امکان ندارد این فیلم‌ها را ببینند.

وی گفت: کسی سوال می‌کند که سیروس الوند الان کجاست و چند سال است فیلم نمی‌سازد؟ سینمای امثال او دیگر جایی ندارد. چه کاری باید بکند؟ امثال سیروس الوند با این همه تجربه و آثار ارزشمندی مانند یک بار برای همیشه نباید فیلم بسازند؟ فیلمسازان ارزشمند دیروز ما کجا هستند؟ حسن کاربخش کجاست؟ آیا چون فیلمسازان جدید جوانی که توانستند راهش را پیدا کنند آمدند و چون فیلم‌ اولی هستند و ارزان‌تر می‌سازند در عرصه‌ حضور دارند؟

سینمای امروز هیچ ارتباطی به بدنه درخت تناور سینمای ما ندارد

کارگردان سینما و تلویزیون همچنین تصریح کرد: سینمای امروز هیچ ارتباطی به بدنه درخت تناور سینمای ما ندارد. در همین فیلم‌های کمدی که همراه با لودگی ساخته می‌شود سابقه طولانی در سینما ندارند.

وی افزود: خواهش ما از متولیان سینما و مسئولان این است که به ژانرهای ارزشمند و فرهنگی سینما نگاه مسئولانه داشته باشند و آنها را رشد دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.