یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴

محمد حسین صفار هرندی:

اگر همین نوحه خوانی‌ها که تِم موسیقایی دارند وجود نداشت معلوم نبود آنچه که امروز با عنوان «عاشورا» با آن مواجه هستیم در همین ابعاد و اندازه‌ها بود یا خیر!

 دکتر محمدحسین صفارهرندی

سینماپرس: محمد حسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تماشای «سوگ شفق» برگزاری این نوع اجراها را، همنوایی اهالی موسیقی با کاراوان بزرگ عزای امام حسین(ع) دانست.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تماشای «سوگ شفق» درباره این اجرای موسیقی آیینی گفت: در گذشته هر گاه اجراهای مشابهی در همین قالب موسیقایی از عزیزان هنرمند می‌شنیدم و می‌دیدم، تاکید صحبت‌هایم براین موضوع بود، هنری که از قدمت و سابقه‌ای دیرینه برخوردار باشد و ریشه در فرهنگ قدیمی این سرزمین داشته باشد، این هنر، مانایی بیشتری دارد و اثر گذاری آن افزون‌تر خواهد بود. به ویژه آنکه در مناسبت‌های سوگواری چون ایام محرم و صفر که فصل هنری این نوع کارها است به اجرا درآید. درواقع این نوع اجراها، همنوایی اهالی موسیقی با کاراوان بزرگ عزای امام حسین(ع) است که در قالب خاص خود ارائه می‌شود و این چنین است که دلنشین و ارزشمند بوده و شاهد جلوه‌های زیبایی از این گونه کارها همچون «سوگ شفق» هستیم.

وی ادامه داد: این اقدام اهالی موسیقی، به خصوص تولید کارهای ارکسترال مانند «سوگ شفق» و با این مضمون، کارهایی در ابعاد عظیم و اثر گذاراست و در حقیقت به نوعی سهم اهالی موسیقی در ادای دین به فرهنگ دینی و اعتقادی و فرهنگ عاطفی مردم است. چرا که عواطف مردم از همین موضوعات شکل می‌گیرد تا آنجا که به انگیزه اربعین حسینی، ۴ میلیون نفر به سمت یک کشور حرکت می‌کنند و جالب‌تر آنکه میلیون‌ها نفر در داخل کشور در حسرت این سفر معنوی هستند که نتوانسته‌اند مشرف شوند. اتفاقی بزرگ که مشابه آن در هیچ جای دنیا دیده نشده و این همان ریشه در اعتقادات است. بنابراین باید بگویم اهالی موسیقی بسیار خوش ذوق و قریحه هستند که به سراغ این گونه سوژه‌ها می‌روند و البته این حرکت، وسیله‌ای برای ارتقای آنها هم خواهد بود. ضمن اینکه مردم هم این نوع آثار را پاس می‌دارند و ارزش می‌گذارند و برای اینگونه کارها اهتمام اعتقادی و اهتمام هنری قائل هستند چرا که پاسداشت فرهنگ بومی این سرزمین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حمایت ارگان‌های مختلف و همچین مسئولان فرهنگی از این نوع کارها بیان داشت: قاعدتا یکی از اقدامات خوب در این زمینه، حضور مدیران مختلف حوزه سیاست و فرهنگ در زمان اجرای چنین برنامه‌هایی است تا از نزدیک به تماشای آن بنشینند. آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این گونه کارهای هنری علایق نزدیکی دارند و قطعا حمایت‌های لازم را خواهند داشت. دیگر مسئولان فرهنگی چون کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز طبعا باید این نوع برنامه‌ها را مشاهده کنند تا انگیزه‌هایشان تقویت شود. اتفاقا زمان خوبی است چرا که در حال تدوین برنامه هفتم توسعه هستند و حمایت کردن از اینگونه کارهای بزرگ باید در ابعاد یک برنامه دیده شود بنابراین برنامه هفتم زمان خوبی برای این نوع کارها است.

صفار هرندی درباره اثر گذاری زبان هنر به ویژه موسیقی در بیان پیام و فرهنگ عاشورا به مخاطب به ویژه نسل امروز گفت: ماندگاری عاشورا با نغمه‌ها و موسیقی همراه بوده است. اگر همین نوحه خوانی‌ها که تِم موسیقایی دارند وجود نداشت، معلوم نبود آنچه که امروز با عنوان عاشورا با آن مواجه هستیم در همین ابعاد و اندازه‌ها بود یا خیر! و این برگرفته از ذوق و هنر شیعه است که برای ماندگاری به ابزارهای مختلف متوسل شده است. به طور مثال نمایش و تعزیه خوانی. در هنر تعزیه خوانی موثرترین موضوع نغمه است. نغمه‌هایی گوناگون که در اجرای اشقیا و یا اولیا خدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه اینها حکایت از ذوق هنرمندان است و البته اثر خود را هم گذاشته است و شاید بتوان گفت موسیقی ما به ویژه موسیقی امروز ما به شدت تحث تاثیر موسیقی مذهبی بوده و اثرگرفته از آن است. به طور مثال برخی از همین اصوات موسیقایی که در گذشته‌های دور در روضه خوانی‌ها و یا مصیبت خوانی مورد استفاده بود و شنیده می‌شد، بعدها به موضوعات و موسیقی‌های عاشقانه‌ها هم ورود پیدا کرد و جلوه‌های جدید خود را نشان داده و بسیار در هم تنیده هستند.

«سوگ شفق» که به مناسبت اربعین حسینی (ع) بوده، روایت حماسه کربلا در پنج پرده است که در پرده اول: تقابل خیر و شر، پرده دوم: صبح عاشورا، پرده سوم: بازگشت جناب حُر، پرده چهارم: شهادت حضرت عباس(ع) و پرده پنجم: شهادت امام حسین (ع) را روایت می‌کند. اجرای آیینی «سوگ شفق» با همراهی ارکستر بزرگ متشکل از نوازندگان به رهبری عرفان وکیلی و خوانندگان کُر به رهبری سرژیک میرزائیان با خوانندگی مجتبی عسگری(امام حسین (ع))، هادی فیض‌آبادی حضرت عباس(ع))، سید محسن حسینی (جناب حُر)، امیرحسین سمیعی (عمربن سعد)، محمدرضا صفی (شمر) و ستار روزبه (ابلیس) به آهنگسازی میلاد آقایی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.