پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳

معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی:

در حوزه سینما هیچ جریان سینمایی که بتواند محور همه سینماداران باشد وجود نداشت/«مهر سینمای ایران» در تمامی استان‌های کشور دستور کار قرار دارد

قادر آشنا در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا

سینماپرس: معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی از بهره‌برداری ۷۳ سالن نمایش با ۹ هزار و ۹۰۸ صندلی تا پایان سال و تایید نهایی ۱۰ طرح پژوهشی در حوزه سینما خبر داد.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در سال گذشته دو اقدام خوب انجام گرفت؛ نخستین اقدام این بود که مجموعه همکاران ما در سینماشهر، تلاش کردند سینماهایی که بعضا از رده خارج شده بودند و مشکلاتی داشتند را به چرخه اکران برگردانند.

بهره‌برداری از ۳۵ مجتمع سینمایی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

وی یادآوری کرد: در سال ۱۴۰۱، ۲۲ مجتمع سینمایی ساخته شد که به بهره‌برداری رسید و ۸۱ سالن سینمایی با ۹ هزار و ۶۱۲ صندلی به مجموعه اضافه شد.

آشنا گفت: از ابتدای امسال نیز تاکنون ۱۳ سالن با سه هزار و ۲۴۸ صندلی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود با مجوزهایی که صادر شده و بازرسی‌هایی که صورت گرفته، تا پایان سال، ۷۳ سالن نمایش افتتاح و ۹ هزار و ۹۰۸ صندلی هم به این مجموع اضافه ‌شود.

تایید نهایی ۱۰ طرح پژوهشی

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی همچنین درباره عملکرد دولت سیزدهم در این حوزه با اشاره به فعالیت دو اداره کل زیر مجموعه این معاونت یکی در زمینه مباحث مبنایی، فکری، اندیشه‌ای و آموزشی و دیگری در زیرساخت تکنولوژی اظهار داشت: اداره کل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سه وظیفه شامل پژوهش، آموزش و مطالعات دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تکلیف دولت بر توجه به بخش پژوهش نیز سال گذشته درصدی از بودجه به پژوهش‌هایی که از سال ۹۵ به این سمت صورت گرفته بود، اختصاص یافت. پژوهش‌های خیلی خوبی صورت گرفته که جای تقدیر هم دارد.

آشنا می‌گوید: این پژوهش‌ها هیچ وقت در منظر هنرمندان و نویسندگان قرار نگرفته است. نخستین کاری که انجام شد این بود که پژوهش‌ها در سایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی که لینک آن در سازمان سینمایی هم قرار دارد، گذاشته شد و تمام محققان می‌توانند از این پژوهش‌ها بهره ببرند.

تصویب ۳۰ طرح دیگر

وی افزود: فراخوان‌هایی هم اعلام کردیم که در پی آن، امسال ۹۱ طرح پژوهشی به دست ما رسیده که در شورای پژوهشی به آنها پرداخته و نزدیک به ۳۰ طرح تصویب شد تا پروپوزال خود را ارائه کنند و از این تعداد ۱۰ طرح به تصویب نهایی رسید و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عطف برای تایید نهایی ارسال شد. این اتفاق بزرگی بود و در سال گذشته هم از مجموع طرح‌های پژوهشی، ۱۰ طرح مراحل نهایی خود را طی می‌کنند.

آشنا با اشاره به زمان بر بودن طرح‌ها از ۶ تا ۱۲ ماه اظهار داشت: برای همین کار با تمامی مراکز پژوهشی اعم از پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، دانشکده‌ها و دانشگاه‌هایی که در حوزه سینما، علوم اجتماعی و حتی روان‌شناسی فعالیت دارند به طور معمول مکاتبه کرده و نظرات آنها را نیز دریافت کردیم.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی گفت: در حوزه پژوهش دو شورا فعالیت دارند که در شورای نخست، تمامی درخواست‌هایی که دریافت می‌شود مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به آنها مجوز اعطا می‌شود و اگر کسی اعتراضی داشته باشد به شورای مرکزی مجموعه ارجاع و در آنجا به این درخواست‌ها نیز در صورت تایید مجوز اعطا می‌شود. در کارآفرینی و اشتغال یکی از بحث‌هایی که به آن توجه داریم همین است.

افزایش تعداد آموزشگاه‌های سینمایی به ۳۴۷

آشنا همچنین گفت: تعداد آموزشگاه‌های آزاد سینمایی از ۲۸۰ مورد در سال ۱۴۰۰ هم‌اینک به ۳۴۷ آموزشگاه رسیده است.

وی افزود: در حوزه مطالعات نیز، تقریبا در تمامی فعالیت‌هایی که انجام می‌شود تلاش بر این است تا پیوست مطالعاتی راجع به ارزیابی ما از جشنواره‌ها و فعالیت‌هایی که در بدنه سازمان سینمایی انجام می‌شود و نظرسنجی را دربرداشته باشد.

ارزیابی فروش فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در عین حال از مواردی که راجع به آن مطالعه می‌شود به فروش فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور و برعکس اشاره کرد و گفت: گزارش سالانه و ماهانه سینمای کشور و آمار دهه‌های سینمایی انجام شده است و اکنون فروش ماهانه و سالانه سینمای کشور هم احصاء و بارگزاری می‌شود. کتاب‌هایی هم در این زمینه منتشر شده است.

رویدادی به نام مهر سینمای ایران

وی که در دو استان کشور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده، با اشاره به کار ابداعی معاونت فناوری و توسعه و ارائه آن به سازمان سینمایی با نام «مهر سینمای ایران» گفت: در جای جای کشور گروه‌های تئاتری فعالیت دارند و روز ملی و جهانی تئاتر دور هم جمع می‌شوند که در اردیبهشت برگزار می‌شود و اردیبهشت به بهار تئاتر ایران مرسوم است و گروه‌های تجسمی هم به مناسبت‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند اما در حوزه سینما هیچ جریان سینمایی که بتواند محور همه سینماداران باشد وجود نداشت.

در حوزه سینما هیچ جریان سینمایی که بتواند محور همه سینماداران باشد وجود نداشت

آشنا گفت: درست است که انجمن سینمای جوان در استان‌ها فعالیت دارد اما فقط برای کسانی است که با این انجمن آن هم در حوزه فیلم کوتاه ارتباط دارند و کسی جز در موارد استثنایی حالی از سازندگان فیلم‌های داستانی، فیلم بلند، سینماداران، تدوین‌گران، پژوهشگران، اساتید و مدرسان نمی‌پرسید.

تجلیل و تکوین جریان سینمای کشور

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته آیین‌نامه‌ای تدوین شد که شامل تجلیل و تکوین جریان سینمای کشور اعم از بخش خصوصی، بخش پژوهشی و علمی، سینماداران، تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگران است. سال گذشته، نخستین دوره آن برگزار شد و به دلیل این‌که به جریانات مهر، شهریور و آبان منتهی شد، آنگونه که بایسته و شایسته بود صورت نگرفت. هر چند که در ۲۱ استان کشور انجام شد.

آشنا گفت: امسال، این رویداد در تمامی استان‌های کشور دستور کار قرار دارد که از دست‌اندرکاران سینمای ایران به صورت عام تجلیل می‌شود. دست استان‌ها هم باز گذاشته شده تا هر استانی با توجه به شرایط اقلیمی خود و درجه‌بندی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از این‌ها تجلیل کند و ما هم حمایت‌های خود را خواهیم داشت.

امسال، این رویداد در تمامی استان‌های کشور دستور کار قرار دارد که از دست‌اندرکاران سینمای ایران به صورت عام تجلیل می‌شود

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی اظهار داشت: در راستای این رویداد که از ۲۶ شهریور تا ۱۰ مهر در سطح استان‌ها ادامه خواهد داشت، در سطح ملی هم برنامه‌ای برای تجلیل از دست‌اندرکاران سینما خواهیم داشت. در پایان مهر ماه، رویدادی در سطح ملی برگزار خواهد شد که در آن ۳۲ نفر از دست‌اندرکاران عرصه سینما مورد تجلیل قرار می‌گیرند که از هر استان یک نفر را شامل می‌شود.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در این رویداد همچنین از سه مستندساز، سه انیمیشن‌ساز و سه فیلم کوتاه بر اساس شاخص‌هایی که تدوین شده، تجلیل خواهد شد.

وی تجلیل از سه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها که به سینما و هنرمندان بر اساس ۱۲ شاخصی که تدوین شده توجه دارند و همچنین تجلیل از سه استاندار که به عرصه سینما توجه دارند به ویژه براساس تفاهم‌نامه‌های استانی رئیس سازمان سینمایی با استانداران، را دیگر برنامه رویداد عنوان کرد.

آشنا گفت: در عین حال، کسانی هم در حوزه زیرساخت مانند بخش خصوصی و دولتی توجه کردند و تعدادی سالن نمایش و سینما را ساخته‌اند نیز مورد تجلیل قرار خواهند گفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.