سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

«سیدمحمدرضا کمال علوی» در گفتگوی با «سینماپرس» مطرح کرد:

فقدان بستر مناسب برای اکران و عرضه فیلم کوتاه از جمله معضلاتی است که ما با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم

سیدمحمدرضا کمال علوی

سینماپرس: سیدمحمدرضا کمال علوی کارگردان فیلم کوتاه در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: مشکل تأمین هزینه های جاری فیلم، عدم اعتماد عوامل حرفه ای سینما به فیلمسازان کوتاه کار اولی، فقدان بستر مناسب برای اکران و عرضه فیلم کوتاه و... از جمله معضلاتی است که ما با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم.

کارگردان فیلم های کوتاه «دوباره سکوت» و «پنچرگیری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: مشکل تأمین هزینه های جاری فیلم، عدم اعتماد عوامل حرفه ای سینما به فیلمسازان کوتاه کار اولی، فقدان بستر مناسب برای اکران و عرضه فیلم کوتاه و... از جمله معضلاتی است که ما با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم و متأسفانه تا به امروز هیچ تدبیری برای رفع این موانع از سر راه ما صورت نگرفته است.

این سینماگر جوان افزود: شاید یکی از اصلی ترین معضلات فیلمسازان جوان این باشد که ما جشنواره ای مستقل برای تولیدات آثار سینمای کوتاه نداریم. در جشنواره فیلم کوتاه تهران همواره سلیقه مدیران حاکم است و این رویداد همواره با یک سری سیاست گذاری های خاصی پیش می رود که به نوعی باعث شده فضای باز و مستعدی برای شکوفایی فیلمسازان جوان در آن وجود نداشته باشد.

وی سپس با بیان اینکه بستری برای بروز و ظهور استعدادهای جوان فراهم نیست تصریح کرد: نه تنها در حوزه فیلم کوتاه که در حوزه فیلم بلند نیز وضعیت بحرانی است! به عنوان مثال بنده ۳ سال قبل بعد از آنکه مجوز کارگردانی اولین فیلم بلند سینمایی ام را گرفتم متنی را ارائه کردم که بتوانم آن را تولید کنم اما بعد از گذشت ۱۲ ماه از ارائه متن بدون هیچ دلیل و توضیحی آن فیلمنامه را رد کردند.

کمال علوی متذکر شد: همه این ها باعث شده تا بنده و بسیاری دیگر از سینماگران حوزه فیلم های کوتاه و بلند به این نتیجه برسیم که گویا دیگر بستر کار برایمان فراهم نیست. این باعث تأسف است که مدیران فرهنگی و هنری به جای بها دادن به فعالان عرصه هنر به نوعی در مقابل آن ها مانع به وجود می آورند و باعث می شوند آن ها برای همیشه از این کار کناره گیری کنند.

این فیلمساز جوان در پایان این گفتگو به سایر معضلات فیلمسازان کوتاه اشاره کرد و گفت: البته از آنجا که فیلمسازان جز فیلمسازی کار دیگری بلد نیستند بالاجبار در این حوزه باقی می مانند و تمام تلاش خود را به کار می برند تا خودشان بتوانند بستری برای تولید آثار جدیدشان فراهم کنند. وضعیت ما درست مانند نجاری است که فقط نجاری آن هم فقط ساخت یک نوع خاص صندلی را بلد است! او ناچار است که برای گذران زندگی تا پایان عمر این نوع صندلی را تولید کند تا بتواند روزگارش را بگذراند هرچند که تولید این صندلی چندان برایش سود و منفعتی نداشته باشد.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمدرضا کمال علوی مدرک کارشناسی بازیگری تئاتر را از دانشگاه هنر و معماری اخذ کرده و سابقه کارگردانی فیلم‌های کوتاه «دوباره سکوت»، «نیم»، «پنجرگیری»، «تک‌شاخ»، «آوا» و «ماهی بادکنکی» را در کارنامه کاری خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.