دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵

رئیس سازمان سینمایی:

مدیران را با کارنامه و عملکرد و تولیدشان قضاوت می‌کنند/کمیت و تعداد مهم است، اما کیفیت و نگاه هم تعیین کننده است

محمد خزاعی در جلسه شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی بعد از ظهر یکشنبه ۲۹ مرداد با حضور در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و اطلاع از روند فعالیت‌ها در این مرکز تایید کرد: استان‌های ایران مملو از استعداد درخشان در زمینه مستند و انیمیشن است، باید این ظرفیت‌ها را کشف کرد.

به گزارش سینماپرس، یکشنبه ۲۹ مردادماه محمد خزاعی همراه با یزدان عشیری مدیر کل اداره روابط عمومی و غلامرضا نجاتی مدیر کل حراست سازمان با حضور در مرکز گسترش و اطلاع از روند فعالیت‌های هر بخش، درباره اهمیت تولید و نمایش آثار مستند صحبت کرد.

محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز در آغاز جلسه رئیس سازمان سینمایی با مدیران مرکز، گفت: خوشحالم که امروز میزبان شما هستیم، از همکارانم خواستم پیرو این حضور و با توجه به علاقه‌مندی و پیگیری شما در بحث تولید و نمایش آثار مستند و وضعیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» گزارش‌هایی را ارائه بدهند که به طور شفاف در جریان امور قرار بگیرید. مدتهاست برنامه‌ریزی برای برگزاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» را آغاز کرده‌ایم که در این جلسه شما هم از روند کارها در این زمینه مطلع خواهید شد. همواره توجه و حمایت شما نسبت به مرکز گسترش وجود داشته و این باعث شده، ما فارغ از دغدغه مسائل مالی به ایده‌های بلند پروازانه و راه‌های تازه بیاندیشیم.

محمد خزاعی پس از گزارش عبدالحسین بدرلو معاون مستند مرکز گسترش، گفت: دو سال از عمر فعالیت سازمان سینمایی در دولت سیزدهم گذشت و زمان آن فرا رسیده که با نگاه به چشم‌اندازها و افق‌هایی که روز نخست، برای هر زیر مجموعه سازمان تعیین کرده‌ایم، روند دستیابی به این برنامه‌ریزی را بررسی کنیم. یک سری فعالیت‌ها همیشگی است و در همه دوره‌ها هم بوده، در این دوره با نگاه و دیدگاهی دیگر پیگیری شده است، بعضی فعالیت‌ها و برنامه‌ها، ایده و درخواست و برنامه‌ریزی ما و مدیران موسسات است که بخشی از آن محقق شده و بخشی هنوز به شکل کامل محقق نشده است.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: بخشی از مسائلی که ممکن است در زمینه تولید وجود داشته باشد، ماجرای مباحث مالی و کمبود بودجه است، این را نمی‌شود نادیده گرفت، اما کمبود بودجه در هیچ بخشی از سازمان سینمایی نباید مانع پیشبرد کارها شود. باید روش‌هایی را پیش بینی و تعیین کنیم تا تولید و عرضه فیلم مستند را رونق بدهیم، تماشاگر در این حوزه را افزایش بدهیم. راه‌ها و مسیرهای تجربه شده فراوان است، راه‌های نرفته هم بسیار است، باید انرژی و تفکرمان را برای تحقق آن چشم‌اندازها متمرکز کنیم.

محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در تولید مستند فقط به دنبال موضوعات سیاسی یا مطالبه گری نیستیم، مستندهایی تولید کنیم که مسئله مردم در آن وجود داشته باشد. در این سال‌ها مستندهای قابل توجهی در زمینه محیط زیست، آثار مربوط به قوم نگاری یا مسائل اجتماعی در مرکز ساخته شده، حتما موضوع‌های دیگری هم هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. در بخش ملی و بین الملل مشارکت با تلویزیون‌ها، نهادها و ارگان‌ها می‌تواند به تولید آثاری بیانجامد و این فضایی تازه در بخش مستند به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: خوشبختانه آقای حمیدی مقدم و همکارانشان در مرکز گسترش، طوری رفتار و عمل کرده‌اند، چتر حمایتی‌شان برای فعالان حوزه مستند و انیمیشن گسترده بوده و تعامل با سینماگران وجود داشته است. مرکز گسترش پایگاه خوبی برای مستندسازان بوده، از این ظرفیت و اعتماد استفاده کنید. آقای حمیدی مقدم توجهی ویژه به استان‌ها داشته و در این دوره، شاهد رونق فعالیت مستندسازان در استان‌ها هستیم.

خزاعی در ادامه گفت: دو سال پیش روست و زمان داریم تا نقاط ضعف و قوت در هر بخش را بررسی کرده و به نتیجه برسیم. تولید مستند، محصول زمان کوتاه نیست، می‌شود در بعضی پروژه‌ها، چشم‌اندازها را تعیین و کار را شروع کنیم. حتی اگر این آثار در این دو سال به ثمر نرسند، اما زمینه ساخت آن‌ها فراهم شده است. در همه چیز نمی‌شود به برنامه و تولید در زمان کوتاه فکر کرد.

وی در بخش دیگری از این جلسه گفت: مدیران را با کارنامه و عملکرد و تولیدشان قضاوت می‌کنند. کمیت و تعداد مهم است، اما کیفیت و نگاه هم تعیین کننده است. در دو سالی که پیش روست در همه بخش‌ها چشم اندازها را دوباره بررسی کنیم و به طراحی نقشه راه تازه برسیم. همگرایی و همراهی با نهادها و ارگان‌ها، تلویزیون، حوزه هنری و ... را جدی بگیریم. در منطقه و کشورهای همسو هم می‌توانیم فعالیت‌های مشترک در زمینه تولید و نمایش حتی برگزاری کارگاه، جشنواره و هفته فیلم داشته باشیم.

محمد حمیدی مقدم در این بخش با اشاره به توجه سازمان‌ها به مرکز گسترش گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر توجه سازمان‌ها و نهادها به مرکز برای تولید مستند بیشتر شده است، ما به دنبال ساخت آثار صرفا سفارشی نیستیم. اگرچه بخشی از سینمای مستند می‌تواند به این موضوع اختصاص داشته باشد، اما بیشتر به دنبال این هستیم که از طریق همکاری با نهادها در بخش درآمد زایی و تامین فضای اشتغال برای جامعه مستندسازان وارد فضاهای تازه و امن شویم.

رئیس سازمان سینمایی پس از ارائه گزارش گروه سینمایی «هنر و تجربه» توسط محمد طیب مدیر این گروه گفت: وضعیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» در دوره تازه برای ما بسیار مهم است، تصمیمی که گرفته شد تا این گروه زیر نظر سازمان باشد، چالش برانگیز بود و عده‌ای گمان داشتند «هنر و تجربه» تعطیل شده و دیگر آثار متفاوت سینمای ایران فضا و امکانی برای دیده شدن ندارند. متوجه هستم که روند اکران فیلم‌ها و حضور فیلمسازان در این بخش رونق گرفته است.

محمد خزاعی ادامه داد: تعداد سالن‌های «هنر و تجربه» باید در تمام مراکز استان‌ها افزایش یابد، حتی باید در این زمینه به رونق تولید هم فکر کنیم، یعنی آثاری برای عرضه در «هنر و تجربه» ساخته شوند، تمرکز در این مدت بیشتر روی نمایش آثاری بوده که قبلا ساخته شده و فضایی برای دیده شدن نداشته‌اند. استان‌ها ظرفیت فراوانی از فیلمسازان را دارند که می‌توانند با هزینه‌هایی اندک‌تر از تولیدات جریان اصلی فیلم بسازند و آثارشان نه فقط در سینماهای تهران که در استان‌ها و با مشارکت نهادهای آن استان روی پرده برود. «هنر و تجربه» باید از این ظرفیت‌ها استفاده کند. همچنین اکران فیلم‌های کوتاه و مستند هم باید در «هنر و تجربه» دنبال شود.

رئیس سازمان سینمایی پس از شنیدن گزارش بخش پژوهش و استانی توسط سیدمجید رحیمی مدیر پژوهش مرکز گفت: استان‌ها ظرفیت‌های بسیاری دارند و ما باید در همه بخش‌ها زمینه فعالیت فیلمسازان استانی و دیده شدن آثارشان را تقویت کنیم. در گذشته هنرمندانی، به طور شخصی تلاش کرده و وارد سینمای حرفه‌ای می‌شدند، اما الان در مرکز و در سایر بخش‌ها، با رصد جدی و برنامه ریزی‌های آموزشی و حمایتی از فیلمسازان و هنرمندان مواجه هستیم. جوانی که دور از پایتخت زندگی می‌کند هم باید فرصت کند، فیلم بسازد و بیاموزد. حمایت از آنها، یکی از اولویت‌های ماست. مرکز گسترش باید کشف کننده این استعدادها باشد.

محمد خزاعی ادامه داد: مناطق محروم مملو از استعدادهای درخشان است، نمی‌توانیم به دلایل مختلف در همه جای ایران دفتر و نمایندگی داشته باشیم، اما می‌توانیم از طریق آموزش آنلاین، به علاقه‌مندان حوزه مستند که در استان‌ها فعال هستند، کمک کنیم. برگزاری کارگاه و ورک شاپ، انتشار مجلات تخصصی و پژوهشی، کارهایی است که باید در بخش پژوهش مرکز با جدیت دنبال شود.

رئیس سازمان سینمایی پس از شنیدن گزارش شهنام صفاجو درباره تولید انیمیشن و آثار مستند در حال ساخت در مرکز گفت: هم در زمینه تولید مستند و انیمشن در استان‌ها و مراکزی غیر از تهران، استعدادهای شناسایی نشده فراوانی وجود دارد. به نظرم یکی از وظایف مرکز این است که این استعدادها را به ویژه در بخش انیمیشن کشف و معرفی کند. ورود به دنیای انیمیشن‌های بلند، توجه به ساخت فیلم در این حوزه و بستر برای رسیدن به آثاری که فروش بالا و مخاطب دارند، مهم است.

در این جلسه عبدالحسین بدرلو معاون مستند، عباس اسدالهی معاون مالی و حقوقی، محمد طیب مدیر بازرگانی و مدیر «هنر و تجربه»، سیدمجید رحیمی مدیر پژوهش و امور استان‌ها، هومن مرادی کرمانی مدیر مستند، شهنام صفاجو مدیر تولید، شیرین نادری مدیر بین الملل، محمدرضا بهشتی مدیر امور جشنواره‌ها، علی قلی زاده مدیر اداری، ناصر محسنی مدیر مالی و محدثه واعظی پور مدیر روابط عمومی مرکز گسترش حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.