چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷

وزیر ارشاد:

امسال ۸۳ درصد از مردم در دهه اول محرم لباس مشکی پوشیدند که سال گذشته این عدد ۷۹ درصد بود!

محمد مهدی اسماعیلی

سینماپرس: وزیر فرهنگ گفت: اصلی‌ترین محور توجه به برنامه‌های راهپیمایی اربعین تمرکز روی مردمی بودن این حرکت عظیم است و دولت باید تنها نقش حمایتی داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی اسماعیلی در هشتصد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی با محوریت راهپیمایی اربعین در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با تاکید بر این مطلب افزود: یکی از ابزارهای اصلی صدور تمدن اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان (عج) راهپیمایی اربعین است. در واقع زائران امام حسین (ع) پیاده‌نظامِ حکمرانی اسلامی هستند و باید دولت در این میان نقش تسهیلگری و حمایتی خود را تقویت کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور از تشکیل ستاد اربعین در وزارت فرهنگ با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی دیگر خبر داد و افزود: امسال برنامه‌های فرهنگی گسترده‌ای برای حضور خانواده‌ها در راهپیمایی اربعین تدارک دیده شده است. نهادهای دولتی باید از هرکاری که به شائبه دولتی بودن این حرکت عظیم مردمی دامن می‌زند، پرهیز کنند، چون نقش دولتی حمایت و نظارت است.

وی در عین حال تصریح کرد: در تمام پایانه‌های کشور نهاد کتابخانه‌ها و دیگر مراکز مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل سال‌های گذشته فعال خواهند بود. کانون‌های مساجد که از جمله نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ محسوب می‌شوند نیز فعالیت‌های گسترده‌ای برای زائران ایرانی و خارجی حاضر در راهپیمایی اربعین تدارک دیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت شورای فرهنگ عمومی کشور و نقش آن در فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: توجه به شاخص‌های فرهنگی کار جدیدی است که امسال در جلسات شورای فرهنگ عمومی اضافه شده است و امیدواریم نهادهای مختلف در این بخش همکاری کنند.

اسماعیلی تاکید کرد: هدف نهایی در تعیین شاخص‌های فرهنگی این است که ببینیم آیا می‌توانیم افت و خیز شاخص‌های فرهنگی و نبض تحولات فرهنگی را مدیریت کنیم و به سمت جلو حرکت بدهیم. ما یک مجموعه ۴۰۰ نفری شورای فرهنگ عمومی در عالی‌ترین سطح در کشور داریم که در استان‌ها و شهرستان‌ها کار آن پیمایش و افکارسنجی است. خوشبختانه مرکز رصد فرهنگی کشور به بالندگی خوبی رسیده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: پایش و رصد برنامه‌های فرهنگی محرم امسال یکی از کارهای این مرکز بود که نشان می‌داد عشق به اهل بیت و امام حسین (ع) ریشه در فرهنگ مردم ایران دارد. امسال ۸۳ درصد از مردم در دهه اول محرم لباس مشکی پوشیدند که سال گذشته این عدد ۷۹ درصد بود. بیش از ۶۳ درصد از مردم در ایام عزاداری سالار شهیدان نذری پخش کردند که عمق دینی جامعه ایرانی را نشان می‌دهد. با وجود هجمه‌ها و تبلیغات دشمنان که امسال سعی کردند علیه پرچم سیاه و عزاداری امام حسین (ع) اقدام کنند، ولی مردم نشان دادند که عشق به خاندان اهل بیت (ع) در سرزمین ایران ریشه‌های عمیق دارد.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: در واقع پرچم امام حسین (ع) جلوی همه مسائل و آسیب‌های دشمنان ایستاده و کشور ایران زیر این پرچم همچنان مستحکم ایستاده است و به تعبیر پیامبر مکرم اسلام به عنوان کشتی نجات، کشور ما را از آماج تبلیغات و دشمنی‌ها حفظ کرده است.

گفتنی است، در این مراسم از کتابچه «وضعیت امید اجتماعی در ایران» که توسط مرکز رصد فرهنگی کشور تهیه شد نیز رونمایی شد. در این کتابچه به صورت آماری وضعیت شاخص کلی امید به آینده در ایران اسلامی مورد پژوهش قرار گرفته که نوعی سرمایه معنوی در این کشور محسوب می‌شود.

نظرات

  • مهدی ۱۴۰۲/۰۵/۲۶ - ۱۷:۰۳
    0 0
    مردم همه سرگرم تامین نان شب باشند دلواپس آینده خانواده خود باشند اما عوضش سیاسیون از چپ و راست مشغول دادن آمار غلط باشند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.