دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

رحیم بهبودی‌فر:

سیاستگذاری‌های «بنیاد سینمایی فارابی» نتیجه‌ای جز به فراموشی سپرده شدن «سینمای کودک و نوجوان» به دنبال نداشت

سالن سینما؛ کودک

سینماپرس: بهبودی فر معتقد است، سیاستگذاری‌هایی که بنیاد سینمایی فارابی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کردند، نتیجه‌ای جز به فراموشی سپرده شدن سینمای کودک و نوجوان را به دنبال نداشت.

به گزارش سینماپرس، رحیم بهبودی‌فر در گفت‌وگو با میزان درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یک کنش اثرگذار در حوزه فیلم و سینما محسوب می‌شود که در ادامه زمینه را برای پویایی در حوزه فیلم کودک و نوجوان فراهم می‌کند.

وی در مورد سینمای کودک و نوجوان افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد منفعل شدن فیلم‌های کودک و نوجوان هستیم؛ بنابراین برگزاری جشنواره می‌تواند گامی محرک برای فیلمسازان در بر داشته باشد و مشوقی در جهت تولید آثاری با کیفیت و اثرگذار باشد.

بهبودی‌فر برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را حرکتی خوب دانسته و افزود: من معتقدم باید گام اول یعنی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید اجرایی شود و در ادامه به کیفیت تولید آثار بپردازیم، در عین حال برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هرچه پرمحتواتر و در واقع با کیفیت‌تر باشد، می‌تواند به هدف غایی و نهایی خود نزدیک‌تر شود.

وی درباره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به معنی افزایش کیفیت آثار نیست، اما می‌تواند تشویقی موثر در جهت ساخت آثار با کیفیت قلمداد شود. ما برای ساخت یک فیلم با کیفیت باید به شاخص‌هایی معین در اثر باید بپردازیم که از جمله آن‌ها ادبیات نمایشی خوب، فیلمنامه‌ای موثر و محتوایی ارزشمند است که ساختار مناسب و قابل توجهی به فیلم می‌دهد، اگرچه متاسفانه در سال‌های اخیر کیفیت در آثار تولیدی کاهش چشمگیری داشته است و هدف از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را زیر سوال برده است.

این تولیدکننده فیلم، در مورد مکان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تاکید کرد: اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، همدان، شیراز یا تهران برگزار شود، مهم نیست، بلکه مهم‌ترین بخش، کیفیت آثار تولید و ارائه شده در سینماهاست. چنانچه آثاری تولید شود که به لحاظ کیفی توانایی حضور در جشنواره‌های بین‌المللی را داشته باشد و در عین حال محتوایی گویا و پیامی رسا را به جامعه انتقال دهد، می‌تواند گفت جشنواره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان توانسته بار دیگر به ریل و مسیر اصلی خود باز گردد.

بهبودی‌فر به حضور خود در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشاره و تصریح کرد: من حدود ۱۲ سال پیش در جشنواره شرکت کردم، اگرچه جایزه خاصی کسب نکردم، اما در آن زمان فیلم‌ها به لحاظ کیفیت بسیار خوب بودند، در حالی که هم اکنون کیفیت آثار بسیار پایین آمده تا جایی که به مرگ سینمای کودک و نوجوان بدل شده است.

وی علل کاهش کیفیت آثار در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را مورد ارزیابی قرار داد و تاکید کرد: سیاستگذاری‌هایی که بنیاد سینمایی فارابی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کردند، نتیجه‌ای جز به فراموشی سپرده شدن سینمای کودک و نوجوان به دنبال نداشت. باید توجه کرد که به سازندگان فیلم کودک و نوجوان بها داده نشد، آن‌ها هم به ارتزاق نیاز دارند، اما به این نکات توجه لازم نمی‌شود.

بهبودی‌فر به فعالیت‌های برخی از فیلمسازان و یا سریال‌سازان عرصه کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: برخوردهایی که با ایرج طهماسب شد، مسیر حرکت سینمای کودک و نوجوان را مشخص می‌کند. لزوم توجه به تولیدات با کیفیت و آموزنده در عرصه سینما و حتی تلویزیون یک ضرورت است.

وی ضمن گلایه از سیاستگذاری‌های انجام‌شده اظهار کرد: کسانی می‌توانند آثار با کیفیت تولید کنند که اساس فیلمسازی را در مدیوم سینما و تلویزیون بدانند و سابقه‌ای در زمینه تولید فیلم داشته باشند. تجربه در حوزه فیلمسازی در کنار دانش این فعالیت را به خلق آثار اثرگذار و ارزشمند تبدیل کرده و در ادامه جشنواره‌ای پر بار و پویا را رقم می‌زند، اما وقتی دو ماه مانده به زمان برگزاری جشنواره یک فراخوان صادر می‌شود، قطعا یک اثر خوب نمی‌تواند در این زمان کوتاه ساخته و آماده پخش شود.

بهبودی‌فر در مورد پیش‌بینی برای حضور فیلمسازان موفق در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیان کرد: به نظر نمی‌رسد که امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بتوانیم شاهد حضور فیلم‌های خوب و ارزشمند باشیم، به همین دلیل ممکن است این جشنواره همانند سال‌های قبل تنها به منظور رزومه‌سازی در عرصه فرهنگ برگزار شود و عملا فیلم خوبی را در کارنامه نداشته باشد. وقتی به فیلم کودک و نوجوان بها داده نمی‌شود، تولیدکنندگان فیلم کودک و نوجوان وارد عرصه‌های دیگر شده و به تولید فیلم در حوزه بزرگسالان خواهند پرداخت؛ همان رویدادی که امروز شاهد آن هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.